Byggahus.se
Hej.

Har en tråd igång under fritidshus där jag ställde en fråga som jag i efterhand kom på att jag kanske skulle ställa här istället.
Det är så att jag sitter och funderar lite på varför det på två sidor av huset sitter en "midja" i form av en sluttande bräda som skiljer över och underdel medans det på de två andra sidorna är brädor hela vägen från grunden till taket?
Torpet är byggt någonstans under 1700-talet och tillbygt på 1800-talet.

Någon som har några förslag på varför man gör på det sättet?

Det kan vara att den nedre delen av panelen behövt bytas, och då har man gjort så här för att spara virke. Det skulle också kunna vara så att man inte haft virke i tillräckligt långa längder, och löst det på det här viset.

Ok jag förstår.
Finns det anledning att vara orolig över kvalitén på stommen under panelen då kanske?
Om det nu varit så att den undre delen av panelen varit dålig och kanske fuktig?
Skulle detta även ge tecken på insidan av huset? På innerväggarna?
Hur byggde man stommen i regel under 1700-talet? Liggande massiva stockar eller vad tror ni?
Jag har tittat på detta torp och funderar på att slå till, därför alla dessa frågor! :)

Nja, jag skulle inte tycka att det här i sig skulle antyda skador på stommen. Att panelen behöver bytas efter en viss tid är normalt, och är det som jag tror så har de helt enkelt bara bytt det som behövdes. Därmed inte sagt att det inte är skador på stommen, det är snarare regel än undantag med lite rötskador i timret i så gamla hus. I huvudsak drabbas syllen och virket under fönster.

Det är sannolikt liggtimmer, ja.

Ok, då vet jag.
Känslan jag får av torpet är att det är fräscht och välhållet så jag tror nog att stommen är ok, eller rättare sagt så hoppas jag det :).
Allt går ju att laga på ett eller annat sätt om det skulle vara några konstigheter.
Tack för ditt snabba svar!

Har för mig att jag läste i någon bok om gamla hus att det var ett sätt att spara virke på. Använda korta längder som blev över. Nu för tiden gör vi väl det mest för att det är snyggt och ger liv till fasaden.

Framför allt behöver du inte gå på känsla eller hopp, det är lätt att kolla i samband med att du gör besiktning. Knäck försiktigt bort en eller ett par av panelbrädorna och kolla/låt besiktningsmannen kolla hur timret under mår. En kniv är ett bra verktyg - en stock som är lite mjuk i ytan gör inget, men går hela bladet in är det dags att laga. Spika sedan tillbaka panelen. Klart!

parkway skrev:
...Nu för tiden gör vi väl det mest för att det är snyggt och ger liv till fasaden.
Nu för tiden gör man det för att det är extrem stordrift på panelvirke och för att de flesta hus byggs som väggmoduler i snickerifabrik. Panelvirket levereras i färdiga längder och grundmålade lagom för ett våningsplan. Det är svårt att transportera 7meter höga husmoduler på vägarna. ;)
Det är alltså en nödvändig produktionslösning som har skapat "stilen". På äldre hus är det förklarligt med ekonomi för då var byggmaterialer den stora kostnaden.

Tack så mycket för alla strålande svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.