Svara Nytt ämne
  1. 2007-06-28 17:00
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: nov 2006
    Gävleborg
    426 inlägg

28 bilder

Virkesdimensioner - hållfasthet

Tänkte göra ett vind/insynsskydd med liggande spjälor, mellan två stolpar i altanens ände. Avståndet mellan stolparna är 2,75m och jag tänkte inte stödja på mitten i altangolvet utan bara fästa i ändarna mot stolparna.
    Vilken virkesdimension krävs på spjälorna om dom inte ska sjunka ner på mitten som en "hängmatta"?
    Dvs.: Finns det tumregler på förhållade mellan virkesdimension och avstånd för reglar och med olika last? I mitt fall skulle lasten vara lika med egenvikten.
    Hade tänkt mig spjälor som kanske är 44x21 (på högkant), 44x44, eller nånstans där omkring.

/L-O
    Senast redigerad av 62_an 2007-06-28 21:57 Anledning: sakfel
    Gävle
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2007-06-28 18:58
    Svara | #2

vojmas avatar
    Forumgud Medlem: aug 2006
    Norrbotten
    2 435 inlägg
    Gillad 206 gånger
    87 bilder
    En kompis till mig gjorde ett staket (L~2500mm) med 22x145 liggande och efter ett par år så hängde dessa så jag tror att du måste upp på astronomiska dimensioner för att det inte ska hänga sig...

/V
    Ingenting är så oviktigt att det inte bör göras tillräckligt bra!
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2007-06-28 19:25
    Svara | #3

imported_Byggaren
    Gäst
    Nedböjning av långtidslast är svårt att komma tillrätta med utan att överdimensionera. Tar du tunna spjälor väger de mindre och slår sig lättare. Lite tjockare spjälor håller bättre, men kan även de vända/vrida sig. De påverkar också den horisontella regeln mer genom större tyngd.

Mycket av hur spjälorna kommer att agera under påverkan av väder och vind, beror på hur de är sågade ur stocken. Mycket av hur reglarna kommer att böja sig ner är beroende av virkeskvaliten, ju bättre kvalitet, ju större hållfasthet i virket. Och även här är det avgörande hur regeln är tagen ur stocken och monteras på plats.

Och givetvis beror alltsammans på vilken dimension du väljer. Ju 'högre' regel desto mer motståndskraft i den. Och bäst är givetvis en planka i standarddimension 45x220 i högsta virkesklass.

Nu finns det som tur är lite knep att ta till för att slippa regla upp med plank för en spv. på 2.75 m.

Den första är att ta hjälp av K-plywwod. Det är formstabilt eftersom faneret är lagt korsvis i flera lager. Tar du 2-3 lager 13 mm K-plywodd i remsor om 15 cm ur en hel skiva på 3 meters längd, kan du vara rätt så säker på att den 'regeln' (limmade och sammanspikad/-skruvad) inte hänger ner.

Den andra är sätta en spännstol under bärreglarna. Den gör du av en tunn wire eller lika kraftig ståltråd som du spänner upp på undersidan av regeln i båda ändar. Peta sen in en distans på mitten mellan wiren/tråden och undersida regeln så att wiren/tråden spänns upp som en bågsträng och då böjer sig regeln lite uppåt och då finns det plats att låta regeln sjunka lite med tiden.

Tyvärr kan det sista oxå innebära att regeln knäcker ut i sidled, antingen mot den sida där spjälorna sitter eller mostående.

Därför är metod ett bättre. Fast då får du försegla den sågade kanten på plywooden med en tunn trälist så att den tål vatten och likadant undre kant. Spiklimmad på plats. Måla sen över alltsammans inkl spjälor och du har ett plank som håller många år.

4. 2007-06-28 19:39
    Svara | #4

Moderator Medlem: jan 2004
    Västernorrland
    10 452 inlägg
    Gillad 140 gånger
    64 bilder
    Ett annat knep är ju att fälla in ett par kryss i mitten av konstruktionen. På sätt får man några snesträvor som tar upp mycket av drag/trycklasterna och på så sätt minimerar man nedböjningen

5. 2007-06-28 21:23
    Svara | #5

Gävleborg
    426 inlägg

28 bilder
    imported_Byggaren skrev Visa original

Den första är att ta hjälp av K-plywwod. Det är formstabilt eftersom faneret är lagt korsvis i flera lager. Tar du 2-3 lager 13 mm K-plywodd i remsor om 15 cm ur en hel skiva på 3 meters längd, kan du vara rätt så säker på att den 'regeln' (limmade och sammanspikad/-skruvad) inte hänger ner.

