Byggahus.se
Hej på er!
Det är nu dags i vår renoveringa av huset a la -79 att ta sig an hall och övervåning. Mellan dessa våningar så finnes det en trappa som skall målas om, få nytt räcke mm. MEN, jag har lite problem. trappan har vridit sig lite, delen mot väggen har åkt ner en bit, och det är det som jag funderar på hur jag skall fixa till.
Som synes på bilderna så verkar båda delarna mot väggen åkt ner lite, och då ställer jag mig frågorna:
Varför har den gjort det?
Hur skall/kan jag göra för att fixa till det?
Hur sitter trappan fast i väggen? Jag kan bara anta att man skruvat, och sedan täppt till hålen med träplugg.
Skall trappstegen vara limmade i sidostyckena? Nu har de lossnat, iaf på ena sidan.
Är det smidigast att plocka ner hela skiten och börja från början? På detta sättet blir det ju smidigt att måla iaf.. :p

Tanken är att måla allt vitt, och ersätta den härliga gröna mattan med någon svart gummimatta.

• IMGP2877.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP2878.jpg
    Skapa konto
  • IMGP2882.jpg
    Skapa konto
den där trappan liknar den jag hade i mitt 70-talshus... bara det att jag hade en rak trappa och du har en L-trappa..... och din är längre.

min trappa bestod av vagnstycken (sidostycken) som det satt skruvar i för det första trappsteget, det mittersta och det sista. övriga "låg bara där" och hölls på plats genom att de andra satt fastskruvade och därigenom höll ihop trappan.

sedan var vagnstycket mot väggen skruvat med två skruvar i början och lika många i slutet av trappan. skruvarna var insiktade på bakomliggande väggreglar. usla skruvar för plattmejslel var det också och ett jämra otyg när de sitter som berget. hgnfff...! byt ut till något som liknar fransk träskruv istället så är det enklare att skruva i/ur utan att göra skada på skruven.

din "sättning" är besynnerlig. är vagnstycket som sitter mot väggen delad någonstans? isåfall kanske du kan lokalisera vart själva "knäcken" är och vilken/vilka skruvar det är som gett vika.

skruva fast något på trappan som gör att du får en "krallig" plan yta under. ta en domkraft, en regel som du har mellan trappa (platta delen) och domkraften. höj tills trappan är rak. nu sätter du nya fina skruvar.

annars kan du kanske göra som jag, köpa en (L-)trappa från arké. "min" modell heter compact och ser helt okej ut tycker jag. tar ett par timmar att bonka ihop... 18 papp gick den på...

och ja, troligen har du någon sorts träplugg för skruvarna. det hade jag, både för trappa och räcke. det var träpluggar som man limmat och tryckt för.

bara att slå bort med hammare och stämjärn.

Tack för svaren, men problemet kvarstår:
Nej, vagnstyckerna är hela, och jag kan inte lokalisera några skruvar, så antagligen är trappan pluggad i väggen som beskrivet. Kan pluggarna ha gått av?

Låter som jag måste plocka ner hela trappan hur som helst.
Någon som har tips om hur man monterar en trappa när den väl skall upp igen? Hur får man vagnstyckena på rätt höjd / vinkel mm?

Jag har för övrigt funderat på en ny trappa modell den moddha har köpt, men tror inte det blir så mycket snyggare, jag har inte sett några med snygga räcken iaf enligt min mening.

/ Fredrik

Skall nog testa med en domkraft, höja upp vagnstyckena i hörnet mot väggen och se om allt rättar till det, är det en bra ide?

jag plockade dän min gamla trappa för att slipa och måla om den. inte så svårt tekniskt... men den väger en massa. vi var två för att ta bort/återmontera min och den var som sagt mindre..

du har nog bara träpluggar som täcker själva hålen där skruvarna sitter. iaf var det så för mig.

du kan prova med domkraften och se lite vad som händer. en lång rätbräda alternativt en laser kan nog vara bra för att se att trappan är rak. lokalisera också vart du har (stående) reglar i väggen du kan fästa vagnstycket i.

håller med om att räcket på arké inte är så snyggt....därför har jag inte satt upp det heller utan tänker låta svetsa ihop ett betydligt snyggare. :)

Hej.

