Svara Nytt ämne
  1. 2007-09-26 23:01
    Svara | #1

Nykomling Medlem: sep 2007
    vg
    2 inlägg

Microlitväv mardröm!

Hej

Vi köpte en helt ny bostadsrätt för en månad sen. Eftersom vi ville ha målade väggar istället för tapeter så var vi väldigt noga med att fråga om detta innan vi ens skrev på kontraktet. Mäklaren sa att vi var tvungna att betala extra pga att de måste sätta upp microlitväv först. För detta skulle vi då betala 12000 kr extra (82 kvm lgh)

Vid besiktningen såg vi att de hade gjort ett väldigt slarvigt jobb med väven. Skarvarna var mycket synliga på flera ställen, Den hade veckat sig osv. Det ser fruktansvärt ut !!!

Nu påstår de att detta är normalt och att vi får leva med detta.

Enda aledningen till vi gick med på microlitväven var att de hade lovat oss att vi inte skulle kunna se någonting alls av den, dvs att det skulle se ut som en yta utan att det var uppsatt någonting förutom färgen.

Efter samtal med personal inom företaget som är dom faktiska byggarna av huset, har det framkommit att man inte ens måste ha microlitväv.

Snälla !! Frågan är nu vad vi ska göra för att fixa detta ??? Det känns som att de vill bara ska acceptera vad som helst och ta det med ett leende. Det är inte klokt.

Tack på förhand.

2. 2007-09-27 08:25
    Svara | #2

Moderator Medlem: feb 2005
    Stockholm
    22 540 inlägg
    Gillad 1 131 gånger
    7 bilder
    Tanken med väven är ju att den inte skall synas. I praktiken är det nog så att det är svårt att få alla skarvar helt osynliga (sedan kan de ju vara mer eller mindre synliga). Det är möjligt att viss synlighet fortfarande kan anses fackmannamässigt (vet inte). Men att den har veckat sig måste vara helt oacceptablet. Synliga skarvar (om de beror på små glipor), kan ibland bli bättre om man spacklar och och slipar försiktigt (och givetvis målar igen).
    Senast redigerad av hempularen 2007-09-27 09:20

3. 2007-09-27 08:33
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: jul 2007
    Södermanland
    200 inlägg
    Gillad 2 gånger
    4 bilder
    Det var ju trist att ni inte fick valuta för pengarna. Men att ha ordet mardröm i rubrilken i en tråd om fula skarvar på ett forum där folk har hus där det växer hussvamp som äter upp huset, mögel i väggar, golv och tak, regnar in och där problem med hantverkare kan handla om hundratusentals kronor känns lite.. irriterande. Men glöm inte, det går ju alltid att ta livet av sig om dina hörn blir för jobbiga.

4. 2007-09-27 08:43
    Svara | #4

Nykomling Medlem: sep 2007
    vg
    2 inlägg

Roger Spontare skrev Visa original
    Det var ju trist att ni inte fick valuta för pengarna. Men att ha ordet mardröm i rubrilken i en tråd om fula skarvar på ett forum där folk har hus där det växer hussvamp som äter upp huset, mögel i väggar, golv och tak, regnar in och där problem med hantverkare kan handla om hundratusentals kronor känns lite.. irriterande. Men glöm inte, det går ju alltid att ta livet av sig om dina hörn blir för jobbiga.
    Allt är relativt.

5. 2007-09-27 09:51
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Medlem: jul 2007
    Södermanland
    200 inlägg
    Gillad 2 gånger
    4 bilder
    Inget illa ment. Men det är lätt att förstora upp saker när man inte har några större problem. Och jag var inte bättre själv för ett år sedan när vi flyttade in här i huset. Höll på att bryta ihop för att det droppade om en rostig rörskarv i källaren. Nu har jag bytt ut halva huset pga tusen mer allvarliga fel och kan bara skratta åt mitt gamla ohändiga jag.

6. 2007-09-27 13:48
    Svara | #6

bmx
    Fullvärdig medlem Medlem: aug 2005
    304 inlägg

11 bilder
    när man sätter microlit så skär man ju väven dubbel i skarvarna och då blir dom ju helt osynliga. Jag är amatör och har aldrig satt väv eller tapet förut men nu har jag satt upp microlit i hela mitt hus utan att man ser en enda skarv. Din hantverkare måste vara klåpare.

7. 2007-09-27 15:10
    Svara | #7

H_Ls avatar
    H_L
    Fullvärdig medlem Medlem: dec 2006
    361 inlägg

15 bilder
    Jag har också satt en hel del microlitväv. De flesta skarvar syns väldigt lite, men de går nätt och jämt att hitta om man letar efter dem så totalt osynliga är de inte. En av mina skarvar har dock av nån anledning glidit isär någon tiondels millimeter så den syns mer. Detta har jag accepterat eftersom jag har gjort det själv och de flesta skarvarna trots allt är bra. Dock låter det konstigt att proffesionella vävsättare inte skulle lyckas bättre. Är det snedtak i nåt av dina rum? Jag har så i två av rummen jag gjort och där i hörnet/brytningen mellan vägg, vägg och snedtak är det väldigt svårt att få det helt perfekt...

/Henrik

Liknande ämnen

1. Mardröm..
    av Koch i forum Juridik
  2. KVALITETSHUS ..... blev en mardröm
    av magnuso i forum Hustillverkare
  3. Min bedrövliga badrum mardröm
    av danso i forum Juridik
  4. Mardröm??
    av maddish i forum Badrum
  5. Dröm blev Mardröm
    av wing2 i forum Hustillverkare