Den andra är sätta en spännstol under bärreglarna. Den gör du av en tunn wire eller lika kraftig ståltråd som du spänner upp på undersidan av regeln i båda ändar. Peta sen in en distans på mitten mellan wiren/tråden och undersida regeln så att wiren/tråden spänns upp som en bågsträng och då böjer sig regeln lite uppåt och då finns det plats att låta regeln sjunka lite med tiden.

Tyvärr kan det sista oxå innebära att regeln knäcker ut i sidled, antingen mot den sida där spjälorna sitter eller mostående.

Därför är metod ett bättre. Fast då får du försegla den sågade kanten på plywooden med en tunn trälist så att den tål vatten och likadant undre kant. Spiklimmad på plats. Måla sen över alltsammans inkl spjälor och du har ett plank som håller många år.
    Romb-serien - Jabo

eller nåt sånt här:
    Funkis-serien - Jabo

Problemet är att dom här färdiga skärmarna inte finns i lämpligt mått, bara som längst 180cm. Men det kanske är förklarligt.

När det gäller plywooden, om jag förstod dig rätt, då skulle jag alltså "tillverka" egna "reglar" genom att själv skiktlimma 3 lager av plyfan? Det kanske blir lite plottrigt om man vill ha "reglar" som är ca 2" höga...
    K-plywood - vad är det för sort?

Tråden du nämner, skulle inte den synas då?
    Och skulle det då behövas en tråd under varje spjäla?

mats_o skrev Visa original
    Ett annat knep är ju att fälla in ett par kryss i mitten av konstruktionen. På sätt får man några snesträvor som tar upp mycket av drag/trycklasterna och på så sätt minimerar man nedböjningen
    Mao, så vill jag inte göra någon snedsträva heller, även om det naturligtvis skulle förbättra situationen.

Snabba svar förresten!
    Gävle

6. 2007-06-29 03:42
    Svara | #6

imported_Byggaren
    Gäst
    Någon 2" regel av K-plywood (konstruktionsplywood) är det knappast någon mening att tillverka. Den hjälper lika lite som en 2" träregel att hålla spikregeln rak för belastningen. Du får upp i dimension eftersom höjden på regeln är det som behövs för att stå emot den vikt som utgöres av spjälorna.

Annars får du välja en rektangulär hålprofil av järn istället. Där kan en KKR 60x40x4 klara det men blir svår att spika i.

Tråden ska inte vara under spjälorna alls, utan under reglarna. Eftersom den är tunn syns den inte på några meters håll.

Tilägg:
    Ser nu av dina länkar att du räknar med liggande spjälor. Jag har i mitt svar utgått från stående = horisontella bärreglar. Glöm därför vad jag skrivit hittills.

För horisontellt liggande spjälor av den typ du hänvisar till, dimensionerade för enbart egenvikten, är det givet att ju tunnare spjälan är, ju mindre väger den och ju lättare vänder/vrider den sig.

På 2,75 m spv. får du räkna med minst 1/2" tjocklek och en höjd på minst 12" för varje spjäla om de ska tåla tyngden av sig själv utan att böja sig ner. Jag har då räknat med 500kN/m3 i tunghet för fur/gran vilket är den vikt det har.

Så sätt in kryss, mittstolpe eller lägg ner projektet.
    Senast redigerad av imported_Byggaren 2007-06-29 03:54 Anledning: Tillägg

7. 2007-06-29 07:05
    Svara | #7

imported_Byggaren
    Gäst
    Hjärnan är en underbar 'uppfinning'. Får den ett problem att jobba med så löser åtminstone min dem gärna nattetid när jag sover.

Det finns faktiskt en möjlighet att du ska kunna få det som du vill med 2" liggande spjälor utan mittstolpe, men den blir dyr och dålig och förutsätter en sak: att plexiglas finns i så stora skivor som ditt plank är långt och högt. Resten kan du nog gissa. Annars:

En plexiglasskiva liak stor som plankets längd och höjd. Monteras fast mellan stolparna. På plexiglassskivan monteras spjälorna med KH skruv som borras in från plexiglaset in i ribborna.

Det dåliga då? Ett tätt plank ger sämre vindskydd än ett genombrutet.

8. 2007-06-29 11:26
    Svara | #8

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2006
    Hallands län
    477 inlägg
    Gillad 20 gånger
    Kan man inte tänka sig en diskret stödfot i mitten under varje sektion?
    Tittar man på "Romb-serien" har ju den en vertikal spjäla i mitten också – låt den ta lite last också.

MVH
    Ronnie
    Senast redigerad av Pysslarn 2007-06-29 11:27 Anledning: Förtydligande

9. 2007-06-30 22:23
    Svara | #9

carlbanans avatar
    Senior medlem Medlem: maj 2006
    Gävleborg
    707 inlägg
    Gillad 52 gånger
    44 bilder
    Finns ju tunna plåtar också, men då väger det väl en del kanske....

