Byggahus.se
Jag har börjat med nästa rum i huset och har två mindre problem.

På "bild 1" så är väggen ojämn vid "Pil A" och det går en utanpåliggande kabel från "Pil B" till "Pil C".
Den utanpåliggande kabeln har tidigare ägare låtit dra till ett uttag i rummet intill.
Jag vill jämna ut väggen och samtidigt få bort den utanpåliggande kabeln.

Är det helt fel att dra rör eller slang utanpå befintlig vägg, sätta en extra dosa (Se bild 2) och sen regla upp samt sätta en ny vägg utanpå (Se bild 3)???

Är detta rätt enligt byggteknik samt elsäkerhet???
En Elektirker får givietvis göra inkopplingen...

Vilken tjocklek på reglar ska man köra????

• kontor002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kontor003.jpg
    Skapa konto
  • kontor004.jpg
    Skapa konto
Ingen som har åsikter eller synpunkter???

...eller skulle frågan vara i El-forumet?

Är väggen en innervägg?
Jag skulle antagligen ha satt en 45x45 och dragit kabeln i rör och dosor som du tänkt, men nån med snickar/byggutbildning kanske har nån annan (kanske tom bättre ide).
Det kanske till och med skulle vara bäst att plocka väck väggbeklädnaden (gips?) och göra en ny elinstallation inne i den redan befintliga väggen - det är ju trist att ta golvyta även om det är lite - bara för 2 elrör och en dosa....

MVH
/Ove

Jag kan inte se några som helst problem med att göra som du tänkt. Hade nog också byggt med 45x45 och gips på det, om det inte går att fälla in som Foolse föreslår.

Först var jag innte på just att ta ner spånskivan på den befintliga väggen MEN sen så är dett enklare och hålet på första bilden (Pil C) är en bit från väggen och döljs med 45x45 regel men ny beklädnad.
Jag ville bara har en bekräftelse på att jag tänkt rätt och det inte strider för mycket mot normer innom "hemmapuleri"... ;)

Hehe, normer inom hemmapuleri - den var riktigt bra!! :D

Ja, det är enkelt att sätta reglar, men å andra sidan är det inte så stort jobb att laga ett hål med lite spackel... :) Men jag hade nog som sagt byggt på med reglar...

När det gäller el och tillbyggnader - avd hemmafix - så har jag ett utmärkt exempel på när det kan bli lite fel. Jag har en kabel som går inne i huset till det som förut var gavel, längs gaveln ut på utsidan, ner på utsidan av en takinklädnad och in tillbaka i huset igen för att försörja tillbyggnaden. Jag bara skakade på huvudet när jag förstod hur det var draget... När jag får hit elektrikern skall det göras om!!!

MVH
/Ove

Jag vet inte hur du tänkt riktigt, men om du tänkt dra den befintliga kabeln i ett elrör så tänk på att vissa kablar inte får dras i rör. Skall du båta kabeln mot vanlig tråd skall det ju inte vara några problem.

hallå p-plats! tjipp här! jag skulle fräst in rör för kablar i spånskivan. sedan ev. riktat lite + en ny gipsskiva utanpå detta.. spackla, måla, tapeta!? slippa regla upp och få en bongo trumma till vägg.. om du inte stoppar i isolering mm, villsäga..
Sedan sätter du kantjärn på dem utvändiga hörnen och spacklar imot så blir det toppen! Kanske dags att kommaförbi på en kaffe.. har ju inte spanat in ditt "slott" =)

Tobbefonsterfixare skrev:
hallå p-plats! tjipp här! jag skulle fräst in rör för kablar i spånskivan. sedan ev. riktat lite + en ny gipsskiva utanpå detta.. spackla, måla, tapeta!? slippa regla upp och få en bongo trumma till vägg.. om du inte stoppar i isolering mm, villsäga..
Sedan sätter du kantjärn på dem utvändiga hörnen och spacklar imot så blir det toppen! Kanske dags att kommaförbi på en kaffe.. har ju inte spanat in ditt "slott" =)
Detta är ju en variant jag inte tänkt på men falerar på en sak, jag ska ha lite uttag på väggen och får då köra utanpåliggande!?

Vad det gäller "Bongotrumma" så har jag minst 4st i varje rum redan! :D

Kaffe är nåt som alltid finns så det är bara å kika förbi!!!!

det gör väll inget om du har väggutag av "utanpåliggande modell" om du fått in rör och kablar i väggen!?`tycker inte jag i allafall.. finns ju smäckra modeller av utanpåliggande väggutag mm.. man behöver ju inte nödvändigtvis köpa dem av skolåde modell! =) iallafall ett sätt jag brukar använda mig av där jag kompletterar med uttag / brytare.. är att jag fräser in för rör i befintlig vägbeklädnad å sen "smackar" på ny gips utanpå detta.. och där det ej är möjligt att lösa det med dosa blir det uttag av smäcker utanpåliggande modell!

Varför använda 45x45 reglar? Måste räcka med glespanel (eller hattprofil plåt) 28x70 för att få in elen.

C
Eller 22´som jag nyss använt för att bygga in tommrör, förutsätter att Du har 16 mm elrör... då får också skarvhylsan plats...annars får Du väl gå upp en dim. om Du har 22´s rör

carra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.