4 746 läst · 6 svar
5k läst
6 svar
Enkel eller dubbel 'syll' ?

Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Har sett att man ibland även vid lösvirkeshus, har dels en syll och dels en till ovanpå, reglarna lär ju då vara fästa i den som ligger överst.
Iband har man ju bara en syll och fäster då reglarna direkt i denna.
Varför har man ibland 2 syllar på varandra?
Jag har sett att man använder båda metoderna, och då var båda fiskarhedenvillan. (men olika husmodeller)
Iband har man ju bara en syll och fäster då reglarna direkt i denna.
Varför har man ibland 2 syllar på varandra?
Jag har sett att man använder båda metoderna, och då var båda fiskarhedenvillan. (men olika husmodeller)
Om man skall regla upp golvet så är det rätt bra att ha dubbla syllar så man har något att fästa skivmaterialet på väggarna i.
/Kent
/Kent
Men då går det väl bra att klämma dit en massa 45x45;or 55cm långa mellan reglarna också. Kanske inte enklare och snabbare, men vid ytterväggar = mindre köldbrygga samt lite billigare, vid innerväggar inte så speciellt stora fördelar.snickarboden skrev:
Jag tycker svaren kan gälla även för detta fall. Det beror givetvis på hur mycket golven man tänker lägga bygger.
Om vi tänker oss 2mm underlagsfoam + något tjockt golv på säg 30 mm då blir det inte mycket kvar att träffa, av golvsyllen, för att skruva väggskivorna i.
Om vi tänker oss 2mm underlagsfoam + något tjockt golv på säg 30 mm då blir det inte mycket kvar att träffa, av golvsyllen, för att skruva väggskivorna i.

Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Ok, tack, jag tänker nog huvudsakligen ha klinker så det bygger nog inte så mycket
Men det förklarar varför ett av husen, inte hade två 45
r på varandra, utan den undre var nog bara häften så tjock.
Men det förklarar varför ett av husen, inte hade två 45
Liknande trådar
-
Gipsning dubbel eller enkel
Fritidshus -
Dubbel eller enkel bärlina
Fritidshus -
Enkelgips eller dubbelgips i innerväggar
Byggmaterial & Byggteknik -
Murad grill för trädgården eller lantstället. Enkel dubbelgrill av lecablock
Altan & Uteplats -
Enkelt eller dubbelt murat till 60 cm tegelgrund?
Grund & Markarbeten