Svara Nytt ämne
  1. 2008-10-11 19:10
    Svara | #1

Dra ut el från väggkontakt el takdosa?

Hej!

Jag har smällt upp en balkonglampa, dratt in elkabel från balongen in i lägenheten via ett borrat hål i väggen.

Var tycker ni elektrikern skall dra ström ifrån? Vad är lämpligast/snyggast?

Jag tror från väggkontakten är snyggast så kabeln går via golvsockeln, annars måste kabeln gå i teket o en bit ner till väggdosan.

Om vi ska dra från väggkontakten går det? har sett ibland kablar som kommer ut från väggkontaktens plasthölje(på undersidan av väggdosan kommer sladden ut)

Finns det verkligen utrymme i den smala plasten att göra ett hål för en kabel? Samt går det där inne att koppla sladdarna? I takdosan kikade jag o där sitter sådana el-hattar o dessa vet jag går att använda för att skarva en ny sladd.

2. 2008-10-11 19:24
    Svara | #2

Forumgud Medlem: okt 2008
    Skåne
    1 887 inlägg
    Gillad 94 gånger
    1 bilder
    Jag hade nog valt vägguttaget ifall det är det som är närmst. Du ska helst inte göra hål i plasten ifall det är en infälld modell, din elektriker gör nog hellre ett litet hack i väggen, genom dosan, innan uttaget..

3. 2008-10-11 19:36
    Svara | #3

Jag tror att din elektriker vill vara med och bestämma.

4. 2008-10-11 22:05
    Svara | #4

Senior medlem Medlem: mar 2007
    Kalmar
    1 024 inlägg
    Gillad 1 gånger
    5 bilder
    Allt beror ju också på varifrån du ska tända lampan. I VU-dosan finns med all säkerhet bara obruten fas, då krävs en strömbrytare mellan uttaget och lampan så att säga...

5. 2008-10-11 22:29
    Svara | #5

Senior medlem Medlem: sep 2008
    Västra Götaland
    1 490 inlägg

21 bilder
    De flesta moderna infällda vägguttag är godkända för att plocka ut en kabel ifrån och ja det finns plats. Lossa locket på vägguttaget och titta efter om det ser ut som om locket har halvt utstansade halvmåne-hål tänkta för kabel. Eller så borrar man snett in i dosan från utanför plasten så att säga.

Det klart bästa är dock att din elektriker får bestämma själv, plus det är ju inte säkert att det finns jord i vare sig vägguttag eller dosan högre upp t.ex. Jord är ett måste, kompromisslöst.

redigerat: ser nu att du målat ett ojordat vägguttag, kan såklart vara tillfällighet..

6. 2008-10-11 23:49
    Svara | #6

pefos avatar
    Forumgud Medlem: feb 2007
    Gotland
    2 810 inlägg
    Gillad 3 gånger
    2 bilder
    Hallå! Förhöjningsram funkar alltid...

7. 2008-10-11 23:52
    Svara | #7

Senior medlem Medlem: sep 2008
    Västra Götaland
    1 490 inlägg

21 bilder
    pefo skrev Visa original
    Hallå! Förhöjningsram funkar alltid...
    Visst gör det, kan bara vara trixigt att hitta en om uttaget är gammalt.

8. 2008-10-11 23:57
    Svara | #8

pefos avatar
    Forumgud Medlem: feb 2007
    Gotland
    2 810 inlägg
    Gillad 3 gånger
    2 bilder
    Tja då får man väl byta uttaget. Att hacka i plasten eller borra nya hål känns lite B.

9. 2008-10-12 16:56
    Svara | #9

tack för svar.

jag har nya väggkontakter, eljo trend. Gjordade uttag. Om det är gjordad kabel ner i kontakten vet jag ej, måste det ju vara. Det finns jord i takdosan i alla fall.

Förhöjningsram låter smart.

Elmannen får säga sitt sen.

Liknande ämnen

1. väggkontakt
    av wbghandi i forum El
  2. dra rör från takdosa
    av twtwtw i forum El
  3. Vill ha en väggkontakt
    av gadu^ i forum El