1 790 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
byta gammla runda strömbrytare mot moderna - enkelt/besvärligt?
Medlem
· Västra götaland
· 46 inlägg
Finns säkert ett gäng elektriker här som kan svara på denna fråga...
Mitt hus är byggt 1957 och har således antika runda skräpströmbrytare på väggarna. Jag har hört att det skall vara bökigt att byta ut dessa mot nya moderna då de moderna tydligen ska kräva ett större utrymme i väggen. Ngn som vet om detta stämmer?
Själv så tycker ja att det låter väldigt skumt. De måste ju finnas nya grejer som passar tycker man då dessa gammla strömbrytare varken är ovanliga i gammla hus eller ofta trasiga. (vippknappen som går av på endera ut eller insidan)
Mitt hus är byggt 1957 och har således antika runda skräpströmbrytare på väggarna. Jag har hört att det skall vara bökigt att byta ut dessa mot nya moderna då de moderna tydligen ska kräva ett större utrymme i väggen. Ngn som vet om detta stämmer?
Själv så tycker ja att det låter väldigt skumt. De måste ju finnas nya grejer som passar tycker man då dessa gammla strömbrytare varken är ovanliga i gammla hus eller ofta trasiga. (vippknappen som går av på endera ut eller insidan)
Det går men det kan vara lite meckigt, i värsta fall får man "knacka" till dosan lite så hålet blir lite "fyrkantigt". Sedan brukar man vara tvungen att fästa med klorna och då måste man vara försiktig och se sig för så man inte skadar isoleringen på trådarna.
Jag gissar att det var sådana dosor jag hade i en bostadsrätt ifrån 50-talet. De dosorna var i metall och satt i betong- och tegelväggar. Använde Eljo Trend som jag monterade bort klorna på. Det gjorde att det inte blev särskilt trångt. För att få fast uttagen satte jag fyra skruvar i de hål som finns uttaget plåtram. Eftersom dosan är mindre än ramen så hamnade samtliga fyra hål lagom mycket utanför dosan.