Skriv svar Nytt ämne
  1. 2008-02-23 16:03
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: dec 2006
    91 inlägg

5 bilder

Hur göra med stolpe på plattan

Av en befintlig carport håller jag på att bygga om till garage. Jag har gjutit en platta i höjd med plintarna där stolparna står på. Plattan är i stort sett i jämnhöjd med marknivå, därför murar jag en rad med leca block på plattan som jag sedan ställer väggen på. Se gärna bilderna nedan.
    Nu till problemet; hur skall jag göra för att skydda nederdelen av stolpen mot fukt och regn? Panelen kommer ju att sluta ca 1 dm över plattan. Dessutom kommer garaget att vara isolerat och jag vill hålla 15 grader där inne. I mellanrummet mellan stolpen och leca blocken drar det in bra med kall luft, hur skall jag täta detta.

Hjälp mig gärna med ideer till detta lite unika projekt.

BILD INVÄDIGT BILD UTVÄNDIGT
    DSCN0383m.jpg (51 visningar)  

2. 2008-02-23 18:20
    Svara | #2

saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: sep 2005
    M
    3 679 inlägg
    Gillad 8 gånger
    Det här skulle Du nog ha funderat på innan du murade upp lecan. Enklast hade varit att grävt ur och höjt plinten eller gjort en ny. Men du visar inte hur det ser ut upptill, kanske du inte behöver stolpen längre, utan väggen tar upp lasten från taket. Om det är så, kan du bara kapa av stolpen vid lecans ovansida, stoppa in en bit leca i facket och putsa till.
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

3. 2008-02-23 19:04
    Svara | #3

91 inlägg

5 bilder

Det var inte så mycket att fundera på...

saturnus skrev Visa original
    Det här skulle Du nog ha funderat på innan du murade upp lecan. Enklast hade varit att grävt ur och höjt plinten eller gjort en ny. Men du visar inte hur det ser ut upptill, kanske du inte behöver stolpen längre, utan väggen tar upp lasten från taket. Om det är så, kan du bara kapa av stolpen vid lecans ovansida, stoppa in en bit leca i facket och putsa till.

Som jag skrev, det är en befintlig carport med ett ordentligt tak på som stolparna håller. Väggarna som jag sätter upp mellan stolparna (på leca blocken) är inte bärande på något sätt. Läget är nu som det är. Vad skall jag göra?

Fler bilder:
    DSCN0386m.jpg (45 visningar)  

4. 2008-02-24 17:15
    Svara | #4

saturnuss avatar
    M
    3 679 inlägg
    Gillad 8 gånger
    oki, lyft upp taket en bit (10-20mm) så att du frigör stolpen. Kapa denna i höjd med lecan. Skaffa ny ankarjärn (byggmax) bulta fast i befintliga stolpjärn, så att dessa går så högt upp, så du kan bulta fast dem i stolpen (lite senare) sätten bräda=form, på var sida lecan, och gjut igen öppningen i höjd men lecan. När detta brännt=torkat 2-3 dagar, sänker du ned stolpen mellan de båda järnen och bultar fast. Ock så glöm inte en bit grundpapp mellan trästolpen och cementen.
    Hoppas jag förklarat, annars kommer någon annan att göra detta....lyter du upp taket 20mm, så får du kapa stolpen efter detta mått, så att den hamnar rätt, när du sänker ned taket
    Hade varit enklare att göra väggen bärande i hela sin längd., och skippat stoparna
    Senast redigerad av saturnus 2008-02-24 17:23
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

5. 2008-02-24 21:45
    Svara | #5

91 inlägg

5 bilder
    oki, lyft upp taket en bit (10-20mm) så att du frigör stolpen. Kapa denna i höjd med lecan. Skaffa ny ankarjärn (byggmax) bulta fast i befintliga stolpjärn, så att dessa går så högt upp, så du kan bulta fast dem i stolpen (lite senare) sätten bräda=form, på var sida lecan, och gjut igen öppningen i höjd men lecan. När detta brännt=torkat 2-3 dagar, sänker du ned stolpen mellan de båda järnen och bultar fast. Ock så glöm inte en bit grundpapp mellan trästolpen och cementen.
    Hoppas jag förklarat, annars kommer någon annan att göra detta....lyter du upp taket 20mm, så får du kapa stolpen efter detta mått, så att den hamnar rätt, när du sänker ned taket
    Hade varit enklare att göra väggen bärande i hela sin längd., och skippat stoparna
    Tack för svaret. Ja , det får väl bli så. Annars ville jag göra jobbet enkelt att ha kvar stolparna och "bara klä in" carporten till garage. men, men, om det inte finns någon annan bra lösning får det nog bli så som du beskriver.
    Det är inga tveksamheter, jag förstår hur du menar.

6. 2008-02-24 21:54
    Svara | #6

91 inlägg

5 bilder
    Hur funkar det om man låter stolpen stå kvar, bultar fast nya järn och gjuter in stolpen?

7. 2008-02-25 08:53
    Svara | #7

91 inlägg

5 bilder
    Inga fler förslag på en ENKEL lösning på detta?

