Stängt ämne Nytt ämne
  1. 2010-02-17 16:31

Fullvärdig medlem Medlem: jul 2005
    Stockholm
    278 inlägg
    Gillad 6 gånger

Vad krävs för elbehörighet

Det här är en fråga som kom upp i min skalle som en spinoff från tråden "Problemet med behörighet". Tänkte jag skulle reda ut en frågeställning en gång för alla, nu när det finns så många kunniga här som man kan fråga.

Jag är själv ingen fantast av att vem som helst skulle få göra vad som helst när det gäller el. Det kanske kommer sig av att jag själv är ganska blåst på el. Har aldrig intresserat mig. Till saken hör att min närmsta vän har ganska bra koll på el och det har kanske hänt att han har bytt något propp åt mig någon gång. Därför har jag inte behövt lära mig den delen. Så att jag inte får ge mig in i en central och koppla in nya grupper är fullständigt logiskt.

Men vi brukar diskutera vad som skulle krävas för att han skulle kunna få ut någon form behörighet?

Fakta: Gymnasieutbildad inom el och därefter så jobbade han heltid i drygt 15 år som installationselektriker. Omskolade sig sedan till grundskolelärare inom matte och fysik (han borde kunna räkna rätt m a o).

Behöver ni veta mer för att kunna bringa klarhet i min undran?
    "Fixar, mucklar, donar".

2. 2010-02-17 16:36

Patrick Es avatar
    Senior medlem Medlem: aug 2009
    Stockholm
    1 190 inlägg
    Gillad 41 gånger
    7 bilder
    På elsäkerhetsverkets hemsida finns all info om vad som krävs.

3. 2010-02-17 16:42

Stockholm
    278 inlägg
    Gillad 6 gånger
    Jo, det förstår jag. Men det svaret hjälper mig inte så mycket. Min förhoppning är att någon enkelt ska kunna omsätta det som står där (dvs, någon som kan reglerna) till något som är begripligt för mig. Därför som jag tänkte att jag skulle passa på att fråga alla smarta människor här.

Tänk att förklara som du skulle förklara för ett barn. Då har jag en chans att fatta. Tid-kostnad-pengar-möjligt?
    "Fixar, mucklar, donar".

4. 2010-02-17 18:27

spinouts avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2009
    Skåne
    930 inlägg
    Gillad 5 gånger
    2 bilder
    Det han behöver är den teoretiska delen som kan läsas in på olika ställen.
    Det finns AB kurser på 2år och de på 6månader. Beroende på vilken takt man kan/vill läsa. Kostnad ~20-80 000kr
    Han kan också läsa elingenjör på högskola.
    Att han har läst el på gymnasiet spelar ingen roll, det krävs inte för AB.

Sen måste han ha ett intyg av den som var behörig på det företaget han jobbade på. Intyget avser vad han arbetat med och hur länge. Ev. anställningsbevis.

Intyg från AB-kurs + intyg av behörig elektriker skickas in till elsäkerhetsverket. Att lösa ut behörigheten kostar några 1000

5. 2010-02-17 19:22

Forumgud Inloggad Medlem: feb 2008
    Jönköping
    3 066 inlägg
    Gillad 476 gånger
    42 bilder
    I det fallet borde det vara enkelt, kan han bara ordna eller kanske redan har intyg från den långa tid han jobbade med elinstallation är det närmast fixat.
    Med tanke på nuvarande yrke borde han själv redan känna till det mesta eller åtminstone enkelt läsa in erforderlig litteratur. Då behöver han bara närvara fysiskt vid några obligatoriska tillfällen på kursen samt skriva några prov.

Så behöver ABL inte innebära mycket i ekonomisk mening i hans fall.

6. 2010-02-17 19:33

Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: maj 2008
    Västerbotten
    4 809 inlägg
    Gillad 85 gånger
    17 bilder
    GK100 skrev Visa original
    I det fallet borde det vara enkelt, kan han bara ordna eller kanske redan har intyg från den långa tid han jobbade med elinstallation är det närmast fixat.
    Med tanke på nuvarande yrke borde han själv redan känna till det mesta eller åtminstone enkelt läsa in erforderlig litteratur. Då behöver han bara närvara fysiskt vid några obligatoriska tillfällen på kursen samt skriva några prov.

Så behöver ABL inte innebära mycket i ekonomisk mening i hans fall.
    Det är en speciell blankett som hans förre arbetsgivare ska fylla i. Dvs vanligt anställningsintyg duger ej.

Är han less på läraryrket och vill starta egen elfirma? Eller ska han ta ut behörighet bara för att kunna serva din elanläggning lagligt?
    EL-intresserad datanörd

7. 2010-02-18 00:50

Stockholm
    278 inlägg
    Gillad 6 gånger
    Vi kan väl vända på det och säga att han behöver ju behörighet för att ordna lite nya uttag i sin egen lägenhet. Hans skulle nog ha svårt att hitta en elektriker som gör tillräckligt fina jobb för att han skulle vara nöjd.

Som lekman tycker jag det var intressant att en 2-årig gymnasieutbildning är helt irrelevant i sammanhanget. Jag mitt dumma spån trodde att det var just el man läste då. Då dum man kan vara!

