Svara Nytt ämne
  1. 2013-01-08 13:22
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: nov 2012
    Uppsala
    68 inlägg
    9 blogginlägg
    Gillad 17 gånger
    19 bilder

Eldstadsplan?

Hej!
    Jag behöver ordna ett eldstadsplan framför vedspisen i köket. Jag vill helst inte ha plåt eller mässing, utan föredrar någon slags keramisk platta framför eller att ha en gjuten yta som jag sedan målar.
    Vad tror ni funkar på kilsågat golv som legat i över hundra år? Har ojämn inomhustemperatur då jag mest eldar för att hålla värmen.

Tacksam för svar
    !
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2013-01-08 14:24
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: okt 2010
    32 år
    Stockholm
    1 126 inlägg
    Gillad 81 gånger
    Härdat glas så ser du brädorna under.
    annars fräs ner skyddet och sätt list runt som täcker skarven
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2013-01-08 19:28
    Svara | #3

Anders_Roslagens avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2006
    Stockholms
    966 inlägg
    Gillad 17 gånger
    94 bilder
    Har en enkel engelskt röd kvadratisk platta. Passar fint. Man kan även tänka sig tegelfärgat eller kalksten. Det var inte ovanligt med betong som ytskikt men hur fint det är tåls nog att diskuteras...
    tegelexempel finns här
    http://webshop.gysinge.nu/products.p...2C-12%252dpack

kalkstensexempel
    http://webshop.gysinge.nu/products.p...C-r%F6dflammig

Engelskt röd hittar du nog...

4. 2013-01-08 20:54
    Svara | #4

32 år
    Stockholm
    1 126 inlägg
    Gillad 81 gånger
    Något annat som är snyggt är återvunnet tegel som gnistskydd

5. 2013-01-08 21:04
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2009
    göteborg
    308 inlägg
    Gillad 39 gånger
    29 bilder

Eldstadsplan?

sir_daniel skrev Visa original
    Härdat glas så ser du brädorna under.
    annars fräs ner skyddet och sätt list runt som täcker skarven
    +1, vi lade härdat glas framför kaminen på landet, 200 årigt trägolv som jag inte vill dölja. Det blev snyggt, man tänker inte på att den ligger där.

6. 2013-01-09 11:11
    Svara | #6

Uppsala
    68 inlägg
    9 blogginlägg
    Gillad 17 gånger
    19 bilder
    Hej Anders_Roslagen!
    VIlket material har ni i kvadratiska plattan? Obehandlad plåt som ni sedan målat med linoljefärg?
    Jag har funderat lite till och det blir för stort projekt att fräsa ur golvet för att sänka ner sten/klinkerplattor.

Tack för svar
    !

7. 2013-01-09 11:12
    Svara | #7

Uppsala
    68 inlägg
    9 blogginlägg
    Gillad 17 gånger
    19 bilder
    Kryper det in mycket smuts under glasskivan som sedan är svårt att få bort?
    Hur fäster man glasskivan mot golvet?

8. 2013-01-09 11:13
    Svara | #8

Uppsala
    68 inlägg
    9 blogginlägg
    Gillad 17 gånger
    19 bilder
    Tack för era svar
    !

9. 2013-01-09 11:19
    Svara | #9

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2009
    göteborg
    308 inlägg
    Gillad 39 gånger
    29 bilder

Eldstadsplan?

Jag har efter två år inte behövt lyfta skivan och göra rent under.

Skivan är typ 7 mm tjock och i härdat glas, så tyngden gör att den ligger still.
    Det finns standard skivor i kaminbutikerna, min kommer från contura om jag inte minns fel.

10. 2013-01-09 17:45

32 år
    Stockholm
    1 126 inlägg
    Gillad 81 gånger
    Annars kan din glasmästare fixa den dimention och form (även böjar) som du vill

11. 2013-01-09 19:57

Anders_Roslagens avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2006
    Stockholms
    966 inlägg
    Gillad 17 gånger
    94 bilder
    Ah, såg att jag utelämnade lite fakta. Keramiks platta, golvklinker, matt engelskt röd, 15 x 15. De är lagda på betong, golvet är sedan gammalt utsågat och detta lagt, tror utan att veta säkert att de är inlagda och att gammal korkmatta funnits i köket som de höjdmässigt anpassades efter. Spår av mattläggningen är synbara i form av små dyckerthål, men korkmattan är borttagen och golvet numera bärnstensfernissat. De ligger trestycken i rad ut från fundamentet. Skall se om jag får tillfälle att lägga in en bild. Tycker generellt att engelskt rött och trägolv är en trevlig kombination.

12. 2013-01-10 17:17

Senior medlem Medlem: nov 2005
    845 inlägg
    Gillad 7 gånger
    4 bilder
    Jag gillar tanken på glasskiva. Inga ingrepp i det gamla golvet och mycket diskret.

13. 2013-01-10 18:00

Billigaste lösningen med glasskiva är att köpa och slakta ett glasbord på loppis. Istället för 1000 - 1500 hos glasmästarn bli det bara en tiondel

14. 2013-01-10 22:09

Hemmakattens avatar
    Gudfader Medlem: mar 2004
    Stockholm
    7 815 inlägg
    Gillad 373 gånger
    45 bilder
    Om man lägger en glasskiva ovanpå trägolvet så finns det risk att man ideligen snubblar på kanten. Framförallt i ett kök där man går fram och tillbaka med heta saker, skulle jag nog vilja ha skivan/eldstadsplanet nedsänkt och i samma nivå som övriga golv. En glasskiva är ju också svårare se kanterna på. Men jag håller med om att det skulle vara snyggt.

15. 2013-01-11 08:39

Senior medlem Medlem: nov 2005
    845 inlägg
    Gillad 7 gånger
    4 bilder
    Vi har fris kring vårt eldstadplan, som är 8 mm högre än golvet och det funkar jättebra. Jag tror inte risken är större än att snubbla på mattkanten egentligen. Vilket ju förvisso är en risk men liten.

Liknande ämnen

1. Eldstadsplan ovan på furugolv.
    av Nelianalle i forum Golv
  2. Krav på eldstadsplan för kakelugn?
    av Saxpy i forum Byggnadsvård
  3. För litet eldstadsplan!
    av duell i forum Värme allmänt
  4. Storlek eldstadsplan kakelugn efterlyses!
    av Rasmusax i forum Byggnadsvård
  5. Eldstadsplan i befintligt träbjälklag
    av Gargamel i forum Golv