Hej,
Håller på med ett litet projekt och behöver er hjälp.
Jag har en pryl som går på 230v och drar 1300W som jag vill driva på ett/flera bilbatterier 12V 110Ah bilbatteri.
Hur räknar jag ut hur länge batteriet räcker?
Håller på med ett litet projekt och behöver er hjälp.
Jag har en pryl som går på 230v och drar 1300W som jag vill driva på ett/flera bilbatterier 12V 110Ah bilbatteri.
Hur räknar jag ut hur länge batteriet räcker?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Säg att en inverter har en verkningsgrad på 70 % (jag har ingen aning), då ska batterierna belastas med 1300/0.7 = 1850 W som ger en ström på 155 A.
Ett 100 Ah batteri håller då 100/155 = 40 minuter, troligen betydligt kortare tid om det är ett ensamt batteri som belastas så hårt.
Ett 100 Ah batteri håller då 100/155 = 40 minuter, troligen betydligt kortare tid om det är ett ensamt batteri som belastas så hårt.
Kapaciteten på blybatterier brukar anges vid en relativt långsam urladdning. Till exempel 10 eller 20 timmar. Laddar man ur batteriet på under en timme i stället kan kapaciteten mycket väl sjunka till hälften. Mot slutet av urladdningen sjunker spänningen varvid strömmen ökar ytterligare. Spontant låter inte ditt upplägg så lyckat om det inte är mycket korta stunder du skall använda prylen.
Erik
Erik

Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 078 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 078 inlägg
Att driva något som drar 1300 watt med inverter funkar inte för vid dom strömarna det blir får man inte ens ut hälften av batteri kapaciteten samt man får extremt kort livslängd på batteriet.
Man bör inte tömma ett batteri snabbare än på 5-6 timmar annars tar det otroligt med stryk
Ska man tvunget ta ut 1300 watt från 12 volt måste man köpa ett för ändamålet lämpligt batteri och priserna på dom vid ca 110 Ah börjar på runt 5000 kr
Man bör inte tömma ett batteri snabbare än på 5-6 timmar annars tar det otroligt med stryk
Ska man tvunget ta ut 1300 watt från 12 volt måste man köpa ett för ändamålet lämpligt batteri och priserna på dom vid ca 110 Ah börjar på runt 5000 kr
Mmm, lite billigare finns:Göran.W skrev:
http://24volt.eu/osc2/catalog/index.php?cPath=90&osCsid=f45c3dc12228484d264f8da3addf85ac

Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 078 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 078 inlägg
Ja men dom mår inte så himla bra av att belastas med dom i runda slänga 130A som vi talar om.GoEk skrev:
Dessutom ger ett 155AH batteri bara 125ah om man urladdar det på 5 timmar dvs med 25A vad tror ni händer med kapaciteten om man belstar det med 130A istället.
Slänger med en bild på batterier som klarar den belastningen utan att ta stryk
Batterierna är på 4 volt 205Ah st och specade att klara en belastning på 1077A utan att ta skada.
Dom klara dock ge betydligt högre strömar än så.
Redigerat:

Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 078 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 078 inlägg
Det har du rätt i.tomlan skrev:
Om man ska köra flera batteri kan det vara lämpligt att köra med högre spänning med så man inte får så hiskeligt höga strömar från batteriet till invertern.
Men det bästa är att köpa ett litet elverk i stället.
Bilden som skulle vara i mitt förra inlägg på min batteri bank kommer här nu den försvann innan.

Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 078 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 078 inlägg
Just det batteri paketet är backup till ved pannan och driver 2 st cirk pumpar och rökgas fläkten.
Hade jag fått ändan ur vagnen så hade jag monterat en ups till på 1500va så jag kan driva annat med men man blir ju aldrig färdig till det iom det är en viss brist på strömavbrott här där jag bor.
Jag har även batteri backup till dator, bredband, och telefon samt möjlighet att plocka ut ström till tex mobil laddare.
Hade jag fått ändan ur vagnen så hade jag monterat en ups till på 1500va så jag kan driva annat med men man blir ju aldrig färdig till det iom det är en viss brist på strömavbrott här där jag bor.
Jag har även batteri backup till dator, bredband, och telefon samt möjlighet att plocka ut ström till tex mobil laddare.
Liknande trådar
-
Hur tunt kan man flytspackla på fibercement för klinker samt på plyfa under vinylgolv
Golv -
Lönsamt köpa timer till julbelysningen
Artikelkommentarer -
Stift radiator kort rörelse samt termostat till radiator
Värme allmänt -
Energimätare för samtliga grupper i elcentralen (induviduellt).
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Mikrocement i badrum - regler, pris, teknik samt före & efter
Artikelkommentarer