Byggahus.se
Dags att börja leta/beställa virke till vårens projekt: Vi ska riva upp ett fuskbyggt/uselt/ruttet golv i ett isolerat gammalt uthus som ska bli en liten pub. Funderar på dimensioner på golvbjälklaget. När vi gjorde om vardagsrummets golvkonstruktion från "mullbänk" till bjälklag på plint var bjälklaget 45x195 och bärlinorna 150x150. Ingen räknade på dimensioneringen utan vi tog rejält - och dyrt - virke bara. Nu när jag läser runt lite ser jag att många använder 45:surprised:r även till bärlinor? Håller det? Golvet ska inte belastas mer än normalt (möjligen sätter vi in en liten kamin men den lär väga max 100 kg).

Billigare och mer hanterligt alternativ iofs men den här gången ska svärfar hjälpa till och han kommer muttra om "kärringbygge och korthus" om jag inte har väldigt starka argument (han vet självfallet bäst i alla lägen och eftersom han är vänlig nog att hjälpa till är det bara bita ihop...).

Mikael_L
Böjstyrkan får man främst pga höjden på regeln/bjälken, dvs kan en 220x45 stående på höjden vara starkare än en 150x150.
Nu vet jag alltså inte om det är så, jag försöker bara belysa hur det fungerar.
Med lite tur tar någon som sitter på bra litteratur och kollar detta i någon tabell så vi får ett svar. ...

Men vill du verkligen dimensionera rätt ska du nog se till att få räknat på din konstruktion.
Då måste man få veta spännvidderna mellan upplagen för bärlinan, antagligen spännvidden på bjälklaget med samt vilken last golvet ska bära... och sånt, du vet .... ;)

OK, låter ju rimligt. En fördel annars med 150x150 borde ju vara att de lättare ligger på plats under bygget? 45:surprised:r låter rangligt även om jag är med på att det är i första hand bärlinornas höjd som avgör hållfastheten. Att räkna vete sjutton om jag gör (=låter någon annan konstruktionskunnig att göra) i det här fallet. Kör med normala cc 600 och tar i lite i dimensioner istället - det lär garanterat bli bätte än det som ligger idag... Det är också ett ganska litet golv så kostnaden blir nog rimlig ändå.

En 150*150 är 50% styvare än 45*220 men till ett pris som jag misstänker är mer än 50% dyrare....

GustavW skrev:
En 150*150 är 50% styvare än 45*220 men till ett pris som jag misstänker är mer än 50% dyrare....
Om man kan och vill bulta ihop 4st 45x220 så att man för ögat får en homogen balk på 180x220 då, vad motsvarar det?

Eller 2st 125x125 dikt varandra på sidan eller alt. ovan varandra?

Bortsett priset vilken lösning ger den styvaste balken ?

Styvheten är ökar linjärt med bredden och kvadratiskt med höjden, alltså l*h^2.
En 180*220 är alltså lika stark som en 90*315 limträ förutstatt att du fått till sammanfogningen.
2st 125*125 på varandra ihoplimmade/skruvade ger en konstruktion som har 80% av styrkan i ovanstående.
2st dito jämte varandra ger 30% av samma styrka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.