7 871 läst · 32 svar
8k läst
32 svar
Hur fungerar koppling av belysning?
Sida 1 av 3
Hejsan!
Jag har ett par funderingar som jag inte riktigt kan få bukt med och hoppas på att någon här enkelt kan förklara hur det egentligen fungerar då "eltänket" inte riktigt går in som jag själv önskar.. :O
Låt oss säga att vi drar en matning från ett kabelskåp som skall styra ett X-antal belysningsarmaturer utspridda på fem olika linor. Vi kommer ha en brytare som skall styra all på- och frånslagning av dem. Armaturerna kommer dessutom vara snyggt kopplade via tre dosor (två linor och brytaren kopplade till dosa ett, tredje linan till dosa två och de två sista linorna till dosa tre).
http://i56.tinypic.com/2z6ialf.png
Saken som jag inte förstår är att om man då kopplar matningen direkt till dosa ett tillsammans med brytare och armaturer, genom exempelvis en kopplingsplint, kommer väl spänning alltid ligga på och man blir oförmögen att slå av belysningen? Eller kan man trots detta använda brytaren att tända/släcka sin belysning? (om fallet är som så, kan du/ni förklara varför?)
Förstår jag fel om jag personligen tycker man borde dra matningen till brytaren (L1, L2, L3, N, PE) för att sedan då gå upp i dosa ett så man styr det den vägen? Då måste väl rimligtvis det gå genom brytaren först som man kontrollerar innan det går ut i anläggningen?
Bockar och bugar för all insikt ni kan ge mig!
MVH,
Digamentra
Jag har ett par funderingar som jag inte riktigt kan få bukt med och hoppas på att någon här enkelt kan förklara hur det egentligen fungerar då "eltänket" inte riktigt går in som jag själv önskar.. :O
Låt oss säga att vi drar en matning från ett kabelskåp som skall styra ett X-antal belysningsarmaturer utspridda på fem olika linor. Vi kommer ha en brytare som skall styra all på- och frånslagning av dem. Armaturerna kommer dessutom vara snyggt kopplade via tre dosor (två linor och brytaren kopplade till dosa ett, tredje linan till dosa två och de två sista linorna till dosa tre).
http://i56.tinypic.com/2z6ialf.png
Saken som jag inte förstår är att om man då kopplar matningen direkt till dosa ett tillsammans med brytare och armaturer, genom exempelvis en kopplingsplint, kommer väl spänning alltid ligga på och man blir oförmögen att slå av belysningen? Eller kan man trots detta använda brytaren att tända/släcka sin belysning? (om fallet är som så, kan du/ni förklara varför?)
Förstår jag fel om jag personligen tycker man borde dra matningen till brytaren (L1, L2, L3, N, PE) för att sedan då gå upp i dosa ett så man styr det den vägen? Då måste väl rimligtvis det gå genom brytaren först som man kontrollerar innan det går ut i anläggningen?
Bockar och bugar för all insikt ni kan ge mig!
MVH,
Digamentra
Redigerat av moderator:
För det första så behöver man bara en fas (så länge man kör belysning på max 2300W och 10A avsäkring). Så med andra ord så drar man från centralen bara en kabel med fas, nolla och jord till dosa. Mellan dosa och brytare så drar man en treledare där fasen kopplas vidare från dosa ett ner till brytaren och tändtråd tillbaka från brytaren till dosa. Mellan alla dosor och ut till armaturerna dras också en treledare där nollorna kopplas samman, jorden kopplas samman och tändtrådar kopplas samman i dosorna och sen kopplas in på lämligt ställe i armaturen. Sen funkar det.
Tacksam för svar!
Nu är är det som så att matningen som dras är en femledare 2,5-kvadrat och kommer vara den enda kabel man använder sig av. Jag drog exemplet av en anledning eftersom det är just en sådan funktion jag vill förstå mig på.
