Byggahus.se
Hej!

Jag är i full färd med att renovera min lilla lägenhet, och börjar nu närma mig det absolut största momentet: rivning och montering av golv + köksbänkarna. Jag har förstått att man bör ha golv under köksbänkarna för att minska risken för fuktskador, och det känns rimligt – tyvärr. Om så inte var fallet hade jag kunnat riva/montera hela köket under ett moment, för att sen kunna koncentrera sig på golvet vid ett senare tillfälle då det ju inte behöver ligga under köksbänkarna. Nu måste allt göras på en och samma gång, vilket är svårt när man har en liten yta att bo på och lite tid att göra det på.

Jag undrar nu därför om det finns några alternativa metoder att göra detta på. Har funderat på om man exempelvis skulle kunna använda sig av en spånskiva (eller liknande) som man lägger mot betongen, tätar mot väggarna för att sen bygga köket ovanpå. Då skulle man kunna lägga golvet mot spånskivan istället för att mot väggarna. Kanske rent av finns någon form av ”tätningsmatta” eller liknande, eller är det bara att bita i det sura äpplet och inse att man måste göra allt på samma gång? Hoppas ni förstår vad jag menar :).

Slutligen funderar jag på hur man kan lägga golvet kring köksön. Köksön har inget vatten draget, och frågan är om det är bäst att fästa reglarna som den ska stå på direkt mot betonggolvet och lägga golvet runt, eller fästa mot redan lagt golv?

Tack på förhand!

Mvh Patrick

Hittade detta inlägg i en annan tråd på forumet, vad säger ni om nedanstående metod:

"Du kan göra som jag gör. Bänkskåpen vilar på en regel fastsatt i väggen baktill och på ben framtill. Sedan är de även fästa i väggen. När köket är satt och det är dax för golvläggning tar jag väck benen och lägger golvet helt in under bänkarna. Det räcker med fästet i väggen om du inte belastar skåpen. På detta sett får du golv hela vägen in, men slipper risken att skada det under tiden du sätter köket."

Vad tror ni?

Tror jag har löst det med köket, blir nog att lägga golvet under som i inlägget ovan. Undrar dock fortfarande om någon har några tips om köksön - finns fördelar med att ha golv under?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.