Byggahus.se
Hej är ute efter Kopplingsdosa IP65 i litet format,
har tittat igenom storel´s hemsida men hittar bara dom vanliga som är 80x80

Borde finnas mindre tycker jag, ska bara skarva en kabel i den.

Hoppas på bra tips :S

Så vitt jag vet finns det ingen IP65-dosa som är mindre än de som finns. Kulodosor är mindre, fast då är det IP20 då. Varför behöver den vara så liten?

//Patrik

Kan det passa med en Förskruvningsskarvdosa , IP68

CFE5A3CE-1249-4F98-A3FD-79465AEFE3C0.JPEG

Vad ska du ha den till? Var?

Redigerat:
Eller kanske skarva genom lödning eller pressning, och isolera med exempelvis en smältlimsbelagd krympslang eller en gjuthartsskarv..

ampz skrev:
Eller kanske skarva genom lödning eller pressning, och isolera med exempelvis en smältlimsbelagd krympslang eller en gjuthartsskarv..
Synd att Gjuthartsskarv är så jäkla hälsåvådlig. :( Farligaste ämnet i branschen!
Skulle aldrig rekommendera någon att använda den och ABSOLUT INTE INOMHUS!

Finns bättre saker som att använda om man inte vill köra krympskarv. Som en Gelskarv eller tejpskarv.

:)

Redigerat:
Framgår inte i vilken miljö skarven ska vara...

Finns ju en gummibaserad gjutsats istället för gjuthartsen men just nu kommer jag inte på E-nummret på det.

Testade skarva med gelskarven förra veckan och jag tyckte att krympslang slår gelskarv med hästlängder.
För det är så många moment, man ska skala upp, skära av på kanterna av "lådan" för att kabeln ska passa, tejpa ihop "lådan" och täta med en massa eltejp. Sedan ska man blanda gelmassan och hälla i och som sedan ska stelna.
Går bra mycket fortare och enklare att skarva på vanligt vis. Antagligen så är den även dyrare.
Men det var kul att testa.

//Patrik

Pierre1981 skrev:
[länk] ???
Njä, det var inte exakt just den jag menade men det är något liknande.

Patrik_Hed skrev:
Testade skarva med gelskarven förra veckan och jag tyckte att krympslang slår gelskarv med hästlängder.
För det är så många moment, man ska skala upp, skära av på kanterna av "lådan" för att kabeln ska passa, tejpa ihop "lådan" och täta med en massa eltejp. Sedan ska man blanda gelmassan och hälla i och som sedan ska stelna.
Går bra mycket fortare och enklare att skarva på vanligt vis. Antagligen så är den även dyrare.

//Patrik
Det finns gel-skarvar med färdig gel i..:)

Räv3n skrev:
Det finns gel-skarvar med färdig gel i..:)
Ja, alltså själva gelblandandet var väl kanske inte så jobbigt. Dra bort en avskiljerare och sedan blanda ihop massan. Använde likadan som den som länkas till här.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:

//Patrik
Skumt jag tycker tvärt om. Tycker det tar en evighet att värma krympslangen.
Fast smaken är ju som bekant delad. ;)

håller på att göra om farstu kvisten och bef. armatur ersättas med infällda i inner taket.
Kabeln kommer ut från väggen i ett rör och måste skarvas för att räcka till nya armaturer.
Det är för krångligt att dra in ny kabel i röret så alternativet är att skarva.
Var inne på en lödskarv med krympslang för det skulle jag kunna dölja i byggnationen.

Men nu blir det en dosa istället.

jeffan skrev:
Skumt jag tycker tvärt om. Tycker det tar en evighet att värma krympslangen.
Tycker du?

Beror mest på hur man värmer den. Använder man en tändare eller en lödpenna för att värma krympslangen så tar det en god stund, men med en varmluftspistol eller hårfön går det fort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.