Byggahus.se
Jag har rivit ner tapet och plywood skivor på mina väggar samt puts som satt i taket och ca 30-40cm ner på väggen. Jag tänkte använda en bit det "fack" på väggen där putsen suttit för at dra nya elrör etc och göra avstick ner till brytare och eluttag. Övre delen av "facket" fyller jag ut med bräder som har lämplig tocklek för att få det jämt med övriga väggen så det blir rakt och fint när jag ska gipsa.

Jag har inspekterat väggen och i dagsläget ser det ut så här inifrån sett:
30mm råspont -> 30-40mm luftrum -> asfaltboard -> fasadpanel.

När jag ändå ska byta utvändig panel i en snar framtid tänkte jag bygga på mina reglar och isolera utifrån.

Ska jag med dessa förutsättningar klä mina ytterväggar inifrån med ångspärr innan jag gipsar? :confused:

För att sen få bukt på mitt väldigt ojämna tak tänkte jag vattra in och bygga ett ramverk som jag förankrar i vägg och punktfäster i tak med vinklar. Har någon erfarenhet av Nivell system för tak?

Tacksam för synpunkter

• Yttervägg_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Yttervägg_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen lär inte en diffspärr göra någon större nytta här, dels lär du ha problem med att få den helt tät i hela huset, dels så får du pyssel med att göra en fungerande ventilation. Huset andas idag men med diffspärr så ändrar du den förutsättningen.

/Kent

Har du ett äldre hus utan diffspärr så är det oerhört vanskligt att lägga in detta nu !
Du praktiskt taget ber om mögel- och fuktpproblem om det inte gör på rätt sätt, och egentligen finns det inga som helst fördelar med diff-spärr - men det är en nödvändighet om man har väldigt effektiv isolering, som i moderna hus, för att fukten inte skall kondensera inuti isoleringen sätta ned isoleringens försåga och ev skapa fuktproblem där.

I äldre och mer läckande hus, eller om man kallställer huset bör man inte använda diff spärr.

Hur mycket har du tänkt att tilläggsisolera ?

/K

Idag har jag ju ingen isolering alls. Tänkte bygga på reglarna så att jag kan få in 70 eller 95 mm isolering mellan dem. Sedan hade jag funderingar att sätta lite isolerande skivor utanpå det och sen på med ny fasadpanel. Skivorna finns ju i varierande tjocklek men kanske en 70-95 där också.

Hoppar på denna tråd.

Jag har satt en ängspärr på yttervägarna på ett hus från 65 när jag renoverade, vilket det inte var innan. Har 140 isolering (om jag kommer ihåg rätt). Kommer förmodligen i framtiden att tilläggs isolera utifrån. Har hört olika när det gäller att sätta plast på äldre hus. Hur kollar man om någon skada är skedd dvs att det är fukt i väggarna? Kan man mäta det med fuktmätare?

Öppna upp fasaden och ta en titt på isoleringen samt regelstommen, vinden brukar visa eventuella problem rätt snabbt.
Fuktmätare kan luras lite så se till att den verkligen mäter på trä och gör flera mätningar på flera ställen.

/Kent

Hur lång tid kan det ta innan fuktproblemen uppstår? Plasten har nu suttit i ca 2 år.

Omöjligt att svara på eftersom det handlar om hur ventilationen är beskaffad med.

/Kent

Dregen skrev:
Hur lång tid kan det ta innan fuktproblemen uppstår? Plasten har nu suttit i ca 2 år.
Det kan ta allt mellan 1- 20 år

Men jag skulle tro att du redan efter ett par år (säg 2-5) kan försöka se om det är fuktigt, även om man kanske måste kolla ett antal gånger under ett året, eller om det finns spår av gammal fukt. Även om det inte har hunnit utvecklas till en riktig fuktskada.

Sen är det inte säkert att allt är ok bara för det, det kanske går så långsamt att man inte ser ngt föränns efter 10 år, men OM man ser ngt tidigt så har man ju konstaterat att det är nått på g - och kan åtgärda det i tid...

/K

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.