Men jag måste säga att jag tycker det spretar lite i svaren(?). Det är fråga om att han måste avlägga en del prov och kurser till en kostnad mellan 20'-80'? Eftersom han har en del kunskap så kan han köra någon form av "snabbfil"? Har jag fattat det rätt då?
    "Fixar, mucklar, donar".

8. 2010-02-18 05:50

hokanp
    Gäst
    Du kan läsa på gymnasiets elprogram eller motsvarande utbildning på högskola. Det är praktiken som är det svåra. All utbildning inom statliga eller kommunala skolor är kostnadsfria, du måste dock betala för böcker och liknande. M.a.o. så kan du arbeta heltid och studera heltid utan större problem. På högskola kan du även läsa stora delar av kurser på distans, gäller dock inte de praktiska delarna. Fixar man bara praktiken så kan man få en behörighet för c:a 5000:- inkl. böcker och ansökningskostnader.

9. 2010-02-18 05:52

hokanp
    Gäst
    Guzzi skrev Visa original
    Vi kan väl vända på det och säga att han behöver ju behörighet för att ordna lite nya uttag i sin egen lägenhet. Hans skulle nog ha svårt att hitta en elektriker som gör tillräckligt fina jobb för att han skulle vara nöjd.

Som lekman tycker jag det var intressant att en 2-årig gymnasieutbildning är helt irrelevant i sammanhanget. Jag mitt dumma spån trodde att det var just el man läste då. Då dum man kan vara!

Men jag måste säga att jag tycker det spretar lite i svaren(?). Det är fråga om att han måste avlägga en del prov och kurser till en kostnad mellan 20'-80'? Eftersom han har en del kunskap så kan han köra någon form av "snabbfil"? Har jag fattat det rätt då?
    Gå in på elsäkerhetsverket och läs vad som krävs. De krediterar betyg från skolan och vill sedan ha ett intyg från en arbetsgivare. Inget nämns om prov eller test.

10. 2010-02-18 07:48

Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: maj 2008
    Västerbotten
    4 809 inlägg
    Gillad 85 gånger
    17 bilder
    Guzzi skrev Visa original

Gymnasieutbildning i el är självklart inte helt irrelevant! För att få AB(L) behörighet måste man ha praktiskt erfarenhet av att ha jobbat som elektriker.

För att få jobba som elektriker så måste du ha rätt utbildning!
    EL-intresserad datanörd

11. 2010-02-18 08:00

spinouts avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2009
    Skåne
    930 inlägg
    Gillad 5 gånger
    2 bilder
    Förr fick man den teoretiska utbildningen när man gick 4-år teknisk elkraft på gymnasiet. Har för mig att man fick kalla sig gymnasieingejör då?
    Finns en hel den konsulter som gått den vägen, själva den praktiska delen skrev någon snäll arbetskollega på och vips sitter de sitter med AB-behörighet.

12. 2010-02-19 07:14

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2009
    BD
    471 inlägg
    Gillad 26 gånger
    8 bilder
    5 års praktik + 400 tom kurs "Allmän behörighet" räckte för mig, jag skickade aldrig in mera praktikintyg än så, ej heller gymnasiebetygen till elsäkerhetsverket!
    Kursen bestod av Elinstallationer, 150 poängAEB2601Elkraft, 150 poängAEB2602Elmaskiner, 50 poängAEB2603Författningskunskap EL, 50 poängAEB2604Elinstallationer, 150 poängAEB2601Elkraft, 150 poängAEB2602Elmaskiner, 50 poängAEB2603Författningskunskap EL, 50 poängAEB2604Elinstallationer 150P, Elkraft 150P, Elmaskiner 50P, Författningskunskap EL 50P.

13. 2010-02-19 19:27

Fullvärdig medlem Medlem: jul 2007
    VÄRMLANDSLÄN
    310 inlägg

2 bilder
    mr.Ola skrev Visa original
    5 års praktik + 400 tom kurs "Allmän behörighet" räckte för mig, jag skickade aldrig in mera praktikintyg än så, ej heller gymnasiebetygen till elsäkerhetsverket!
    Kursen bestod av Elinstallationer, 150 poängAEB2601Elkraft, 150 poängAEB2602Elmaskiner, 50 poängAEB2603Författningskunskap EL, 50 poängAEB2604Elinstallationer, 150 poängAEB2601Elkraft, 150 poängAEB2602Elmaskiner, 50 poängAEB2603Författningskunskap EL, 50 poängAEB2604Elinstallationer 150P, Elkraft 150P, Elmaskiner 50P, Författningskunskap EL 50P.
    vart läste du ? , man är ju lite sugen

14. 2010-02-20 18:07

Fullvärdig medlem Medlem: maj 2009
    västmanland
    416 inlägg
    Gillad 6 gånger
    2 bilder
    Så man kan alltså göra praktiken först genom att jobba som elektriker i 5-år sen gå utbildningen ?

15. 2010-02-20 18:13

Senior medlem Medlem: dec 2008
    Skåne
    517 inlägg
    Gillad 5 gånger
    Ja, det är nog så de flesta gör.

Liknande ämnen

1. Elektriker med elbehörighet
    av Antiskojare i forum El
  2. Vad krävs av BAS-U?
    av snillefille i forum Juridik
  3. Elbehörighet