Svara Nytt ämne
  1. 2011-07-04 11:23

Moderator Medlem: feb 2005
    Stockholm
    23 531 inlägg
    Gillad 1 406 gånger
    7 bilder
    Mikael_L skrev Visa original
    Det där är Etmán-dosor som även Biltema säljer (för 10:-/st), fast i andra färger.

Jag köpte hem en och testade den på lite olika vis, om det gick att spräcka stutsarna och hur väl fjädern låser osv.
    Nu kör jag med dessa till 80% i huset, och resterande del blir eljo VP-2 -dosor. Detta pga av att vissa montage och kombinationer inte går eller blir alltför knöligt/fult med Etman-dosorna.
    ?
    http://www.etman.cn/
    OK så du har kommit fram till att de fungerar? Jag antar att de jag råkade ut för kan ha varit från dålig batch.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2011-07-04 13:40

Mikael_Ls avatar
    Gudfader Inloggad Medlem: aug 2006
    Uppland
    22 213 inlägg
    Gillad 2 154 gånger
    1120 bilder
    hempularen skrev Visa original
    OK så du har kommit fram till att de fungerar? Jag antar att de jag råkade ut för kan ha varit från dålig batch.
    Var de dosor som "du råkade ut för" av fabrikat Etmán?

Jag är inte alls helt säker på hur bra dessa är i slutänden, förvisso har jag jobbat några år med produktverifiering så ett visst mått av kritiskt tänkande och kritiskt öga har jag väl.
    Jag har testat att dra loss VPslang från dessa stutsar och jämfört med Eljo takdosa som också har låsfjäder. Eljo vann med en liten marginal, jag har inte utfört mätningar utan bara känt efter, och det var märkbart jobbigare, men inte mycket mer, att dra loss slangen från Eljo's takdosa.

Jag har böjt och klämt och tryckt och haft mig med Etman-dosorna, jag fick inget att spricka på så vis. Plasten känns tillräckligt mjuk för att jag inte ens misstänker några sådana problem.
    Har fabrikanten dabbat sig med plasten på något vis att den blir betydligt sprödare med åren kan jag givetvis inte uttala mig om. Men plasten är enligt märkningen PE, dvs inte så mycket som kan gå snett.

Ringen är betydligt risigare än motsvarande hos Eljo VP-2, dvs tung att vrida runt och hackar liksom fast här och där. Skulle jag yrkesmässigt jobba dagligen med dessa blev jag nog snart tokig på den. Men nu är inte det fallet. Jag ska justera in några tiotal ringar en enda gång, så jag överlever nog.
    Jag kanske snidar till något enkelt verktyg att vrida med, för det är som sagt lite jobbigt med bara fingrarna. När det tar stopp får jag annars skruva ut skruvarna några varv och vrida mot dessa och t.ex. baksidan av kniven.

Sen funkar ju Etman halvt om halvt värdelöst när man t.ex. vill bygga en lodrät flerfackskombination, för då kommer ju stutsarna ut horisontellt, och måste kapas bort på ena sidan om man vill komma nära karmen. Det finns inte heller några spikkanaler den ledden.

Annars har Etman fördelar också, den justerbara ringen är en.
    Att bottenplattan är fyrkantig gör att man inte lika lätt riskerar att deformera dosan när man spikar fast den.
    Den mjuka plasten gör det enkelt att modifiera, kapa stutsar osv.

Så, funktionsmässigt är nog fortfarande Eljo VP-2 en obesegrad mästare.
    Men några prisklasser ner, när man börjar jämföra ED-WA, Etman och andra budgetalternativ så blir dessa Etman intressanta.
    Den som vet mest, gissar minst !
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2011-07-04 18:41

Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: maj 2008
    Västerbotten
    4 809 inlägg
    Gillad 85 gånger
    17 bilder
    Finns väl egentligen ingen som helst anledning att köpa billiga skräpdosor.

I en renovering så kanske det gör att totalpriset skiljer några hundra, knappt märkbart.

Förutom att kvalitetsdosor är lättare att arbeta med så tål dessa högre temperatur innan de börjar brinna (850grader tror jag?). Glappkontakt i ett uttag så kan det börja gnistra ordentligt tills det börjar brinna!
    EL-intresserad datanörd

Liknande ämnen

1. Erfarenhet Zibro SC 1332? (Jula)
    av Suhagg i forum Värmepumpar
  2. VP från Jula
    av Rrrrr i forum Värmepumpar
  3. Någon som har erfarenhet av blästerklocka från Jula?
    av Ring i forum Verktyg, maskiner & fordon
  4. Erfarenhet av Meec Tools elkedjesåg från Jula?
    av zno i forum Verktyg, maskiner & fordon