Byggahus.se
Hej, jag har ett fult målat proppskåp i hallen. Skulle vilja ta loss höljet för att ta loss färgen.

Den liknar den på bilden nedan:

20061007-proppbyte_1.jpg

Är det bara att stänga av på huvudbrytaren, lossa de 4 skruvarna i hörnen och sen lyfta loss höljet?

Ja det är bara att göra så, men tänk på att dessa centraler inte är alls petskyddade under, så slå inte på huvudbrytaren, det kan gå illa. När du sen monterar tillbaks det så se till att du inte klämmer någon kabel, det är väldigt lätt att göra det, då säger det pang!

Men om det nu är så fult, varför inte byta ut det till en normcentral? då kan man få en fin lucka på i vitt, lite snyggare...

Skulle ju vara bra att byta centralen mot en med automatsäkringar och jordfelsbrytare.

Hmm, får fundera lite och höra med någon firma vad det skulle kosta.

Redigerat:
Som jag tycker det ser ut så har ju denna central ett lock som just nu är uppfällt och säkert det som är fult målat då jaginte ser något målat på bilden. Har för mig att det går att få loss bara locket men jag kanske bara drömmer?? För en sådan central med lock och snyggt lackad blir inte fulare än en ny normcentral.

snuttjulle skrev:
Som jag tycker det ser ut så har ju denna central ett lock som just nu är uppfällt och säkert det som är fult målat då jaginte ser något målat på bilden. Har för mig att det går att få loss bara locket men jag kanske bara drömmer?? För en sådan central med lock och snyggt lackad blir inte fulare än en ny normcentral.
Lyfte alldeles nyss (okej, några timmar sen) på ett sådant lock på en liknande central. (Ja, det går att lyfta av locket). Men med locket så ser centralen väldigt klumpig ut! Locket är ju typ 5-6 cm bred. Sticker ut en del.

Men "smaken är som baken".

Edit: Nu hade förvisso den centralen jag pillade på ett lock som inte täckte 5 cm ovanför och 5 cm under. plåtluckan.

//Patrik

Redigerat:
Det är inte min central på bilden. Men den är nästan exakt lik (så det fick duga).

Både locket och lådan är fult ommålad någon gång i tiden.

Snickra en snygg låda och montera utanpå.

Lossa de fyra skruvarna och slipa och måla locket...

Strömmen kommer inte att hoppa på dig!

Tiger79 skrev:
Lossa de fyra skruvarna och slipa och måla locket...

Strömmen kommer inte att hoppa på dig!
Det där är ju lite roligt för spänningen kan ju faktiskt hoppa på en, dock inte i en vanlig villacentral. ;)

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Det där är ju lite roligt för spänningen kan ju faktiskt hoppa på en, dock inte i en vanlig villacentral. ;)

//Patrik
Och vad är farligast? A eller V?

Självklart skall man ej pilla...

Finns den modellen utan skruvar också. Då ska man snäppa loss den med en skruvmejsel.
För några år sedan fanns det grå färg på sprayburk till elcentraler på grossisterna med e-nummer. Fast det duger ju med någon annan färg också. Man ska aldrig lita på gamla huvudbrytare så var försiktig.

Jag brukar räkna max en dag på ett centralbyte för en normalstor central, brukar dock gå fortare, men man måste ju gardera sig mot jordfel och annat som kan strula, sen tillkommer material.

• Gilla
J.tunan
  • Laddar…
jeffan skrev:
Man ska aldrig lita på gamla huvudbrytare så var försiktig.
Vi bör väl också påpeka att eftersom brytaren sitter *inne* i centralen så blir ju inte allt under locket spänningslöst bara för att man stängt av den. Matningen till brytaren är fortfarande aktiv och beroende på hur bra det är skalat etc. så kan man visst lyckas pilla dit ett finger, skruvmejsel, tappa en skruv som lägger sig dumt etc. Vill man vara extra säker så kan man kolla om det går att bryta vid mätaren (ta mätarsäkrningarna exv.)

Ja, jag tror jag kan bryta spänningen före proppskåpet i en lucka utanför huset vid elmätaren. Jag får göra så, säkrast så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.