Byggahus.se
Mikael_L
Med e-nr 1830289

Vad är det för coolt och speciellt med det?

Jag har inte använt det själv, men jag är nästan säker på att du kan ansluta 4st FK/EK för fas och nolla, istället för 2st. Jorden brukar man kunna koppla in 4st i dom vanliga också.

Hmmm....något som andra fabrikat "alltid" haft på sina uttag....

Mikael_L
Så i normalfallet har uttaget en helt onödigt finess, då man som mest brukar sy vidare till ett till uttag.
Men i vissa fall kan det alltså vara smart att ha!?

Jag föredrar ju (är mest van med) att man kan koppla in i ena sidan och sen vidare i den andra. Första gången jag stötte på ELJO som hade X skruvar i ena ändan så blev jag tokig och gick bersärk för det var även korta trådar i kabeln, jag fattade inte då och förstår fortfarande inte mig på varför det ska vara så. Tacka vet jag ELKO!!!!! :)

Jo, jag kom på det också, tex att det är "dubbla" skruvar på ELKO:s uttag beror på att man inte ska sätta dubbla trådar på samma skruv, vi fick den infon en gång för 6-7 år sen av en säljare då vi diskuterade eljo vs elko.

Glufsglufs, nu är du verkligen ute på hal is... ;)

//Patrik

Mikael_L skrev:
Med e-nr 1830289

Vad är det för coolt och speciellt med det?
Den är godkännd för avgrening. Alltså man kan gå in med 3 vp-rör och eller utvändig kabel. Man slipper alltså fuska med Wago bakom uttaget. ;)

När jag gör en nyinstallation grenar jag aldrig av i en apparatdosa. Däremot vid en ombyggnad händer det att man blir tvungen. Då sitter det fint med ett uttag avsett för det.

Finns liknade för Elko och andra fabrikat.

Som standard i ett eljo uttag kan man alltid mata vidare till ett annat uttag, plus att man kan få med en tändtråd, eller om du vill ha biledaren sepparerad från jorden ute i anläggningen kan man lägga den på X:n... Jag saknar x:n de gånger jag använder elko. Men det är en vanesak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.