8. 2008-02-25 10:43
    Svara | #8

Senior medlem Medlem: apr 2006
    1 282 inlägg

41 bilder
    Visst kan du gjuta in stolpen som den står och går. Det enda som händer är väl att du får en "köld brygga" där stolpen står. Om du sen putsar leka blocken och gjutningen så får du en osynlig lösning.

9. 2008-02-25 12:04
    Svara | #9

91 inlägg

5 bilder
    jakim skrev Visa original
    Visst kan du gjuta in stolpen som den står och går. Det enda som händer är väl att du får en "köld brygga" där stolpen står. Om du sen putsar leka blocken och gjutningen så får du en osynlig lösning.
    Hur blir det i längden? Ingen risk att stolpen ruttnar innifrån om den står ingjuten?

10. 2008-02-25 13:24

Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: aug 2006
    Uppland
    20 802 inlägg
    Gillad 1 465 gånger
    988 bilder
    pgillner skrev Visa original
    Hur blir det i längden? Ingen risk att stolpen ruttnar innifrån om den står ingjuten?
    Det borde absolut finnas en risk för att stolpen ruttnar/möglar.

Om du inte vill göra efter t.ex. saturnus förslag så måste den åtgärd du vidtar fylla följande "krav".

Trämaterialet (stolpen) måste skyddas så gott som möjligt från fuktinträngning, dvs all fukt som kan slå på från utsidan men även den fukt som betong, murbruk och Leca kan tillföra till stolpen. Betongen kan du betrakta att ha 100% rH, men däremot är diffusionshastigheten inte så stor. Så jämfört med t.ex. regnvatten som stänker på från utsidan så blir alltså stolpen inte lika snabbt fuktig. Det tråkiga med fukten från betongen (etc) är att den befuktar din träkonstruktion 24/7 alla dagar om året.

Det andra kravet är att förutom detta tillåta uttorkning åt något (valfritt) håll.

Till sist måste uttorkningshastigheten alltid vara större än befuktningshastigheten.

Så om du t.ex. lyckas med att klä stolpen med diffusionstät plast mot alla betong/Leca sidor, väderskydda den utifrån och slutligen ha kvar en upptorkningsmöjlighet uppåt/inåt så kan det nog fungera bra.
    Men lite av en riskkonstruktion kan man nog klassa det som ändå.

11. 2008-02-25 20:39

saturnuss avatar
    M
    3 679 inlägg
    Gillad 8 gånger
    Precis, lyssna nu på mikael_L, och mura inte in stolpen, det borde alla på detta Forum känna till. Visst, den håller säkert i 10 år, men sen skall någon annan behöva bryta upp det hela, för att återställa något, som helt i onödan blev fel, p g a okunnighet.

12. 2008-02-25 22:03

Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: aug 2006
    Uppland
    20 802 inlägg
    Gillad 1 465 gånger
    988 bilder
    En fundering har jag.

Hur bra stoppar fogskum fukten?

Om pgillner skulle fogskumma utrymmet mellan LECA och stolpe. Kommer fogskummet att mättas med fukt och förstöra stolpen så småningom.
    Någon som vet något om fogskummets egenskaper?

För om detta fungerar så kanske det kunde räcka med något tätt och väderskyddande på utsidan, fogskum mellan stolpe och LECA och slutligen låta bli att blaska med vatten inne i "garaget", så den sidan kan vara fri och få andas.

OK, en okonventionell lösning, knappast "by the book" tror jag.

edit:
    Jag kollade lite mer på bilden från insidan. Det är ett rätt hyggligt avstånd mellan insida LECA och insida stolpe. Det kan kanske gå att såga ut en ganska liten bit LECA som kan passas in i hålet och muras fast där. Men att se till att biten får minst 1-2 cm fritt från stolpen. Då kommer ev fukt från stolpen kunna ventileras ut uppåt. Och sen kan LECA murenputsas på insidan, så blir inte risken lika stor att vatten kommer åt innifrån garaget.
    Senast redigerad av Mikael_L 2008-02-25 22:12

13. 2008-02-26 07:35

91 inlägg

5 bilder

Tack för alla svar...

... det kommer nog att bli så att jag kapar stolparna (3 på var sida) och gjuta upp med betong i utrymmet mellan lecka blocken. Lite mer jobb, men det blir ett bra skydd mot fukt/regn/vatten som kan komma utifrån.
    Eftersom väggarna i princip redan är på plats och kan ta lasten från taket kommer jag nog inte att stämpla upp taket eller lyfta det 10-20 mm som föreslagits, utan bara kapa av och gjuta upp för att sedan bulta fast stolpen i nya järn som då gjutits in.

... eller finns det något annan sätt?
    Senast redigerad av pgillner 2008-02-26 07:40

14. 2008-03-30 19:44

Nykomling Medlem: mar 2008
    stockholm
    5 inlägg

gjut med expander bruk ända upp till stolpens underkant, glöm dock inte syllpappen

Liknande ämnen

1. Fritt vatten under plattan i källaren... vad göra?
    av modawg i forum Grund & markarbeten
  2. Plattan regnar sönder, vad göra?
    av Johannes_o_Marlene i forum Grund & markarbeten
  3. Hur göra med plattan?
    av ByggaNytt i forum Småhus, garage, friggebod, m m.