En liten fråga bara: Vet du om det har suttit en spaljé (t ex ett antal vertikala "reglar") mot den sida av trappan som inte är fäst i väggen?

MVH
Ronnie

Hej pysslarn!
Nej, det kan jag inte tänka mig, då det är en öppen hall mellan under och övervåning, stort o luftigt.. :p
Antar att du menar att det skulle varit så istället för räcket som är idag?

• IMGP2846.jpg
    Skapa konto
det där trappräcket ser original ut. mitt såg likadant ut... alltså 70-tal...

Fresve, med tanke på att du har för avsikt att måla trappan, rekommenderar jag dig att montera ner den. Slipningen och målningen blir betydligt lättare då. Med tanke på sättningen skulle det inte förvåna mig om den var spikad i väggen.:mad:
På den ena bilden ser jag även att stegen har lossat från det fria vangstycket. Även det kan bero på att den är ihopspikad.

Nåväl, när du väl har lackat färdigt, så monterar du ihop trappan innan du sätter den på plats. Skruva först fast stegen med Torx-skruvar. När trappan är rest och stegen är injusterade i våg, fäster du vangstyckena längs väggen med Torx-sruv. Det bästa är om du hittar reglarna att skruva i. Hittar du reglar c/c 600 så blir det kanon.:)

Nej, okej...

Jag bara undrade eftersom vi har en identisk trappa (bortsett från räcket då) i vårt hus byggt -73.

Vi tog bort spaljén som satt mot "det fria" vangstycket för att göra hallen öppnare. Mycket bättre tyckte vi – ända tills min sambo ett par år senare höll på att slå ihjäl sig när hon trampade loss ett trappsteg som helt föll bort!

Det visade sig att det var spaljén som höll ihop trappan och några års gående i den hade så sakteliga tryckt isär vangstyckena så att trappstegen – de var olimmade och det var inte många millimeter som var infällda – kunde glida ur. Nu är trappan ihoptryck och säkrad igen, dock utan spaljé.

Jag såg på en av dina bilder att några av trappstegen börjat glida ur vangstycket, det är nog bäst att du kollar och åtgärdar det snarast för att undvika olyckor.

Anledningen till att din trappa sjunkit vid väggen/i hörnet tolkar jag ändå som att den är för "flexibel och det är ju där man ser trappstegen som är på väg ut. Kan "foten", alltså den ena eller bägge ändarna av vangstyckena som vilar mot hallgolvet, ha rört sig utåt tro? Då kanske det inre hörnet kan sjunka och samtidigt dra ur trappstegen?

Berätta gärna vad som händer med din trappa.
Lycka till!
Ronnie

fresve skrev:
Skall trappstegen vara limmade i sidostyckena?
:( Glömde svara på din fråga. De ska absolut inte limmas eller fästas med silicon. Endast skruvar är det som gäller.:cool:

Jag skall mecka lite med trappan, och återkommer sedan med resultatet. :) Jag misstänker precis som Immobil säger att det är hur trappan är fäst i väggen som ställer till problemen. Tror dock inte det är spikat, låter ju lite kasst och spika, och sedan plugga igen hålen. De har antagligen bara fäst den i spånskivorna, och missat reglarna.

Jag har dock en hel del att göra nu innan, hela övervåningen, och hallen nere skall renoveras, kommer börja med allt målande av tak och karmar, sedan gå på väggarna, och till slut när allt är klart ta trappan, och väggarna där trappan är.
Var dock rastlös i helgen, och har rivit ner alla sjögrästapeter på övervåningen iaf.. :p
Såhär såg allt ut innan jag började:
http://www.fresus.se/thumbnails.php?album=15

Tack så mycket sålänge!

Hmm, det börjar närma sig med trappen..
Man monterar alltså ihop den Innan man får dit den där den skall sitta sen?
Jag antar att för min del lär allt trilla samman som ett plockepinn när jag skall börja att plocka ner den.

/ Fredrik

fresve skrev:
Man monterar alltså ihop den Innan man får dit den där den skall sitta sen?
Japp!:cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.