4 168 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
Ett eller två lager gips?
Håller på att bygga upp ett duschrum från grunden i stugan. Har köpt på oss en väldans massa 900 gips och tänkte regla upp med liggande 45x45 för att enkelt få ett c/c på 450. Hade funderingar på att ha två lager gips trots c/c 450. Är det totalt onödigt och bara slöseri med gips och arbetstid? Insåg att om vi kör med två lager så blir det problem med att ha något bakom det yttre gipslagret när vi ska skarva kortsidorna. För innersta lagret kan man ju använda sig av plåtband men det bygger ju något (antar jag?) så att använda det mellan gipslagren går ju inte.
Är det okej att regla upp med liggande 45x45 på befintliga reglar för att montera gipsen på tvären? Mycket av de befintliga reglarna verkar vara sågat och i hela tum vilket gör det svårt att regla upp emellan.
gör ett test när du lagt det första lagret......ta handen och sätt den mitt mellan två reglar på gipset och luta dig mot väggen....då bör inte väggen svikta för då får man samma fenomen om man "halkar" i duschen och tar emot sig mot kaklet...då kan man få sprickor osv....fast jag vet inte vad du ska ha utanför gipset??....
sen så är ju inte gips godkänt att ha i våtutrymmen längre....ett tips..
/
M
sen så är ju inte gips godkänt att ha i våtutrymmen längre....ett tips..
/
M