Svara Nytt ämne
  1. 2008-09-02 18:01
    Svara | #1

Senior medlem Medlem: aug 2003
    1 274 inlägg
    Gillad 2 gånger
    49 bilder

Spika panel, hur?

Jag ska sätta (stående) panel på lekstugan. Jag ska ha 22x95 under och sedan 22x95 som lock över springorna. Hur ska jag räkna ut så att alla brädor ska hamna rätt och var ska man börja någonstan på väggen?
    Det ska vara 3st fönster på stugan. Jag kan även passa på och fråga hur man bygger ett fönster på lättast sätt. 2st fönster blir nog fasta och ett ska gå att öppna.

Jocke
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2008-09-03 11:21
    Svara | #2

1 274 inlägg
    Gillad 2 gånger
    49 bilder
    lyfter
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2008-09-03 12:03
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2007
    Jönköping
    291 inlägg
    Gillad 7 gånger
    17 bilder
    Mät längden på väggen, (l).
    Dra bort panelbrädans bredd, (b). l-b=x
    Dela detta med önskat c/c-mått (s) på underbrädan, exempelvis 150 mm. (x/s=a)
    Nu får du antalet brädor (a) som "får plats" på väggen, exklusive "slutbrädan". Avrunda detta till ett heltal.
    Ta återigen längden (x) och dela med detta heltal. Nu får du exakt c/c-mått (s) på brädorna. Dra av panelbrädans bredd (b) från detta och tillverka en distanskloss med detta mått.

Låter krångligare än vad det är, exempel:

Din vägg är 4 m (4000 mm). (l)
    4000-95=3905
    3905/150=26
    3905/26=150 (i detta fall blev det ingen skillnad mot önskat c/c)
    Gör en distanskloss på 150mm.

Börja med att fästa en panelbräda i en av väggens ändar, använd vattenpass för att få den lodrät. Sedan använder du bara distansklossen och bygger vidare.

F-n vad jag är dålig på att förklara, strunta i detta inlägg om det kommer nåt vettigare!

4. 2008-09-03 14:30
    Svara | #4

1 274 inlägg
    Gillad 2 gånger
    49 bilder
    Ok. Men blir det inte konstigt vid fönstren? Där vill man ju ha underbrädan vid båda sidorna av fönstret.

Jocke

5. 2008-09-04 09:56
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2007
    Jönköping
    291 inlägg
    Gillad 7 gånger
    17 bilder
    Om du tänker dig väggen i flera delar, och sedan applicerar ovanstående på varje del för sig är det inga problem.

Dvs.
    "Del 1" - Början vägg --> Början fönster 1
    "Del 2" - Över och under fönster 1
    "Del 3" - Slut fönster 1 --> början fönster 2
    osv.

Liknande ämnen

1. Hur spika panel?
    av Bambi i forum Fasad
  2. spika panel?
    av källare i forum Byggmaterial & byggteknik
  3. Spika liggande panel
    av ama3282 i forum Fasad
  4. Spika panel på korsvirke
    av pian i forum Fasad
  5. Pris på att spika upp panel.
    av ggustav i forum Fasad