Byggahus.se
Hej.

Håller på att renovera ett rum i mitt gamla hus. Vi lägger på nytt gips på den gamla masoniten. Tänkte behålla de gamla eldosorna och bara byta till nyare uttag, problemet är att väggen är tjockare nu och dosorna sitter nu 13mm djupare. Finns det uttag som hanterar detta eller måste jag byta dosorna i väggen för att hantera det nya djupet.

Tacksam för snabbt svar!

Finns förhöjningsringar att klämma dit och längre skruv (förutsätter att det är någorlunda moderna plast-dosor).

Tackar för svar. Letade efter liknande men kunde inte komma på vad det skulle heta!

Nu ska nog allt gå bra. :)

//d

Du behöver inte ens några förhöjningsringar, räcker med längre dosskruv.

(Finns det någon elektriker som faktiskt använder förhöjningsringar?)

//Patrik

O
Patrik_Hed skrev:
Finns det någon elektriker som faktiskt använder förhöjningsringar?
Självklart! Alla elektriker är inte slarviga fuskare som de däringa hemmapularna som tycker "Funkare så funkarö, teori och regler är barö skit vettu!" :rolleyes:

Steamboy skrev:
Självklart! Alla elektriker är inte slarviga fuskare som de däringa hemmapularna som tycker "Funkare så funkarö, teori och regler är barö skit vettu!" :rolleyes:
Ja, visst ja... ja, jag använder också förhöjningsringar. ;)

//Patrik

Hej,
Förklara nyttan med förhöjningsringar för en hempulare. Jag har inte förstått hur de fungerar.

magnu skrev:
Hej,
Förklara nyttan med förhöjningsringar för en hempulare. Jag har inte förstått hur de fungerar.
Med förhöjningsringar så kan du göra dosan längre, d.v.s om en dosa sitter för långt in i väggen så kan man bygga på dosringen med förhöjningsringar för att få den jämnsmed skivan.

//Patrik

Inte alls hundra, men en teori... dosorna är väl provade med nån simulerad kortis, glödande tråd eller så... och bygger man ut väggen med gips så kan man ju tycka att det kvittar.
Men om man byggde på väggen med spån eller plyfa (varför man nu skulle göra det...) då kanske en förhöjningsring passar bra?

Som sagt, jag vet inte alls säkert.. detta är bara en teori jag skapade nu samtidigt som jag scrollade genom tråden...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.