Stängt ämne Nytt ämne
  1. 2009-10-30 17:54

Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: okt 2008
    24 år
    Gävleborg
    7 465 inlägg
    Gillad 510 gånger
    79 bilder
    Men i Sverige så kan man inte koppla fas, nolla och få ut 400 V. Och eftersom att han skriver 400 V och i Sverige så antar man ju att det ska kopplas på två faser.

Eller menar ni att de är så att elementet egentligen ska kopplas där fasspänningen är 400 V och därmed enfas, fas och nolla, men att det i Sverige inte funkar eftersom att vi har 400 V mellan två faser. Alltså koppla ett enfaselement mellan två faser i vårt land?

//Patrik
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2009-10-30 17:56

Ett element är inte bygd för två faser däremot för en viss spänning därmed är elementet inte en eller två fasigt. Däremot måste man i Sverige koppla elementet mellan två faser för att få 400 volts elementspänning.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2009-10-30 17:58

Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: okt 2008
    24 år
    Gävleborg
    7 465 inlägg
    Gillad 510 gånger
    79 bilder
    elmont skrev Visa original
    Ett element är inte bygd för två faser däremot för en viss spänning därmed är elementet inte en eller två fasigt. Däremot måste man i Sverige koppla elementet mellan två faser för att få 400 volts elementspänning.
    Alltså är det fel att kalla det för enfaselement också, som Protte gjorde? Bara element, 400 V eller 230 V.

//Patrik
    Senast redigerad av Patrik_Hed 2009-10-30 18:11

4. 2009-10-30 18:00

Jag säger aldrig en eller tvåfas element utan pratar bara om elementspänning.

5. 2009-10-30 19:16

ybus avatar
    ybu
    Fullvärdig medlem Medlem: jun 2009
    Jämtland
    428 inlägg
    Gillad 1 gånger
    Mikael_L skrev Visa original
    Jag tycker protte har rätt i att elementet är enfas.
    Jag tycker Patrik och ybu har rätt i att matningen är tvåfas.

Tycker Patrik och ybu att elementet är tvåfas för att det är ett 400V.
    Och ett 230V element är ett enfas, så undrar jag vad ni kallar elementet i Norge?

Enfaselement som är antingen enfas eller tvåfaskopplad, beroende på vilken fasspänning man har.

Ehhh, vad ville TS egentligen veta ...

Ja just det... Du åk och byt till rätt spänning!
    Aight, men jag köper fortfarande inte att man inte kan få två faser från tre tåtar, det var det jag sa emot.

6. 2009-10-30 21:05

Enfas, man har en enda växelspänning t.ex en sinusvåg.

Tvåfas, man har två st växelspänningar med samma frekvens som är tidsförskjutna till varandra, har inte max och min samtidigt. Mellan dessa faser kan man ta ut en skillnad, skillnaden kan inte vara flera faser samtidigt. Det finns bara en skillnad mellan två faser.

Trefas, man har tre st växelspänningar med samma frekvens som är tidsförskjutna till varandra, har inte max och min samtidigt.

Med tre tampar kan man ta ut både 2 och 3 faser MEN en av dessa tampar är ju SKYDDSJORD och har inget med strömmen och faser att göra. har vi dessutom skrivit om 4 trådar så är en nattsänkningen och en skyddsjord. så vi har bara 2 tampar kvar att mata in ström i elementet och det går inte att köra flera faser genom samma tråd. nada.

Genom elementet flyter ström, en enda sinusvåg, enfas.

Protte

7. 2010-02-14 14:17

Senior medlem Medlem: jan 2008
    Västra Götaland
    987 inlägg
    Gillad 50 gånger
    4 bilder

Ansluta begagnat 400 v element till 230 v?

Efter utbyte av element i 70-talsvillan har jag nu fått över ett tidigare fast installerat element. Kan jag koppla in det med stickpropp i mitt förråd där jag inte har 3-fas? Och hur kopplar jag i så fall trådarna? Minskar effekten?

