Svara Nytt ämne
  1. 2009-04-04 03:53
    Svara | #1

Nykomling Medlem: maj 2007
    västra götaland
    30 inlägg

1 bilder

IP23 och badrum?

Hej!

Skall montera spottar i tak i badrum. 12V med trafo. IPX3 säger förpackningen.
    Får man montera dessa utanför sluten duschkabin? (område 2)
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2009-04-04 12:02
    Svara | #2

701.8.1 Ljusarmaturer
    Ljusarmaturer i område 1 och 2 skall vara fast anslutna.
    I område 1 skall ljusarmaturer ha kapslingsklass IP44.
    I område 2 skall ljusarmatur ha kapslingsklass IP24. I område 2 får:
    – ljusarmatur som i sin helhet är placerad lägst 1,5 m över golvet ha kapslingsklass IP21
    – glödlampsarmatur som är utförd av isolermaterial och försedd med skyddsglas (kupa) som omsluter glödlampan och i sin helhet är placerad lägst 1,7 m över golvet ha kapslingsklass IP2X eller IPX XB.
    I område 3 skall ljusarmatur ha kapslingsklass IP21. Dock får glödlampsarmatur, som är utförd av isolermaterial och försedd med skyddsglas (kupa) som omsluter glödlampan, ha kapslingsklass IP2X eller IPX XB.

Så, ja, det får du, (om takhöjden är mer än 1,5m vill säga )
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2009-04-04 12:03
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2009
    göteborg
    308 inlägg
    Gillad 39 gånger
    29 bilder
    snart kommer det även nya regler på zoon indelningen i badrummen! Äntligen närmar vi oss de europeiska normerna! =)

4. 2009-04-04 12:34
    Svara | #4

Ifös avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2009
    Skåne
    513 inlägg

3 bilder
    jonas_loof skrev Visa original
    snart kommer det även nya regler på zoon indelningen i badrummen! Äntligen närmar vi oss de europeiska normerna! =)
    På vilket sätt ändras områdesindelningen?

5. 2009-04-04 18:26
    Svara | #5

Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: maj 2008
    Västerbotten
    4 809 inlägg
    Gillad 85 gånger
    17 bilder
    Ska tydligen även bli kompletterande krav på PUS jordning i badrum.. enligt de nya reglerna som kommer i slutet på april (?)

6. 2009-04-04 19:04
    Svara | #6

Banned Medlem: maj 2008
    jämtlands
    899 inlägg

läser du hur det står å tänker till litet
    OMSLUTER kupan på dina spottar verkligen lampan?

så det är annars olagligt montera den.....

7. 2009-04-04 20:55
    Svara | #7

göteborg
    308 inlägg
    Gillad 39 gånger
    29 bilder
    Ifö skrev Visa original
    På vilket sätt ändras områdesindelningen?
    De nya reglerna är ju inte släppta ännu, så det är väll ingen av oss dödliga som vet exakt.. Antagligen så blir det samma regler som alla andra länder i EU har, det är ett ganska logiskt antagande.

Då kommer bland annat utrymmet över 3 meter bli "zon-löst", med andra ord krävs ingen IP-klassning över 3 meter. (om det nu blir samma regler som övriga EU-länder)

I slutet av april vet vi mer! =)

8. 2009-04-04 23:05
    Svara | #8

jämtlands
    899 inlägg

bara att hoppas man kan ju ha tur
    sen hur många badrum har takhöjd på 3 meter?.

9. 2009-04-04 23:19
    Svara | #9

göteborg
    308 inlägg
    Gillad 39 gånger
    29 bilder
    För få! =) Fast det ryktas om en gräns om 2,50.. men men, vi får vänta och se!

10. 2009-04-04 23:38

Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: maj 2008
    Västerbotten
    4 809 inlägg
    Gillad 85 gånger
    17 bilder
    Denna regel, är det för att man räknar med att man ej står på något som är ledande då man byter ljuskälla/armatur eller?

11. 2009-04-04 23:40

Moderator Inloggad Medlem: feb 2005
    Stockholm
    23 254 inlägg
    Gillad 1 320 gånger
    7 bilder
    Fast om man har 3 meter till taket så står man troligen på en al. stege. Lite för högt för att bara klättra upp på en stol.

12. 2009-04-04 23:42

Moderator Inloggad Medlem: feb 2005
    Stockholm
    23 254 inlägg
    Gillad 1 320 gånger
    7 bilder
    Jag kan tänka mig att det handlar om att man kanske inte anses kunna nå så högt med en duschstråle.

13. 2009-04-04 23:50

jämtlands
    899 inlägg

jag fick till svar då jag var i kontakt med elsäkverket då jag
    var osäker på hur det låg till, att i princip så var det så :
    att dit man kan spruta med duschen -teoretiskt- var det förbudet montera utan omslutande kupa, vilket jag iåförsig förstår
    en het lampa som det komer vatten på `sprängs´ helt enkelt
    och man är oftast barfota i duschen -iaf jag

så tre meters gränsen borde ligga högre än vad det teoretiskt är möjligt

14. 2009-04-04 23:59

göteborg
    308 inlägg
    Gillad 39 gånger
    29 bilder
    Annars brukar det vara väldigt svårt att få vettiga svar av Elsäk! Slingrar sig alltid, speciellt när man vill ha deras utlåtande skirftligt.. Men det du Elinstallatören säger stämmer vädligt bra, för att från April 2008 måste alla halogendownlights som tillverkas för IP44 ha ett frontglas, eftersom ljuskällan kan "sprängas" tidigare räckte det med ljuskällans front, men nu måste ljuskällan vara "innesluten"..

15. 2009-04-05 00:07

jämtlands
    899 inlägg

det står så idag attden måste var omsluten
    tom att det var teoretiskt fel att den var av IP 44 då det bara var glas framför
    trots att den var inbyggd i taket -det sket jag i iaf å monterade den
    men inte i zon 1 men sen satte jag in dem iaf

Liknande ämnen