Svara Nytt ämne
  1. 2005-11-15 14:42
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: sep 2005
    260 inlägg

Pärlspont

Vilken bredd på pärlspont har ni som har gammal sådan bevarad? Tänker då främst på väggpanel.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2005-11-15 15:45
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: nov 2005
    845 inlägg
    Gillad 7 gånger
    4 bilder

Re: Pärlspont

Och som tillägg, ni som beställt ny, var hittar ni den, till vilket pris?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2005-11-15 18:23
    Svara | #3

Nykomling Medlem: nov 2005
    19 inlägg

Hej,
    Vi har ingen bevarad pärlspontpanel men däremot fas-spontpanel i hallen. Den är nog från 20-talet och är 6 cm bred (7 om man räknar sponten).
    När vi skulle sätta panel i nybyggda delen valde vi extra bred pärlspont som träförädlingen beställde hem åt oss. Den är 12 cm bred med sponten inräknad. Tyvärr minns jag inte vad den kostade, men den var inte dyrare än standardbredderna.

På nedre delen av väggen har vi liggande hyvlade "vanliga" brädor, 20-25 cm breda, sedan en bröstlist i höjd med förnstrens underkant, och ovanför den sitter pärlsponten.
    Håller just nu på att måla allt och det ser bra ut än så länge....
    Jennie

4. 2005-11-15 19:42
    Svara | #4

KJE
    Fullvärdig medlem Medlem: okt 2005
    158 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder

När det gäller ny pärlspont så finns det b la på Byggmax: http://www.byggmax.se/htm/produkt_view_3.asp?ProdID=998

5. 2005-11-15 19:49
    Svara | #5

845 inlägg
    Gillad 7 gånger
    4 bilder

KJE, det är så klena dimensioner... Jag vill ha bredare...

6. 2005-11-15 20:00
    Svara | #6

Nykomling Medlem: aug 2005
    17 inlägg

På nedre delen av väggen har vi liggande hyvlade "vanliga" brädor, 20-25 cm breda, sedan en bröstlist i höjd med förnstrens underkant, och ovanför den sitter pärlsponten.
    jennieb: Jag är nyfiken på din liggande panel. Hur tjocka "vanliga brädor" har du och hur är de monterade? Är det någon glipa emellan, eller kommer de att torka isär lite? Visa gärna en bild om du har...

7. 2005-11-15 20:11
    Svara | #7

Niq
    Senior medlem Inloggad Medlem: nov 2004
    614 inlägg
    Gillad 45 gånger
    3 bilder

Jag har i mitt hus från mitten på 1800 talet stp panel som har varit där länge vet ej hur gammal den är men den håller måtten 15*95 så när jag satte upp pärlspont så kändes det naturligt att ta lika bred.

8. 2005-11-16 01:27
    Svara | #8

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2003
    219 inlägg

1 bilder

Vi har ca 15 cm bredd med två "pärlor" varav den ena sitter mitt på. Det skall alltså likna två panelbrädor, men det är egentligen en (gick det att förstå...?). *I hallen sitter panel med ca 7 cm bredd och den har jag kompletterat med ny, lika bred. Fanns på brädgården.

9. 2005-11-16 08:10
    Svara | #9

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2003
    265 inlägg
    Gillad 1 gånger
    5 bilder

Pärlsponten i tak och på väggar i vårt hus från 1920talet är 21*95, mao hyvlad ur en 1"x4" bräda.
    Ofta är det ju lite bökigare med breda panelbrädor, större rörelser vid torkning, större risk för kupning osv.
    Några (i någorlunda närhet från oss) som levererar ny pärlspont i rejälare dimension än dagens standard är:
    http://www.atterstasag.com
    http://www.pohiller.se
    http://www.gapro.se (Gapro säljs på de flesta byggvaruhus) har ju 15*120

Men säkert kan alla hyvlerier ta fram vilken pärlspont som helst (inom rimliga gränser) med ett par veckors förvarning.

Priset hamnar kanske på dubbla byggmax (ca. 10-12 kr/lm) för en 15*120 eller 21*95.

/T

10. 2005-11-16 11:51

Forumgud Medlem: feb 2005
    1 528 inlägg
    Gillad 1 gånger

Vi har både i tak och på väggar original pärlspont från 1911 och den är också dubbelbredd, dvs. det ser ut som 16x95 * 2 men mitten pärlan är endast fräst.

Jag har köpt 16*95 som är samma bredd fast "singel" brädor.
    Ser mkt. likt ut.
    Handlar på Strängnäs Brädgård för 9,10:- ink.moms per meter.
    Deras längder ligger på ca 4,2 och ibland längre.
    Jag hade turen att det fanns 4,5m så jag slapp skarvar

11. 2005-11-16 12:35

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2005
    277 inlägg
    Gillad 6 gånger
    3 bilder

jocke@nybleus.se skrev
    Vi har både i tak och på väggar original pärlspont från 1911 och den är också dubbelbredd, dvs. det ser ut som 16x95 * 2 men mitten pärlan är endast fräst.

Jag har köpt 16*95 som är samma bredd fast "singel" brädor.
    Ser mkt. likt ut.
    Handlar på Strängnäs Brädgård för 9,10:- ink.moms per meter.
    Deras längder ligger på ca 4,2 och ibland längre.
    Jag hade turen att det fanns 4,5m så jag slapp skarvar
    Det som är kul med pärlspont är ju just att den har samma dimension(bredd) fortfarande 95.

Dock tyker är det väl lite si o så med kvaliten tycker jag, brukar vara mycket kvisthål mm. Men det beror ju på vart man köper.

Jag köpper numera alltid panel av privata sågar. Då kan man beställa önskad längd vilket minimerar spill plus att man kan ta gran istället så slipper man schellack .

Och det känns roligare att stödja en lokal firma än någon bygg jätte

12. 2005-11-16 17:58

845 inlägg
    Gillad 7 gånger
    4 bilder

Vad bra! Tack för alla tips!! :-*

13. 2005-11-17 09:15

Fullvärdig medlem Medlem: sep 2005
    260 inlägg

Tackar ! Det verkar som om det är 4" som gäller.

14. 2005-11-26 14:22

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2005
    287 inlägg

Jag håller inte med. Vi har ett hus byggt 1908, och med perslpånt i de flesta väggar och tak. På vårt hus är det blandade dimmensioner allt från ca 7 cm till 12 cm på samma vägg. Detta ger ett trevligt intryck och inte så strickt som när alla är lika. Har även byggt om och till, och då gjorde jag lika dant, och de flesta som kommer och ser det tycker det ger ett mjukare intryck och att det passar in i den gamla stilen.
    Jag pratade med ett sågverk i närheten av oss, i Dalarna, och den älsta farbrodern som nu var pensionär berättade att perlspånten ofta gjordes av det som blev över. Att bredderna inte var det primära otan att få ut så mycket som möjligt av virket.
    Tartan

Liknande ämnen

1. Pärlspont på OSB
    av kalubah i forum Byggmaterial & byggteknik
  2. Pärlspont
    av The Tor i forum Byggmaterial & byggteknik
  3. 70 mm pärlspont
    av Alsti18 i forum Byggmaterial & byggteknik
  4. Pärlspont på mur
    av janssonj i forum Kök