3 788 läst · 3 svar
4k läst
3 svar
vågor i hyvlat virke?
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
måste ställa frågan varfår jag får vågor på en del virke som jag riktar med hyveln? är det stålet som är slut? materialet som är dåligt? för tort? för fuktigt? dålig matning på hyveln? då den pressar ner den o matar ut så borde de inte bli vågor så?
hoppas detta vart i rätt forums del nu!
tack på förhand
hoppas detta vart i rätt forums del nu!
tack på förhand
Det är planhyvling men oavsett vilket så hade jag testat att minska matningshastigheten och att minska avverkningen i varje pass med.
Sen kan det uppkomma vågighet ändå om matarvalsen inte orkar pressa ner arbetsstycket så att arbetsstycket då rör sig lite upp och ner.
Samma problem får man om man kör med dåligt riktat virke, dvs inte rakt för arbetsstycket rör sig hela tiden och kuttern gör märken.
Stålen skall alltid vara skarpa och korrekt inställda och om de inte är det så är det där man börjar innan man gör något annat.
Rikthyvling är när man kör arbetsstycket ovanpå borden och riktar upp det för att få det rakt.
Planhyvlingen är egentligen att göra två ytor parallella och för att få rätt dimension.
Vad är det för dimensioner och i vilket träslag som du har problem med?
Egentligen skall detta nog vara i verktyg och maskinforumet för att få bäst och flest svar.
/Kent
Sen kan det uppkomma vågighet ändå om matarvalsen inte orkar pressa ner arbetsstycket så att arbetsstycket då rör sig lite upp och ner.
Samma problem får man om man kör med dåligt riktat virke, dvs inte rakt för arbetsstycket rör sig hela tiden och kuttern gör märken.
Stålen skall alltid vara skarpa och korrekt inställda och om de inte är det så är det där man börjar innan man gör något annat.
Rikthyvling är när man kör arbetsstycket ovanpå borden och riktar upp det för att få det rakt.
Planhyvlingen är egentligen att göra två ytor parallella och för att få rätt dimension.
Egentligen skall detta nog vara i verktyg och maskinforumet för att få bäst och flest svar.
/Kent
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Hej! minska matningshastigheten vet ja inte om det går..sen kör maskinen bara i 5m/min så det går nog långsamtsnickarboden skrev:Det är planhyvling men oavsett vilket så hade jag testat att minska matningshastigheten och att minska avverkningen i varje pass med.
/Kent
det är gran och tall som jag använder,, ja nu va de 4tums stolpar som inte vart bra, även trallplank blir lite vågigt, men jag ska prova att byta stålena och köra tunnare åt gången!
De här vågorna brukar ju bli när det blir egensvängningar i material eller maskin. Det kan vara en olycklig kombination av skärtjocklek, varvtal och matningshastighet. Det kan vara så att du i stället ska höja matningen.