I helgen sågade vi våra hålkälslister för att sätta upp längs taket. Vi hade lite svårt att hitta information som vi begrep, så jag tänkte bara visa hur vi gjorde.
Vi fäste hålkälslisten i gersågen vänd på samma håll som den kommer att hamna i taket, dvs taksidan uppåt. Eftersom insidan var rund raspade vi och filade till två klossar med samma rundning för att kunna fästa. Sedan är det bara att såga på vanligt vis. På inåtgående hörn läggs snittet "inåt" på listen, dvs mot mitten. För utåtgående hörn läggs snittet "utåt" på listen, alltså bort från mitten. Hur enkelt som helst.
Bifogar en bild där vi sågat ett inåtgående hörn.
Vi fäste hålkälslisten i gersågen vänd på samma håll som den kommer att hamna i taket, dvs taksidan uppåt. Eftersom insidan var rund raspade vi och filade till två klossar med samma rundning för att kunna fästa. Sedan är det bara att såga på vanligt vis. På inåtgående hörn läggs snittet "inåt" på listen, dvs mot mitten. För utåtgående hörn läggs snittet "utåt" på listen, alltså bort från mitten. Hur enkelt som helst.
Bifogar en bild där vi sågat ett inåtgående hörn.
hej !det va duktigt gjort. om ni skall lista mer,finns det ett lättare sätt att såga på.gör korta provbitar,lägg rundningen inåt,såga om inte biten inte stämmer vrid över sågen.
Den här är bra.
http://hvilaro.blogspot.com/2008/07/gering-taklist.html
http://hvilaro.blogspot.com/2008/07/gering-taklist.html
Usch va de e verkar jobbigt med stumfogning... måste tyvärr ge mig på denna tälj-metod snart här hemma....
Har sågat med gersågen innan hemma, men nu ska en garderob upp i befintligt rum och då måste sedan nua svanhalslister upp och då stumfogas (täljas) mot de gamla... bävar inför detta :/.
Men mkt bra tips ni gett mig här. tack!
Har sågat med gersågen innan hemma, men nu ska en garderob upp i befintligt rum och då måste sedan nua svanhalslister upp och då stumfogas (täljas) mot de gamla... bävar inför detta :/.
Men mkt bra tips ni gett mig här. tack!
Liknande trådar
-
Del av syll rutten och del av källartaket också - hur ska vi gå tillväga?
Byggnadsvård -
Ventil till golvvärme. Byta ut?
Värme allmänt -
Hej! Jag varmavatten med vedpanna men det finns automatic temperature för att flytta värmvatten till andra tankar o det fungerade inte?
Värme allmänt -
Hur få till stabila gerade hörn?
Möbelsnickeri -
Hur ska jag gersåga hålkälslister till snedtaket??
Inredning