Om man har en fyrkantig nisch i ett utrymme ( med två invändiga vägghörn, B och C ) skall man då sträva efter att låta skarvbit möta skarvbit i hörnvinklarna - eller hellre, när möjlighet finns, låta skarvbit möta hel kakelplatta och s.a.s. nästa skarvbit till nästa hörn ?
Hoppas att den här beskrivningen går att förstå......
Min tanke som det är nu är att låta halvbit möta halvbit i hörnet C, köra helplatta/helplatta i hörnet B och
sedan skarvbit igen vid väggslut/hörn A.
Tacksam för synpunkter
Jörgen
Plattorna är 145 mm - och jag tänkte köra med 3 mm kryss/lina samt 6 mm spackeltänder för fixet.
Hoppas att den här beskrivningen går att förstå......
Min tanke som det är nu är att låta halvbit möta halvbit i hörnet C, köra helplatta/helplatta i hörnet B och
sedan skarvbit igen vid väggslut/hörn A.
Tacksam för synpunkter
Jörgen
Plattorna är 145 mm - och jag tänkte köra med 3 mm kryss/lina samt 6 mm spackeltänder för fixet.
Jag skulle nog försöka fördela skärningarna så att jag hade 3/4-dels platta både mot hörn C och B och på samma sätt på väggen A-B. I dom badrum jag gjort har det alltid sett bäst ut med flera mindre skärningar jämfört med färre större. Den enda gång jag gjort såsom du beskriver att fortsätta med det bortskurn apå nästa vägg var när jag hade en mönstrad bård - då såg det klart bäst ut att göra som du beskriver. Jag antar att dom lokala förutsättningarna alltid måste gälla.