Byggahus.se
Har haft elektriker hemma idag och nu fungerar spisen konstigt, knappt någon fart i plattorna och lampan som indikerar att en platta är på fungerar i vissa lägen, inte alltid - nu är den tex släkt trots 2 plattor är på (skall lysa när en platta är igång).

Är detta något som elektriken kan ha orsakat eller är det spisen?

Är det bara spisen som är krånglig? Är det en tre-fasspis? Har du kollat säkringarna? Har du kollat huvudsäkringarna vid centralen?

Det kan vara så att nollan släppt och då ska du inte använda spisen, alternativt att det glappar någonstans. Har elektrikern grejat med spisen och/eller centralen?

Elektrikern kanske har glömt skruva i en huvudsäkring eller en säkring till spisen.

//Patrik

Spisen är 3-fas, allt annat 2-fas, allt annat fungerar som det skall. de har grejat med centralen - ingen säkring som har gått och har även kollat de säkringarna som sitter i elskåpet... Ska fixa mat inför morgondagen men tror jag ger upp snart, plattorna blir varma men inte tillräckligt för att steka/koka något... *suck*

Är det en 230 V-spis? I så fall låter det som om nollan inte är på plats.
Alternativt om det är en 400 V-spis, att en fas är borta.
Kolla igen.

Ja, jag förstår inte riktigt vad du menar med att allt annat är 2-fas men vi tar det från början. Går det tre säkringar till spisen eller en säkring?

Ring elektrikern och säg vad som har hänt. Han eller hon kan ju ha glömt att skruva åt något i centralen.
Typ nollskruven efter att ha meggat i centralen! =3

3 säkringar till spisen, ingen sv dom har "slagit ut"

En 400v spis, 4:a plattor. På platta 3 & 4 lyser indikatorlampan när plattorna är igång. Indikatorlampan fungerar dock inte om jag försöker vrida igång platta 1 & 2, däremot blir dom varma men ingen direkt fart i dom.

Om/när platta 3 eller 4 är igång så att indikatorlampan lyser så släcks indikatorlampan vid vissa "hack" när jag vrider på platta 1 eller 2. har läst lite och det känns som att detta har med nollan att göra, hur kan man isåfall kontrollera detta, så att man inte kallar hit en elektriker i onödan???

Testa att byta säkringarna till spisen och eller huvudsäkringarna. Det är inte alltid det syns att de är trasiga..

Låter som att en fas är borta. Kontrollera dina säkringar ordentligt (skruva ur dem och inspektera). Det händer allt för ofta att den lilla färgade plutten inte ramlar loss som den ska.

//Patrik

Om du har stickpropp till spisen och en spänningsprovare så kan du ju mäta i uttaget om du har nolla med. Men det är ju inte ens säkert att din spis kräver nolla.

Tack för tipsen, har nu testat att byta proppar i huvudsäkringsskåpet (3 st som sitter i skåpet där elmätaren sitter, inne i huset har vi ett nyare skåp utan traditionella proppar) - det hjälpte tyvärr inte :(

Kanske en liten "dum" fråga - kan elektrikern ha spelat ett litet "practical-joke" och ha kopplat om spisen från 3-fas till 2-fas? Ser på baksidan av att man ska kunna göra detta...

Vad har elektrikern utfört för jobb hos dig?

//Patrik

Flyttat elcentralen

Låter som något är felkopplat i centralen, skulle nog ringa elektrikern snarast om jag vore du..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.