8 676 läst · 10 svar
9k läst
10 svar
Varför 2 säkringar för kyl och frys.
Helt onödigt, som jag ser det. Jag brukar lägga kyl och frys på samma egna säkring.
Men jag tror att det är vanligast att göra som jag gör.
//Patrik
Men jag tror att det är vanligast att göra som jag gör.
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det blir ju aningens jämnare över huvudsäkringarna
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Förberett för separata JFBer kanske.
Eller är liten försiktighetsåtgärd ifall det blir kortslutning i nån av dem.
Eller är liten försiktighetsåtgärd ifall det blir kortslutning i nån av dem.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Att ha dem på var sin säkring verkar ju lite överdrivet. Tanken med att ha dem ensamma på en säkring är att man vill minska risken att få avbrott på frysen när säkringen går av någon annan anledning. Typiskt så löser ju säkringen ibland när en glödlampa brinner ut. Det blir ofta en kortvarig kortslutande ljusbåge i en glödlampa just när glödtråden brinner av.
Jag ser det som två apparater med kompressorer och andra prylar som kan krångla och varför då "bryta" frysen om kylen skulle råka pajja eller tvärtom? Jag delar inte på dom pga belastningen utan just för att båda inte tvunget ska brytas samtidigt. Om möjligt så ser jag till att dom ligger på olika inkommande faser också utifall en huvudsäkring skulle ryka, jag menar, dumt att förstöra all mat om man inte behöver.
I större bostadsområden kan det vara en fördel, är det riktigt många lägenheter syns det på strömmen i faserna på inkommande matning vart dom ligger, om man inte sett till att "rotera" dom mellan olika faser. Med 100 (eller ännu fler) lägenheter och samma fas blir det rätt snett, inte minst på natten och dagen då inte så mycket annat går.
Å andra sidan kan det vara bra att ha frysen på samma säkring som belysningen så man uppmärksammar att det blivit avbrott..hempularen skrev:Att ha dem på var sin säkring verkar ju lite överdrivet. Tanken med att ha dem ensamma på en säkring är att man vill minska risken att få avbrott på frysen när säkringen går av någon annan anledning. Typiskt så löser ju säkringen ibland när en glödlampa brinner ut. Det blir ofta en kortvarig kortslutande ljusbåge i en glödlampa just när glödtråden brinner av.
jag har kyl/frys på samma säkring som UPSen som försörjer NAS, modem och Router med ström.mycke_nu skrev:
Den larmar så fort strömmen går med ett pip samt sänder ett Email till mig.
Jag skulle nog säga att om man byggt 100 lägenheter utan att rotera faserna till lägenheterna rent allmänt så har man haft en smula otur när man tänkteelmont skrev:I större bostadsområden kan det vara en fördel, är det riktigt många lägenheter syns det på strömmen i faserna på inkommande matning vart dom ligger, om man inte sett till att "rotera" dom mellan olika faser. Med 100 (eller ännu fler) lägenheter och samma fas blir det rätt snett, inte minst på natten och dagen då inte så mycket annat går.
Liknande trådar
-
Fjärrvärme ska höjas med 21 %, varför?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Varför ingen värme i radiatorerna? IVT Bergvärmepump installerat 2018
Värme allmänt -
CTC GSI12 (612) varför kan jag inte reglera min framledningstemperatur?
Värmepumpar -
Varför har vår AM 230ACX blivit knäpp?
Robotgräsklippare -
Varför gick 2 huvudsäkringar?
El