Svara Nytt ämne
  1. 2007-11-01 13:37
    Svara | #1

Nykomling Medlem: aug 2007
    Östergötland
    25 inlägg

6 bilder

Röd cederträ

Jag skulle vilja ha tag på en mindre mängd röd cederträ ((Western Red Cedar)) för montering av smålister i golvet på garderober.

Vilka leverantörer finns i Sverige och hos vilka av dessa kan man köpa även mindre mängder trä för detaljsnickerier?

(Och ja, jag vet att det krävs speciella försikthetsåtgärder vid arbete med cederträ...)

2. 2007-11-01 15:36
    Svara | #2

ACMEs avatar
    Forumgud Medlem: nov 2005
    Ekerö, Stockholm
    2 842 inlägg
    Gillad 20 gånger
    124 bilder
    Om det är röd ceder framgår inte, men det är ju bara att ringa och fråga.
    http://www.pondussnickeri.a.se/massi...l#anchor110040

Varför krävs speciella försiktighetsåtgärder när man bearbetar ceder?

Hittade svaret själv:

"Cederträ innehåller en kemisk förening som är allergiframkallande. Luftvägsproblem och astma, som beror på inandning av cederträdamm, har rapporterats från amerikanska sågverk och pappersmassefabriker. Den som redan har astma kan få en akut eller fördröjd reaktion vid inandning av cederträdamm. Det finns även studier som tyder på att långvarig exponering för rött cederträ kan ge försämrad lungfunktion.

Cederträ används mest i länder som Amerika, Japan m fl. I Sverige finns flera företag som säljer cederträ, främst för användning till fasader. Arbetsmiljöverket har fått larm från två byggarbetsplatser där byggnadsarbetare har fått astmaliknande symptom då de hyvlat/kapat cederträ. De arbetade utan andningsskydd i ett dåligt ventilerat tält. En byggnadsarbetare har även anmält stark hudirritation efter att ha fått en sticka av cederträ i handen.

För att minska risken för arbetsmiljöproblem vid arbete med cederträ, bör byggföretag alltid göra en riskbedömning av de material de hanterar. De bör också fundera på om de kan ersätta cederträ med ett annat träslag.

Det är viktigt att anställda som bearbetar cederträ och även andra träslag, arbetar i väl ventilerade utrymmen. Andningsskydd ska användas om det inte går att ordna god ventilation."

Eliana Alvarez, IVL Svenska Miljöinstitutet
    Senast redigerad av ACME 2007-11-02 08:52

3. 2007-11-02 17:48
    Svara | #3

Nykomling Medlem: aug 2007
    Östergötland
    25 inlägg

6 bilder
    Precis. Jag vet inte hur allvarligt det är egentligen, men det första jag brukar få höra när jag nämner cederträ är precis det du citerat. Så lite noga kanske man ska vara.

Bra länk, tack för tipset! Jag har inte lyckats nå dem, men försöker igen nästa vecka. De är ju tydliga på websidan om att de tar hem allting som finns på marknaden, och säger sig själva ha humana priser. Så det ska nog gå att lösa med dem!

Liknande ämnen

1. Cederträ - ytterdörr
    av hedmann i forum Fönster & dörrar
  2. Behandla cederträ
    av Alexandersson_1 i forum Möbelsnickeri
  3. Cederträ
    av tosso i forum Färg, måla & tapetsera
  4. Cederträ?
    av Gutte i forum Byggmaterial & byggteknik
  5. Cederträ
    av koho11 i forum Lösvirke & timmerhus