Byggahus.se
Har dragit 2.5mm2 3-fas matning till en kopplingsdosa, därifrån går det vidare till ett 3-fas spisuttag. Jag vill också grena ut till uttag för mikro, kylskåp, bänkbelysning mm. Det hade varit trevligt att fördela dessa 1-fas uttag på de tre faserna, men hur blir det då med nollan?

2.5mm2 nolla ska ju då försörja 3st separata faser som är avsäkrade med 16A. Det blir ju inte 3x16A genom nollan pga fasförskjutningen så hur blir det? Är det ok att göra så eller måste alla uttag gå på en fas? När man kör tex en spis på 3-fas 400V så går väl strömmen mellan faserna och inte i nollan?

Ja, det är OK att göra så om:

1. Du har en 3-polig säkring för gruppen, dvs inte tre st enpoliga.
2. Ledningarna från dosan till uttagen är 2.5 mm2.
3. Det märks upp tydligt i dosan och på centralen att det handlar om en delad trefasgrupp.

kan ju tillägga att strömmen i nollan blir aldrig större än strömmen från en av faserna. Detta under förutsättning att det är en riktig 3 fas grupp där faserna kommer från olika faser.

hempularen skrev:
kan ju tillägga att strömmen i nollan blir aldrig större än strömmen från en av faserna. Detta under förutsättning att det är en riktig 3 fas grupp där faserna kommer från olika faser.
Förutsatt att du inte har några laster som förskjuter någon av faserna.

Ja jag hittade lite info på wikipedia och som jag förstod det så går ingen ström alls genom nollan till dosan om de tre faserna har samma last. Strömmen kommer då gå mellan de olika uttagens faser och nolledarna mellan dosan och uttagen. Vid osymmetrisk last kan det som ni säger gå en ström även genom nollan mellan dosa och central, men inte mer än från en fas.

Jag har en riktig 3-fas grupp på en 3-polig säkring så då ska det ju vara lugnt.

Bör man följa faserna färger ut från dosan till uttagen eller ska man skarva över till brun?

Är det ok att använda 3st enpoliga säkringar om man drar en 3-fas-matning till en kopplingsdosa och därefter delar upp faserna till 3 olika grupper (t ex olika rum)?

Så länge du enbart kör 1-faslaster är det ok. Men det anses vara lite av en nödlösning att göra så.

Ok :)

steppen7 skrev:
Vid osymmetrisk last kan det som ni säger gå en ström även genom nollan mellan dosa och central, men inte mer än från en fas.
Om du har laster med låg effektfaktor på en eller två av faserna så är det lätt att överbelasta nollan då strömmarna inte ligger med 120 graders förskjutning, men i "normala hem" så har man mest resistiva laster med hyffsad effektfaktor, så det brukar inte vara några problem.

steppen7 skrev:
Har dragit 2.5mm2 3-fas matning till en kopplingsdosa, därifrån går det vidare till ett 3-fas spisuttag. Jag vill också grena ut till uttag för mikro, kylskåp, bänkbelysning mm.
Det är inte brukligt att dela upp en spismatning på detta sätt. Spisen (och ugnen) bör ha sin egen grupp för sig själv. Speciellt om spisen är kopplad mellan faserna (400V).

steppen7 skrev:
Bör man följa faserna färger ut från dosan till uttagen eller ska man skarva över till brun?
Det kan vara en god ide att använda samma färger som i "huvudledningen", men inget krav om det är tydligt uppmärkt i centralen (vilket det alltid ska vara) vilken säkring som matar vad.

Du har väl JFB?

Ja jag har JFB på inkommande i centralen.

Grejen är att jag bygger ett kombinerat garage/gäststuga med kokvrå. Det är en innervägg som skiljer gäststugan och garaget. På ena sidan väggen är kokvrån och på andra sidan är blivande arbetsbänk med 3-fas uttag för kompressor etc.

