Byggahus.se
Vi har precis köpt hus det är ett sutteränghus och i "källaren" finns två rum som har betonggolv, det är tydligen så att vid bygget 70talet så gjöt man in träreglar i betongen, vilka nu avger en lukt. Vi ska nu riva ut golvet och göra nytt, men hur ska man göra? Enligt anticimex ska betongen längst under fungicidbehandlas sen ska vi gjuta på ny betong och sen lägga trägolv men vad lägger man under? är helt novis på detta med husbygge men vill kunna göra så mycket som möjligt själva! Tacksam för svar och tips!

Misstänker att betongen därmed inte har någon isolering under. I såfall finns det väl endast två huvudalternativ;

1) Bila bort betongen, gräv ned, lägg isolering och gjut.
2) Installera ett ventilerat golv typ Nivell ovanpå befintlig betongplatta

1:an är mest brutal och tar tid och är jobbigt. Alternativ 2 innebär att du har ett golv som alltid ventileras vilket ska fungera, men det kräver att du alltid har en fläkt på (ingår i systemet).

Jag själv stod inför samma problem i våras när vi flyttade in i vårt nya hus. Jag valde alternativ 1 eftersom jag gillar när saker är rätt gjorda och kostnaden blev ungefär lika stor som alternativ 2. Men skoj var det inte. ;)

/Magnus

Karro80 skrev:
Enligt anticimex ska betongen längst under fungicidbehandlas sen ska vi gjuta på ny betong och sen lägga trägolv men vad lägger man under?
Varför ska nu gjuta ny betong? Ska ni bila ut den befintliga?

Det vanligaste är att man river bort spikreglarna, dammsuger noggrannt, fungicidbehandlar och sedan installerar t.ex. ett Nivell- eller Platongolv med mekanisk ventilation. Vilket man väljer beror nog i första hand på vilket system man tror på.

Jag förstår inte riktigt hur man dränerar bort fukten på det sätt som fridde beskriver i alt. 1?

ACME skrev:
Varför ska nu gjuta ny betong? Ska ni bila ut den befintliga?
Golvnivån kommer ju att bli lägre efter att vi tagit bort reglarna :)

fridde skrev:
Misstänker att betongen därmed inte har någon isolering under. I såfall finns det väl endast två huvudalternativ;

1) Bila bort betongen, gräv ned, lägg isolering och gjut.
2) Installera ett ventilerat golv typ Nivell ovanpå befintlig betongplatta

1:an är mest brutal och tar tid och är jobbigt. Alternativ 2 innebär att du har ett golv som alltid ventileras vilket ska fungera, men det kräver att du alltid har en fläkt på (ingår i systemet).

Jag själv stod inför samma problem i våras när vi flyttade in i vårt nya hus. Jag valde alternativ 1 eftersom jag gillar när saker är rätt gjorda och kostnaden blev ungefär lika stor som alternativ 2. Men skoj var det inte. ;)

/Magnus
Vad är det för typ av isolering du menar då? jag har hört nånting som heter cellplast? och vad menar du med gräv ned?
Tack för svar

Karro80 skrev:
Golvnivån kommer ju att bli lägre efter att vi tagit bort reglarna :)
Lägger man ett Nivellgolv så har dom justerbara skruvar igenom reglarna och då behövs ingen gjutning.
Ansåg Anticimex att ni behöver ett undergolv med mekanisk ventilation?

Nej dom ansåg bara att man skulle ta bort reglarna och fungicidbehandla. Men om man har nivell så ligger inte reglarna direkt mot betongen? och blir det nån form av isolering eller värme eller lägger man till det också? Tack för svar :)

Märkligt att dom inte lämnar ett åtgärdsförslag avseende återställandet av golvet. Låter iofs som Anticimex..

Här har du all info om Nivell: http://www.nivellsystem.se/

ACME skrev:
Märkligt att dom inte lämnar ett åtgärdsförslag avseende återställandet av golvet. Låter iofs som Anticimex..

Här har du all info om Nivell: [länk]
Jo det tycker jag med är lite märkligt! det enda dom skrev var att riva upp golvet och ta bort reglarna :) men tack för ditt svar, verkar smart med nivell, har du nån aning om priset? det är ca 16kvm som ska fixas.

Nej, nu var det nåt år sedan jag jobbade med det så jag minns inga priser. Kolla med Nivell vad man räknar med per kvadrat.
Det som är dyrast med systemet är fläkten (samma sak med Platon) som brukar landa på ca 20' med installation, eldragning, inbyggnad osv.
I nuläget skulle ni kunna installera golvet, komplett med dragning av ventilationsrör, men avvakta med själva fläkten. Börjar det lukta igen så kompletterar ni med den då.

Hejsan

Jag sitter i samma båt ovh skulle vilja ha ett Nivell golv i källaren

Är det någon som vet någon firma i GBG regionen som tar sig an ett helt källar projekt?

Mvh Marcus

Ett till förslag är att riva bort reglarna och sen lägga cellplast på gamla plattan och så gjuta en ny utanpå. Om det finns plats. Eller så kan man lägga cellplast och en typ platon matta på det och så flyt spacklar man in golvvärme på det.

Ett alternativ till nivell golv, http://granab.se/svstart.html . Enklare enligt mig. Annars kan du riva bort reglarna, behandla, flyta plattan jämn, lägga platon matta, cellplast och sedan spånskiva alt parkett. Alt 12mm spånskiva och sedan parkett på.

Hej
Hur gick det med källaren.
Vi är i faggorna och skall ev köpa ett hus där halva källaren är av samma typ. Vi behöver riva ut rubbet och lägga ett golv av den typen Ni skriver om.
Vad blev det till slut och varför?

JH

W
Finns även ett luftat golv som heter FBS (fbs.se) som ska vara riktigt bra och antagligen billigare än nivell.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.