Svara Nytt ämne
  1. 2010-04-13 06:32
    Svara | #1

mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: feb 2008
    Gotland, Sudret
    11 925 inlägg
    Gillad 1 557 gånger
    533 bilder

Märkning i gruppcentraler - Standard?

Finns det något standardiserat och kompakt format för uppmärkning av grupper i centraler?

Jag tänker mej något i stil med 3N2,5 för en trefas dvärg som matar en 2,5 mm2 eller kanske 3X1,5 om det handlar om en splittad trefasgrupp.

Kort, kompakt, och informativt är jag ute efter, men vill helst inte uppfinna något eget.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2010-04-13 07:33
    Svara | #2

spinouts avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2009
    Skåne
    941 inlägg
    Gillad 6 gånger
    2 bilder
    Menar du hur man utformar gruppförteckningen?
    I så fall finns ingen direkt standard men den ska beskriva vad säkringen avser, vilken storlek på säkring och vilken area.
    Sen kan man plira ner mer om man vill, max längd (utlösning villkor), vilken JFB, kabeltyp etc. etc.

Eller har jag missförstått
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2010-04-13 12:38
    Svara | #3

Nykomling Medlem: apr 2010
    Jämtland
    9 inlägg

Stämmer... Vad säkringen avser, storlek på säkring, och kabel area.
    mer info är alldrig fel, allt extra underlättar jue vid felsökning.
    Hälsnigar

Karl Högbom

4. 2010-04-13 20:16
    Svara | #4

Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: mar 2010
    Uppsala
    4 768 inlägg
    Gillad 142 gånger
    5 bilder
    Nja, på gruppschemat ska grupper som inte har 1,5 mm2 kabel och/eller 10A märkas upp. 1,5 mm2 och 10A är standarden man utgår ifrån. Alla säkringar ska givetvis numreras och du numrerar man ju enklast en trefasgrupp med samma siffra.

Har man en trefasgrupp som sen delar sig till typ kyl, micro, ugn så ska det också märkas på gruppschemat att dessa tre "hör" ihop. Speciellt om säkringarna har olika siffermarkeringar (ex: grupp 4, 5, 6 ingår i trefasgrupp)

Installerar man lite nytt i en anläggning och blandar gammal röd jord med ny gul/grön så ska centralen märkas upp med det. (anläggningen innehåller både röd och gul/grön jord)

Inkommande stigare ska också noteras (som tex RK 5X6) på centarlen.

Jag vet att jag nu skrivit "ska" men det beror på att i min värld har detta varit standard sen jag började jobba, om det sen står uttryckligen någonstans är jag inte 100 på men om nån vet med säkerhet så hojta, men sen som Karlhogbom sa så att märka är ju aldrig fel.

5. 2010-04-13 20:36
    Svara | #5

Rikard Ågrens avatar
    Forumgud Medlem: jan 2008
    Västerbotten
    3 321 inlägg
    Gillad 4 gånger
    28 bilder
    Jag slår ett slag för märkning med Hager Semiolog när man monterar nya centraler. Det blir mycket snyggt och man ser direkt vad som är vad. Men det är ju inte alltid man har dator och skrivare med sig dock

6. 2010-04-13 20:44
    Svara | #6

mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: feb 2008
    Gotland, Sudret
    11 925 inlägg
    Gillad 1 557 gånger
    533 bilder
    OK, jag var närmast ute efter märkning kompakt nog att få plats direkt på kåpan ovanför och/eller under dvärgbrytarna.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

7. 2010-04-13 21:08
    Svara | #7

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2007
    halland
    390 inlägg
    Gillad 9 gånger
    1 bilder
    Jag brukar använda partex skåpsmärkning ex E2971787 E2971935
    Funkar bra tycker jag.

8. 2010-04-13 21:16
    Svara | #8

Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: mar 2010
    Uppsala
    4 768 inlägg
    Gillad 142 gånger
    5 bilder
    mycke_nu skrev Visa original
    OK, jag var närmast ute efter märkning kompakt nog att få plats direkt på kåpan ovanför och/eller under dvärgbrytarna.
    När jag har haft så små utrymmen att fästa shemat på så har jag antingen använt dymo-remsor eller så har jag skrivit ut på dator på självhäftande lapp i lämplig storlek.

Liknande ämnen

1. CE-märkning Kök ?
    av lbn i forum Kök
  2. Skillnad på EU-standard och Svensk-standard på gipsskivor
    av DanielF i forum Byggmaterial & byggteknik
  3. Märkning av elcentral mm
    av hal i forum Teknik
  4. P-märkning
    av koffan i forum Hustillverkare