8. 2010-02-14 14:48

mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: feb 2008
    Gotland, Sudret
    11 954 inlägg
    Gillad 1 570 gånger
    533 bilder
    Effekten minskar till 33%, men visst går det.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

9. 2010-02-21 05:38

Gudfader Medlem: sep 2004
    4 340 inlägg
    Gillad 102 gånger
    17 bilder
    Om elementet är orginal från 70-talet så har det säkert mekanisk termostat och då går det nog bra.

Däremot är det inte alls säkert att ett modernare element (t.ex. om nåt element blivit utbytt) funkar på 230V.

10. 2010-02-21 09:41

Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: aug 2006
    Uppland
    21 991 inlägg
    Gillad 1 995 gånger
    1109 bilder
    kamilenski skrev Visa original
    Patrik_Hed.

Enl mig är det exakt som du skriver. I Sverige iaf. Kopplar man en fas är det mellan en faslevererande tamp och en nolla som retur. Då har man inga 400v! Inte i Svenska bostäder!
    Jag tvivlar nästan på att det finns kvar något gammalt 127V system någonstans i Sverige. Men på sent 80-tal jobbade jag lite i sådana anläggningar (på industri dock).
    Men en gång i tiden var det en ganska vanlig nätspänning. Man fick 220V mellan två faser då.

Så därför är det totalt felaktigt att kalla ett element för enfas eller tvåfas.
    Vad menar man med enfas, 127V eller 220V, 230V eller nåt annat ?
    Vad menar man med tvåfas, 220V, 400V eller ...?

Så spisar och element har en elementspänning. Punkt.

Sen får man se till att göra en enfas eller tvåfas-koppling som passar till den spänningen.
    Den som vet mest, gissar minst !

11. 2010-02-21 09:43

Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: aug 2006
    Uppland
    21 991 inlägg
    Gillad 1 995 gånger
    1109 bilder
    ?
    kamilenski, tog du bort ditt inlägg?
    Den som vet mest, gissar minst !

12. 2010-02-21 10:58

Gudfader Medlem: feb 2007
    Skåne, Sjöbo
    7 000 inlägg
    Gillad 19 gånger
    168 bilder
    Rogge B skrev Visa original
    Jag har av misstag köpt ett 400 v element men det är bara framdraget 230 v (nolla och en fas).

Går det att ansluta ändå ?
    Blir det sämre effekt?
    Andra nackdelar?

Elementet har tre trådar = brun, blå och jord.

[FONT=georgia][/FONT]
    [FONT=georgia]Rogge B[/FONT]
    Är du verkligen säker på att det är 230volt? Har du mätt?
    Jag är en HAN.
    Dubbelkolla alla mina tips. Jag kan ha fel.

13. 2010-02-21 11:04

Gudfader Medlem: feb 2007
    Skåne, Sjöbo
    7 000 inlägg
    Gillad 19 gånger
    168 bilder
    Mikael_L skrev Visa original
    ?
    kamilenski, tog du bort ditt inlägg?
    Ja. Jag läste tråden en gång till. För mycket förvirring. Det mesta är rätt ju!
    Ska jag skriva samma sak? Jag har kopplat mina element mellan två faser + jord. Och de har med brun + blå + g/g och 400 V. Dvs en värmeslinga som matas med 400 V. Fungerar hur bra som helst. Alla är avstängda. L/L pumpar är på. Billigare :-D
    Jag är en HAN.
    Dubbelkolla alla mina tips. Jag kan ha fel.

14. 2010-02-22 10:19

Moderator Medlem: feb 2005
    Stockholm
    23 279 inlägg
    Gillad 1 325 gånger
    7 bilder
    Den här tråden är urspårad.
    Jag stänger.

Liknande ämnen

1. Ansluta 160 mm kanal till 250 mm FTX?
    av zachris i forum Ventilation
  2. Ansluta 75 till 110
    av yens i forum Vatten & avlopp
  3. Ansluta till grannens rör
    av Nilla_i_villa i forum Vatten & avlopp