10. 2007-07-01 07:52

imported_Byggaren
    Gäst
    Eller bara en smal remsa plexiglas eller glas på mitten som stöd? Borde bli osynligt.

11. 2007-07-01 23:40

Gävleborg
    426 inlägg

28 bilder
    Jag har faktiskt en till möjlighet som jag hade tänkt slippa för det estetiska:
    Mellan stolparna och ovanför vindskyddet - går en bärlina av limträ som takstolarna ligger på. Jag skulle faktiskt kunna pendla ner en mittstolpe från den. Då halveras avståndet till ca 1,35.
    Anledningen till att jag inte har tänkt fästa i däcket, är att det ligger löst som en kaka på ett antal plattor på marken (flytande). Stolparna å andra sidan står på plintar och är också ihopbyggda med huset via takkonstruktionen.
    Så jag tänkte att golvet ska kunna röra sig fritt utan att det ska bli konstiga spänningar och vindhet i vindskyddet.

Men när du Imported_Byggaren säger att det krävs en virkesdimension på höjden av 12" för att klara egenvikten blev jag lite förvånad. Minskar kravet på dimension så drastiskt till 180cm längd? För den längden har ju de fabriksgjorda sektionerna från Jabo. Och i Romb-serien är alla tvärgående reglar inklusive spjälor 45mm. Eller skulle Jabos sektioner också hänga sig?
    Gävle

12. 2007-07-02 03:40

imported_Byggaren
    Gäst
    Jepp!

Längden är helt avgörande för hur stor dimension det behövs för att slippa få hängmatta.

Formeln för en fritt upplagd 2-stödsbalk (som det här blir tal om) är qxl2/8, där längden är i kvadrat för enbart belastningen. Men ska hänsyn tas till nedböjningen är formeln 5xqxl4/384xExI där längden är upphöjd till fyra. (384 är en konstant, E är elasticitetsmodulen för trä och I ytans/tvärsnittets tröghetsmoment.) Ju större I desto styvare profil.

Har du 2,75 m i spv blir kvadraten på det 7,5625 men bara 3,24 för 1,8 m.
    På samma sätt får du en faktor över bråkstrecket på 57,19140625 för I i fjärde, mot 10,4976 för 1.8 m. Alltså mer än en fördubbling i första fallet för bara belastningen och nästan en sexdubbling i andra fallet för nedböjningen. Då krävs en sexdubbling av I oxå för att få samma motstånd (tröghetsmoment) mot nedböjningen. Och eftersom tröghetsmomentet för ett rektangulärt tvärsnitt är bxh3/12, där höjden är i tredje, är det lätt att inse att vid samma bredd krävs en betydligt större höjd för att en sexdubbling av tröghetsmotståndet ska erhållas.

(qxl kan oxå uttryckas som Q, dvs. den totala belastningen i.s.f. belastning/m balk. Men det går inte att använda totallasten vid dessa uträkningar, man får använda lasten/m.)

Kanske lite för teoretiskt och förenklat för den oinsatte att förstå, men så ligger det till enligt Hooks lag och elasticitetsteorin som ligger bakom all beräkning av hållfasthet.

(Måste försöka komma underfund med hur man skriver en formel/exponent i detta nya forum )

13. 2007-07-02 13:14

Moderator Medlem: jan 2004
    Västernorrland
    10 452 inlägg
    Gillad 140 gånger
    64 bilder
    Häng du i limträbalken så lär det bli betydligt mycket bättre

14. 2007-07-04 20:53

Gävleborg
    426 inlägg

28 bilder
    mats_o skrev Visa original
    Häng du i limträbalken så lär det bli betydligt mycket bättre
    Det får nog bli så!

Tack för tipsen!

Imported_byggaren:
    Önskar en förtydling bara:
    Vad (vilken storhet) räknar man ut med formeln du angav i början - qxl2/8 ?
    Gävle

15. 2007-07-05 06:30

imported_Byggaren
    Gäst
    62_an skrev Visa original
    ---
    Imported_byggaren:
    Önskar en förtydling bara:
    Vad (vilken storhet) räknar man ut med formeln du angav i början - qxl2/8 ?
    q = N eller kN per meter
    l = m (i kvadrat)

Liknande ämnen

1. Min altan, utforming och virkesdimensioner?
    av huggan i forum Altan & uteplats
  2. Hållfasthet
    av equallo i forum Byggmaterial & byggteknik
  3. Virkesdimensioner på en hög altantrappa?
    av PsychoCheF i forum Altan & uteplats
  4. tolerans på virkesdimensioner
    av pär h i forum Byggmaterial & byggteknik
  5. Hållfasthet?
    av Nizztos i forum Golv