Svara Nytt ämne
  1. 2011-04-13 19:02
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: aug 2007
    Skåne
    50 inlägg

3 bilder

Kabelberäkning industri installation.

Ska utföra en installation på en större industri och skulle vilja ha lite hjälp med beräkningen, jag ska själv göra beräkningen på EL-VIS men för att kunna dubbelkolla så jag är rätt på det då jag inte tidigare gjort så många beräkningar av denna typen hade det varit bra med lite synpunkter.

Info om anläggningen.

Matande trafo är 800KVA 20/0,4kv, lågspännings delen är kopplad som ett IT system. Trafon är kopplad direkt på skensystemt i ställverket (2st kopparskenor på 100*10mm per fas). I utgående fack sitter det 800A huvudsäkringar som skydd innan 3st maximalbrytare, där den ena maximalbrytaren utgör skydd för den del jag ska beräkna.

Ifrån ställverket ligger idag 2st parallella AKKJ 3*240/72 som skyddas av en maximalbrytare som har inställnings område 350-500A, dessa ska skarvas och får en längd på ca 270m där anslutningen till den nya anläggningen ska ske om de nu räcker till som matning, dessa har tidigare matat en annan anläggning som låg på vägen till den nya därför är det av stort intresse att kunna återanvända dem. Kablarna ligger dels på stege och i mark (inga rör) med ca 20cm avstånd.

Anläggningen som ska anslutas har totalt installerad motoreffekten på 250KW vilket skulle ge ungefär maximalt ca 430A med ett cos på 0,84. Nu är ju detta vid max, vad är brukligt att räkna med som snittförbrukning, jag har sett att 0,7 gånger ger ett bra riktvärde alltså cirka 300A i detta fallet.

Det som jag är mest intresserad av nu är max amp som maximalbrytaren kan vara inställd på och kommer utlösningsvilkoret och spänningsfallet vara godtagbart med den inställningen och kabelarea/längd.

Tacksam för lite synpunkter ifrån er som sysslar med detta mer än vad jag gjort.
    Industrielektriker med allmänbehörighet. 1 plans H+H lättbetonghus på 190m2 + 30m2 garage uppfört 2010.

2. 2011-04-13 19:19
    Svara | #2

Patrik_Heds avatar
    Gudfader Inloggad Medlem: okt 2008
    23 år
    Gävleborg
    7 415 inlägg
    Gillad 483 gånger
    78 bilder
    Jag tipsar dig om att regga dig på elforumet Fluxio.se och ställ frågan där. Byggahus är ett forum där det bara får ställas konsumentfrågor och denna frågan går rejält utanför det området, så tråden kommer troligtvis stängas snart.

//Patrik
    Senast redigerad av Patrik_Hed 2011-04-13 21:53

3. 2011-04-13 21:27
    Svara | #3

FSS
    Fullvärdig medlem Medlem: maj 2006
    280 inlägg
    Gillad 3 gånger
    66 bilder
    Nej stäng inte frågan! Konumentforum eller inte dessa frågor är intressanta, alltid lär man sig något om hur saker och ting hänger ihop.

Hur startar motorerna och vad drar de då? Jag antar att man inte direktstartar 250kW...

4. 2011-04-13 22:04
    Svara | #4

Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: jan 2008
    Värmland
    7 641 inlägg
    Gillad 1 024 gånger
    99 bilder
    maximalbrytare == effektbrytare ?

5. 2011-04-13 22:06
    Svara | #5

Ja, maximalbrytare = äldre benämning på effektbrytare

6. 2011-04-14 17:03
    Svara | #6

Junior medlem Medlem: aug 2007
    Skåne
    50 inlägg

3 bilder
    Hur startar motorerna och vad drar de då? Jag antar att man inte direktstartar 250kW...
    Nä det är den totala effekten som blir 250KW inte en enda motor, fast jag har o andra sidan faktiskt en 250KW motor som direktstartas i en annan anläggning, det märks i ställverket när den drar igång, är man inte med på att kontaktern drar i så blir man lite lätt nervös.

Man kan säga att anläggningen består av 6 st motorer på 30KW (180KW) och resterande 70KW är fördelade på ett antal mindre motorer 7,5-11KW. Jag vet inte just nu hur start utrustningarna är bygga på denna anläggning, men de stora motorerna skulle jag tro är både mjukstarter och frekvensomf. på alla. De mindre motorerna är nog mestadels direktstartade. Så har upplägget varit på liknande anläggningar jag sett. Uppstarten av anläggningen sker i sekvens start så det är oftast bara en motor som startar åt gången.

maximalbrytare == effektbrytare ?
    Ja det är effektbrytare, när jag börja som elektriker sa vi alltid maximalbrytare så det hänger kvar.
    Industrielektriker med allmänbehörighet. 1 plans H+H lättbetonghus på 190m2 + 30m2 garage uppfört 2010.

7. 2011-04-17 00:54
    Svara | #7

Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: jan 2008
    Värmland
    7 641 inlägg
    Gillad 1 024 gånger
    99 bilder
    Behöver man räkna på utlösningsvillkor i IT-system? Det finns väl ett övervakningssystem för jordfel istället.

Försökte mig på att räkna lite på detta för övnings skull, men jag saknar SS 424 14 03, 05 och 07 som någon vänlig skäl kanske kan avvara ?

Effektbrytaren antar jag skall ställas in på den förväntade belastningsströmmen. Väljer du 350 A så blir spänningsfallet precis 2 %
    ∆U = √3 * I * Z * cos φ = √3 * 350 * 0.0159 * 0.84 = 8 V → 2 %

Och jag ser inga problem med att kabeln inte skulle tåla kortslutning. Trefasig kortslutningsström fick jag till ca 10 kA och med antagandet att effektbrytaren löser inom 0.2 s så brinner inte kabeln upp. Den ska tåla I = √ (304 kA²s / 0.2 s) = 39 kA om jag räknar rätt.

Nu finns det väl ca 10 parametrar till att titta på i en sådan här installation?

Liknande ämnen

1. Billigare dammsugarpåsar, industri?
    av sin i forum Verktyg, maskiner & fordon
  2. Uppskattad info om industri EL
    av Elrandhir i forum El
  3. Varning för lönnelid industri ab
    av gvmatte i forum Hustillverkare
  4. Artikel i Dagens Industri
    av Pasi i forum Hustillverkare