Byggahus.se
Hej,

jag tänkte snickra till en egen fönsterbänk, ni vet en sådan där som man sätter 'utanför' fönstret som en extra bänk eftersom smygen inte är tillräckligt stor (våra smygar är bara 10-12 cm, inte mycket till blomkruka som får plats där inte :( ).

En sådan här ungefär
21110.jpg

Anledningen till att jag vill göra det själv är

1) Det är roligt
2) Alla sådana här fönsterbänkar jag sett är 160mm breda. Jag vill inte ha så breda.
3) Inga fönsterbänkar jag sett är längre än 2400mm. Jag tänker sätta bänken under tre fönster i rad, dvs ca 3m långt.

Jag har kollat på lokala snickeriet om att köra stavlimmad furu, men de ska ha 400:- för en sådan. Dessutom behöver jag två, så det blir 800:-. Min tanke är att köpa en vanlig 19mm MDF skiva och såga upp den. Resten av skivan har jag annan användning för dessutom. Profiler och ventilationshål fixar jag med handöverfräsen.

Men eftersom jag inte hittat någon MDF större än 2440x1220mm måste jag skarva. Frågan är vilken skarv jag ska välja.

Ett tag var jag inne på en bladskarv (?, se första bild) som skulle limmas, men så kom jag på att man kunde ju köra en genomgående laxstjärt (?, se andra bild) i ändan av skivorna (där 'ändträt' finns, se ritning).

Vad tror ni, vad är bästa sammanfogningsmetoden för detta? Det ska hålla för att placera blomkrukor, troligen kan jag sätta en konsol direkt eller nära under skarven och det ska se snyggt ut (därför tror jag inte att en kexning blir tillräckligt bra, inga glipor tack!)

• trash.gif
  • trash2.gif
Totte_S
Spontant låter det inte som en jättebra idé att längdskarva MDF, men jag är inte heller finsnickare, så ta mina synpunkter som de amatöråsikter de är;-)
Det finns ju på tex Byggmax hyllplan i furu, 2350*200*18 som kostar drygt 100 kr. Finns även 300 bredd mm. Jag tycker att det borde vara lättare att få en bra skarv i massivträ än i MDF. Jag tror inte på laxstjärt på så klen dimension, känns som att den kan vrida sig ur läge, och det vill du ju inte. Om du inte kan fingerskarva hemma skulle jag av dina alternativ försökt göra det du kallar bladskarv, men det blir nog inte helt lätt att få det snyggt heller, men med skarpa verktyg, rätt vinklar på båda bitarna så kanske det går att limma ihop. Du får väl bygga en lång tving :). har du möjlighet att kexa så gör det, eller plugga i de långa snitten (så pluggen sitter tvärs fiberriktningen).

Mitt tips är att markera skarven istället för att försöka dölja den och därmed göra den till en del i din "design". Det kan du göra genom att lägga skarven mitt i en fönsterstolpe och då göra en liten V-not med fräsen tvärs över istället för att försöka få till en helt perfekt skarv. Sen gör du en likadan V-not mitt under den andra fönsterstolpen bara för att få det symmetriskt. Detta förfaringssätt kräver ingen perfekt skarv på en tiondels mm när utan borde kunna bli riktigt bra!

Skarven borde du kunna göra med kex under förutsättning att du kan lägga en konsoll under. Om inte, går det ju att t ex fälla in ett par listbitar i ek, annat hårt trä eller metall på undersidan.

Inget problem att skarva, om det nu inte ska hålla för att ev. svärmor ska sitta på fönsterbänken vid kalas. Såga/fräs en 6mm not i båda ändar och limma dit en plywoodremsa om du inte har en kexmaskin. Två limmade kex löser annars det hela lättast.

Ett annat alternativ vore annars att köra med 6 mm MDF som du limmar i 3 lager (? 19 mm) med rejält förskjutna skarvar. (Placera skarven i det understa lagret där du vet att du ska ha en konsol.) Du får då en hyggligt stark "MDF-plywood" och behöver inte jobba med fogar av något slag. Däremot blir det ju lite jobb med att spackla, slipa, grundmåla och måla men du får en hållbar lösning.

MVH
Ronnie

Lånar tråden lite:
Skall göra likadant dock i stavlimmad ask. Hälften av fönsterbrädan kommer att vara under ett fönster med en radiator under. Andra hälften kommer att fungera som hylla, denna del har inget fönster ovan och ingen radiator under. Frågan är:
Hur breda och långa måste "ventilationshålen" vara? Hur många avlånga "ventilationshål" behöver jag? Behöver jag sådana även på den del som inte har en radiator under sig?

Bredan är 30 cm bred och 180cm lång.

Jag har byggt en försterbräda genom att limma och skruva ihop två 16mm MDF med två skarvar på längden (burspråk). Spacklade skarvarna med plastic padding och det håller fortfarande fint (5år)

För den intresserade, kan jag meddela att det till slut blev en sorts kexnings-variant. Jag fräste ett spår i ändarna, däri jag stoppade en 6mm tillsågad plywood bit med mycket lim. Sedan limmade jag bägge ändar och satte i spänn.

Verkade funka ganska bra, men det är klart att vi pratar om en 2 m lång bräda sammanfogad med en 1 m lång bräda så man ska nog inte bära med platta sidan neråt :D

Några bilder på det hela för den eventuellt intresserade.

Bild 1 är en närbild på skarven, som syns om man letar efter den. Bild 2 är uppifrån, taget för att mest illustrera hålen för luftströmningen och bild 3 visar fönsterbrädan på plats.

• Fönsterbräda - skarv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterbräda - varmhål.jpg
    Skapa konto
  • Fönsterbräda.jpg
    Skapa konto
Milkshaken
Oj. Det blev fint juh... Blir ju själv sugen , men har nog inte det tålamodet.... Såg skarven men fick kolla jäkligt noga...

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.