När jag byggde väggen hade jag bråttom och drog fram två matningar, en 3-fas och en extra 1-fas och tänkte att det räcker långt. Jag tänkte att 3-fasen kan delas mellan spisuttag och 3-fas i garaget samt ett extra 1-fas till arbetsbänken. Nu vill jag även ha ett uttag i köksöverskåpen för mikro+bänkbelysning samt ett uttag i ena underskåpet för liten kyl.

Jag har grubblat som en dåre hur jag ska koppla på bästa sätt. Egentligen blir det nog bra hur man än gör, men jag är lite perfektionist. Jag tänkte först som sagt att det skulle finnas ett extra uttag vid arbetsbänken på egen säkring, sen tänkte jag att kanske kylen skulle ha ett eget så inte den stannar i första taget, men då räcker inte 1-fasmatningen dit och måste skarvas i dosa. Hur skulle ni ha kopplat följande:

Tillgängliga matningar: 1st 1-fas 1.5mm2 samt 1st 3-fas 2.5mm2
Önskade uttag:
Arbetsbänk: 3-fas för kompressorn
Arbetsbänk: 16A 1-fas för svetsen (hade tänkt köra från 3-fas matningen)
Arbetsbänk: ett gäng "vanliga" 10A enfasuttag
Kokvrå: Kylskåp
Kokvrå: Mikro
Kokvrå: Bänkbelysning
Kokvrå: Bänkuttag för elvisp å sånt
Kokvrå: Spishäll - blir troligen en liten 2-zoners som brukar kräva 230V 16A men som alltid vill jag ha möjligheter, därför tänkte jag köra 3-fas spisuttag.

Hur mycket av detta vill du kunna köra samtidigt?
Hur mycket är centralen dimensionerad för? Huvudsäkringar?
Normalt skulle detta vara 2 st 3-fasgrupper och 3 st 1-fasgrupper (varav en 16 A), minst, även om det ändå inte går att köra allting samtidigt pga huvudsäkringarna.

Hmm, JFB är på 25A och huvudbrytaren på 40A. Matningen till centralen är inte dragen än men jag har köpt en rulle markkabel 2.5mm2 vilket var det grövsta jag hittade så den lär väl behöva säkras av med 16A i fasadmätarskåpet på huset antar jag?

Det är ju en gäststuga så den kommer nog inte användas så mycket. Eventuellt hyr vi ut nån vecka på sommaren. Kanske blir det tonårsbostad i framtiden men det är många år dit då första knådden precis är på väg ut... Oddsen att jag kör kompressorn medan någon lagar mat är mycket små. Det är nästan så man kunde ha kört allt utom kompressorn som ju behöver trefas på en enda 16A enfas. Men som sagt, jag gillar när det är snyggt gjort. Det är inte försent att dra några matningar till i väggen även om det är bökigt nu och kanske bara är overkill.

Kan du dra fler grupper så blir det ju helt anmärkningsfritt. Det är inte riktigt god elsäkerhetsteknisk praxis att låta spis och kompressor dela på samma grupp. I framtiden kan det ju bli en kraftigare matning till boden. Annars kan man ju lika gärna dra en 16A grupp runt hela huset och grena av till uttag, spis mm.... Så innan du hunnit för långt kan det nog vara värt att dimensionera och sektionera normalt.

Ung så här:
5G2.5mm², 16A: Spis
3G1.5mm², 10A uttag kök.
5G2.5mm², 16A: kompressor
3G2.5mm², 16A uttag elsvets.
3G1.5mm², 10A uttag verkstad.

Ok, får väl ta och dra lite fler trådar då... :) Synd bara att jag kapade den dragna trefasen i en kopplingsdosa högt upp på väggen. Den får funka som skarvdosa då bara.

Hade ni dragit kraftigare kabel i marken då? Nu har jag ju redan pyntat 650 spänn för denna och jag tänkte att 11kW räcker för en gäststugespis och ett garage så det kommer nog inte vara ett problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.