Svara Nytt ämne
  1. 2009-09-05 17:24
    Svara | #1

Senior medlem Medlem: apr 2007
    Norrbotten
    968 inlägg
    Gillad 7 gånger
    69 bilder

egen lampa - ok?

om man köper en euro kontakt med sladd och kopplar till en ojordad lamphållare typ denna

blir det då ok eller finns det någon risk med en sådan lösning?

tanken är att nyttja det som dold belysning mellan kornischbräda och skjutdörr - bredd ca 35mm höjd ca 65mm och då ha en 15w tavellampa - vet inte om det blir för varmt

(europroppar går ju normalt till dubbelisolerade apparater.)

men det finns ju färdiga med sladd såsom denna men då finns inget vinkelfäste.
    Senast redigerad av JanneSjo 2009-09-05 17:29
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2009-09-05 21:00
    Svara | #2

Moderator Medlem: feb 2005
    Stockholm
    23 526 inlägg
    Gillad 1 403 gånger
    7 bilder
    Precis som du skriver så får Euro kontakten endast användas till dubbelisolerade prylar. Det finns ett ganska omfattande testprogram som skall göras på utrustningar med denna kontakt.

Nu tror jag iofs att många prylar som säljs på Jula, CO och så vidare inte nödvändigtvis har provats enl. reglementet.

Men det är inte tillåtet att själv bygga prylar med Euro kontakten. Jag vet att elsäkerhetsverket har försökt (men misslyckats ) med att förbjuda försäljning av Euro kontakter på öppna marknaden.

Om du bara kopplar in en sladd i en lampsockel som du tänker, så uppfyller du troligen inte kravet för dubbelisolering. Den färdiga lösningen innehåller troligen någon extra isolering (såvida de inte har fuskat).

Om du skall göra en egen konstruktion med en plåtvinkel så föreslår jag att du istället jordar plåtvinkeln, med en plåtskruv och lämplig kabelsko till jordledaren.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2009-09-05 21:13
    Svara | #3

ravepers avatar
    Forumgud Medlem: nov 2007
    västragötaland
    2 396 inlägg
    Gillad 210 gånger
    47 bilder
    clas ohlson har ju en "nippelmix" med rätt kabelskydd
    http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=136557953
    Har arbetat som lampmontör.
    Annars kan du ju göra en med jordad lamphållare och jordad kontakt.

4. 2009-09-05 21:55
    Svara | #4

Norrbotten
    968 inlägg
    Gillad 7 gånger
    69 bilder
    ok

jag har inte hittat någon lamphållare med jordanslutning - någon som vet om det finns tillgängligt på vanliga affärer?

jag skulle helst göra så så att sladden går bara till lamphållaren eftersom det är smalt utrymme och det skulle kännas bättre med jordat i lamphållaren

5. 2009-09-05 22:46
    Svara | #5

spinouts avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2009
    Skåne
    946 inlägg
    Gillad 7 gånger
    2 bilder
    Gör du det till dig själv så är det väl ingen i hela världen som skulle bry sig om det.

Själv sätter jag ofta sladdställ med europakontakt på tex. halogentrafos som är dubbelisolerade. Är lampsockeln dubbelisolerad finns det ingen anledning att dra med jord. Finns ju inga delar som kan bli strömförande vid fel.

6. 2009-09-05 23:30
    Svara | #6

Norrbotten
    968 inlägg
    Gillad 7 gånger
    69 bilder
    jag vill ha en säker lampa - ska använda mellan kornisch och skjutdörr - vill inte att någon som stoppar upp fingret ska kunna få ström isig - vet inte om det är någon risk med lamphållaren jag länkade till tidigare - den är väl inte dubelisolerad - hur ser man det?

7. 2009-09-05 23:35
    Svara | #7

Fotografens avatar
    Gudfader Inloggad Medlem: mar 2006
    43 år
    E
    4 977 inlägg
    Gillad 350 gånger
    12 bilder
    Sätt i en isolersvamp så har du den isolation som krävs.

8. 2009-09-06 00:05
    Svara | #8

ravepers avatar
    Forumgud Medlem: nov 2007
    västragötaland
    2 396 inlägg
    Gillad 210 gånger
    47 bilder
    JanneSjo skrev Visa original
    jag vill ha en säker lampa - ska använda mellan kornisch och skjutdörr - vill inte att någon som stoppar upp fingret ska kunna få ström isig - vet inte om det är någon risk med lamphållaren jag länkade till tidigare - den är väl inte dubelisolerad - hur ser man det?
    Gör ju inte så jättestor skillnad om du petar in fingrarna i en trasig lampa som är jordad eller inte jordad. Skulle däremot lamphållaren gå sönder så blir det lite annat.

9. 2009-09-06 08:33
    Svara | #9

spinouts avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2009
    Skåne
    946 inlägg
    Gillad 7 gånger
    2 bilder
    Du kan ju använda 12V så har du en säker installation,

10. 2009-09-08 09:24

Senior medlem Medlem: jun 2008
    32 år
    Värmland
    1 405 inlägg
    Gillad 15 gånger
    20 bilder
    JanneSjo skrev Visa original
    Har du JFB? Alternativt, sitter uttaget som du tänker koppla det till dålt så att du kan använda en lös jfb?

11. 2009-09-08 20:27

Nykomling Medlem: nov 2007
    Stockholm
    24 inlägg

Och hur löser vi problemet med CE-märkning. Belysningsarmaturer är oxå reglerade enligt EU-direktiv. Och ja, jag gillar inte Ernst hembyggen heller

12. 2009-09-08 20:36

it-snubbens avatar
    Forumgud Medlem: jan 2007
    45 år
    Västernorrland
    1 748 inlägg
    Gillad 8 gånger
    126 bilder
    KalleSWE skrev Visa original
    Och hur löser vi problemet med CE-märkning. Belysningsarmaturer är oxå reglerade enligt EU-direktiv...
    CE? Han ska ju använda den själv, inte sälja den.

Liknande ämnen

1. Bygga egen lampa
    av Merkurius i forum El
  2. Lampa sökes! Lampa efterlyses!
    av hanniss i forum Belysning
  3. Kan man ha en lampa där!?
    av Redhead i forum Inredning