Låt oss säga att belysningen skall uppfylla krav för en verkstadsmiljö och matningen skall fortfarande gå antingen direkt till dosan eller ned till brytaren. Jag förstår fortfarande inte riktigt hur det funkar.. (Åter till mina frågeställningar nämnda ovan) Armaturerna skall vara jämt fördelade över tre faser för övrigt.. (så nära som det går i alla fall
)
EDIT: Är ni med på hur jag tänker och mina funderingar eller vill ni ha mer information att bolla med?
Nu är är det som så att matningen som dras är en femledare 2,5-kvadrat och kommer vara den enda kabel man använder sig av. Jag drog exemplet av en anledning eftersom det är just en sådan funktion jag vill förstå mig på.
EDIT: Är ni med på hur jag tänker och mina funderingar eller vill ni ha mer information att bolla med?
Redigerat av moderator:
Du får ge lite mer bakgrund. Varför ska belysningen fördelas på tre faser? Hur stor är effekten? Det du föreslår är att dra en trefasgrupp som sedan delas upp i en dosa. Normalt gör man inte så, man drar tre separata kablar, en för varje enfasgrupp. Sedan blir det en brytare för varje grupp.
Kul att jobba med en 5G2.5 mm2 till allt... är det EKLK dessutom? Stor som en jäkla 6 mm2:are...
//Patrik
//Patrik
Nej, EKLK finns inte i 6 mm2. Dock så finns det en vit 6 mm2:are, som jag tror är lite extra slimmad dessutom. Klamrade en sådan med tvåbens Letti i en "radhushall" där det hade blivit kortis mellan RK:n i stigar-röret och trådarna inte gick att bytas. Vet tyvärr inte vad den heter, men någon annan vet säkert.DjAlbert skrev:
Edit: Hmm, det kanske var vanlig FKK (FQQ). Den finns ju i 6 mm2 och är vit.
//Patrik
Redigerat:
Installationen är en tillfällig som sker under jord till en verkstad. Tanken är inte att den skall hålla i flera år utan det blir mer en kortvarig lösning som får det att gå för stunden, ingenting legitimt på så vis. Jag är osäker på effekten men det är 55 lysrörsarmaturer med T5 lysrör, kommer dock som sagt inte i skrivande stund ihåg vad effekten per lysrör ligger på.f91jsw skrev:
Matningen kommer vara inkopplad på en "000-list" med avsäkringar på 16A i ett kabelskåp.
Kanske bör omformulera min fråga igen och göra den mer tydlig:
Som min frågeställning lyder undrar jag alltså mer korrekt om man kan släcka/tända alla armaturer i denna installation genom brytaren om man kopplar matningen direkt till "dosa ett", tillsammans med vidaregående kopplingar för vardera rad armaturer?
.....ge mig en sekund, kanske precis förstod hur det egentligen skall vara. Behöver fundera på den här en stund
Det är inte så illa faktiskt, och tur är det vanlig EKK.Patrik_Hed skrev:
Tycker däremot att kablarna för 95A och uppåt är lite att bita i, fick både dra och koppla in en sådan här om veckan.
Det är ju som så, men kul för en annan som är lärling att få pröva på. Finner området oerhört intressant men har lite problem att komma in i det bara. Därför jag tar hjälp av fler källorPatrik_Hed skrev:
OnTopic:
http://i54.tinypic.com/efqhzr.png
Något liknande det där antar jag att installationen kommer se ut (var vänlig förbise att jag dels inte ritat med nolla och jord, det är medvetet illustrerat på det viset, dels inte är en hejjare på att rita i paint :blushing
Om jag förstått allt rätt kommer en enda brytare tända och släcka alla armaturer. Installationen borde väl gå att utföra på det där viset, inte sant? Eller har jag fel? rätta mig gärna i sådana fall, jag måste lära mig sätta mig in i det hela
Effekten ligger på 2x80W.Grottan skrev:
Därför att jag drar matningen till en "000-list" i ett kabelskåp på en skena som är belastad med 400V (tror jag).