Byggahus.se
Hej har en motor märkt
YY80AL-2
230V 50hz 12 A 2,9 kW
2800/min IP 54 EN 60034-1

Nu har kondningen gått sönder å är borta så jag har ingen värden på hur stor den ska vara

OM jag har tolkat alla trådar rätt så ska denna motor vara YY-kopplad
å därmed gå att göra om till 400 volt istället.

Problematik i min hjärna som inte läst el på 14 år är att jag glömt bort det mesta med inkoppling, jag har demonterat motorn för att se vad kablarna går , men blev mer förvånad än upplyst å behöver lite hjälp på traven

Följande är kopplat idag
2 blå kablar till startkontakten /här är ju även blå/brun kopplat för 230
2 röda till den försvunna kondensatorn
1 gul/grön till motorns chassi / till 230 anslutningen

efter öppnandet ser jag följande

1 röd kopplad till 1 tråd på en lindning
1 blå kopplad till 1 tråd på ena lindningen samt 2 trådar på en annan
1 blå å 1 röd är ihoplödda med 2 trådar på samma " lindning"

Så frågan är kan jag göra nånting så att det blir rätt ;

helst vill jag ha det till 3 fas
i annat fall kan man räkna ut hur stor kondensator man ska ha

tacksam för all hjälp jag kan få
 
Enfasmotorer har 90 graders fasförskjutning mellan lindningarna medan en trefas har 120 grader.

Det var en stor enfasmotor.

Mitt förslag är att skippa den motorn och skaffa en riktig trefasmotor.

Protte
 
tack för ett snabbt svar blir dock inte mycket klokare

problemet är att det är till min vedklyv som jag behöver väldigt mycket just nu

har en annan klyv på reklamation å skulle behöva en så länge men vill inte kasta pengar i onödan

så det jag har är en 1 fas motor då så det är omöjligt att "bygga om"
varför en kondensator då?

är inte riktigt med på det här med fasförskjutningen den sitter långt långt bak i huvudet

mvh
 
Dening skrev:
tack för ett snabbt svar blir dock inte mycket klokare

problemet är att det är till min vedklyv som jag behöver väldigt mycket just nu

har en annan klyv på reklamation å skulle behöva en så länge men vill inte kasta pengar i onödan

så det jag har är en 1 fas motor då så det är omöjligt att "bygga om"
varför en kondensator då?

är inte riktigt med på det här med fasförskjutningen den sitter långt långt bak i huvudet

mvh
Din motor är konstruerad och byggd för 1-fasdrift, därför endast två lindningar, kondensatorn du nämner krävs för denna motortyp.
Förväxla inte detta med den ombyggnad man kan göra av en standard 3-fas asynkronmotor med hjälp av en kondensator. (Då får du dessutom lägre startmoment och tillgänglig effekt.)

Har du tillgång till trefas gör som Protte skriver och skaffa en motor med samma axel och byggform istället.
 
ok

grymt att ni kan avläsa detta med tanke på vad jag skrivit
själv fattar jag ingenting hehe

är det detta ni läser ut det ifrån
själv tolkade jag lite så här =) men jag är inte så bra på det heller =)

efter öppnandet ser jag följande

1 röd kopplad till 1 tråd på en lindning ( FAS 1 )
1 blå kopplad till 1 tråd på ena lindningen samt 2 trådar på en annan (FAS 2)
1 blå å 1 röd är ihoplödda med 2 trådar på samma " lindning" ( FAS 3)

finns det nån formel för att räkna ut hur stor kondensator man ska ha för att ersätta den gamla
kondningen som försvann hos han som skulle ersätta den?

mvh
 
Redigerat:
om man bygger om en trefasmotor till enfas så använder man tumregeln 80uF per kilowatt, men det blir för mycket på en enfasmotor, jag har nyligen köpt en 2.2kW enfasmotor från Nima, och i den satt 2st parallelkopplade 30uF, alltså totalt 60uF, så du borde hamna kring 70.
jag har 2 motorkondensatorer att sälja, en 40uF och en 50uF, från ett annat misslyckat bygge, dom är nästintill nya.
 
men om jag förstått det rätt så är de inte en trefas motor jag har utan nån konstig blandning av nån konstig anledning
är inte helt med här om jag ska va ärlig,, va helt säker på att det va en trefas motor,,,,,=/
vad kostar motorkondensatorer idag?
 
Dening skrev:
men om jag förstått det rätt så är de inte en trefas motor jag har utan nån konstig blandning av nån konstig anledning
är inte helt med här om jag ska va ärlig,, va helt säker på att det va en trefas motor,,,,,=/
vad kostar motorkondensatorer idag?
Du har en 1-fasmotor inte 3-fas, inget konstigt med den och ingen blandning.
Konding kan du ju köpa av electrocuted.
 
jo jag har förstått det ni säger att det är en 1 fas motor

men varför en kondensator trodde man använde en kondensator för att göra om 400 motorer till 230
skulle bara vart kul å lära sig lite mer ...


electrucuted?? vad kostar kondensatorerna å var finns dom??

mvh
 
Kondensator används på 1-fasmotorer för att simulera "3-fas", närmare bestämt för att få motorn att rotera i en viss riktning.
 
aha ok

där ser man va lite man vet hehe
tackar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.