Byggahus.se
Sitter och gör lite kalkyler inför bygget och började fundera på gipsstorlekar. Är det fortfarande 1200 bredd och cc 600 som gäller för väggar(och för all del även i tak)? Eller kör man detta på yttervägg och sedan 900 gips på innerväggar?

Alla väggar i bygget kommer att ha dubbla skivor, dvs gips+spont eller gips+OSB.

Det enda som jag inbillar mig avgör valet är om man anser sig orka arbeta med 1200 plattor eller inte. Snålvargen och latmasken räknar säkert med att det blir mer skarvspackling och regelspikande (eller fler plåtreglar) om man väljer 900.

Dessutom kostar 900-gipset lika mycket, om inte mer, än 1200-gipset. Fast de är lite lättare att lyfta.

Vet inte om det finns något regleverk som säger 1200/900 ,men 900 med cc45 är som sagt smidigare å hantera om man nu inte heter Alexander Karelin .. :)

Hur blir det i våtutrymmen med de nya reglerna? Ska man använda de där nya svajiga skivorna lär det inte funka så bra med cc600? Ska man regla cc30 eller cc40 och med dubbla (de är ju såå billiga också...) skivor?

om jag inte har helt fel så börjar dom nya reglerna inte gälla förens 1/6, så jag skulle (och har) gjort som förr. 13mm dubbel gips på cc60, eller som vid handfat odyl gips+osb.

Se bara till å flöda rikligt med "guckan".
detta är dock bara mina 2 cent... :)

Fast jag kommer inte att vara så långt i processen att jag kan utnyttja de gamla reglerna. Håller dock med om att det gamla sättet var bra. Bästa vore om jag kunde köra råspont + ny godkänd skiva på cc600 men det godkänns ju inte efter 1/6.

Man tycker att det måste komma fram en regel som verkligen säger vad som ska gälla och att det verkligen fungerar. Ska man börja hänga lite duschutrustning och dyl i de nya skivorna utan något stadigt bakom kommer det nog att bli mycket problem i duschar framöver.

nu är jag ingen hejare på alla regler som kommer i sommar men tidigare var d väl bara dubbelgips eller osb/spont/plyfa osv osv + gips som gällde.

å nu me dom nya regerna så e d väl bara den nya gipsen (oavsett dubbel gips eller annat bakom) som måste användas ..eller??

så om det är så så ska du ju kunna använda spont+gibs?!

Sätt ett lager osb i hela badrummet + kortlingar vid komod, spegel, och annat som skall hängas lite tyngre saker i alternativt sätt plyfa ett lager först och sedan de nya skivorna.

SnickareEk skrev:
Sätt ett lager osb i hela badrummet + kortlingar vid komod, spegel, och annat som skall hängas lite tyngre saker i alternativt sätt plyfa ett lager först och sedan de nya skivorna.
Ja, det är precis så jag vill göra, frågan är om det är godkänt enligt nya reglerna...

Ja, hur är det med det egentligen. Det är väl inte tillåtet alls med organiska material i våtrum (alltså inte ens bakom gipsen).

Nej, det är inte tillåtet med osb eller någon annan skiva bakom.
Läs den klistrade tråden "läs detta innan du frågar" under Badrum som jon h skrivit.
Trä reglar och kottlingar är ok.

Richard A skrev:
Nej, det är inte tillåtet med osb eller någon annan skiva bakom.
Läs den klistrade tråden "läs detta innan du frågar" under Badrum som jon h skrivit.
Trä reglar och kottlingar är ok.

Det konstiga i det hela är när återförsäljaren säger att det är ok att ha plyfa bakom de nya skivorna.
Känns isådant fall väldigt missledande.

Jag läste igenom Jon h's kommentarer lite snabbt.
Det står så här:
"Allt organiskt material måste sitta bakom plasten, inifrån sett."

Innebär det att man kan sätta plasten innanför den organiska OSB-skivan? Plasten ska ju egentligen bara hindra fukten från att röra sig. Fukt finns ju i regelverket även om man sätter plast eller har jag helt fel?

Jag skulle också vilja ha något rejält bakom gipsen att sätta upp grejer på bakom kaklet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.