9 400 läst · 2 svar
9k läst
2 svar
glasfiber väv på spånskiva
Jag har använt mig av 12mm spånskivor som väggskiva i ett förråd, men har läst i ett flertal trådar att detta skulle vara direkt olämpligt då en spånskiva inte är lika formstabil som t.e.x gipsskivor som består av dött material och därmed inte inte är känsligt för fukt och temperatur förändringar.
fick tipset att då sätta glasfiberväv på spånskivor som då ger en "armerande" effekt och gör skivorna formstabila.
Nån som har erfarenheter eller idéer om detta??
fick tipset att då sätta glasfiberväv på spånskivor som då ger en "armerande" effekt och gör skivorna formstabila.
Nån som har erfarenheter eller idéer om detta??
Spånskivor blir inte mer formstabila för att du klistrar väv på dem. I synnerhet inte 12 mm-s.
Det är oxå fel att gipsskivor är formstabila i fuktig miljö.
Både spån- och gipsskivor är hygroskopiska och tar åt sig vatten i fuktig miljö. Gipsskivan (eller rättare sagt; pappen runt om den) är t.o.m. sämre ur fuktsynpunkt.
Det som händer med en spånskiva i fuktig miljö är att den tar åt sig fukt och kan buckla sig och även få fiberresning i ytskiktet.
Det som händer med gipsskiva i fuktig miljö är att kartongen runt om den suger upp fukt som ett läskpapper och då minskar hållfastheten i den även om den förblir plan.
Varken spån- eller gipsskivor har alltså att göra i fuktig miljö. Inte heller en hård träfiberskiva, s.k. byggskiva. Inte heller MDF-board.
I ett (kall-)förråd som inte värms upp kan du dock välja vilken skivbeklädnad du vill utan större problem. Det ska rätt mycket fukt till för att den ska börja märkas om du bara inte för in smältsnö e.dyl. i utrymmet och i så fall ventilerar det väl. Jag har själv haft garage som har haft 12 mm spånskivor på väggarna utan problem. Dock målade sådana.
Det som händer med en spånskiva i fuktig miljö är att den tar åt sig fukt och kan buckla sig och även få fiberresning i ytskiktet.
Det som händer med gipsskiva i fuktig miljö är att kartongen runt om den suger upp fukt som ett läskpapper och då minskar hållfastheten i den även om den förblir plan.
Varken spån- eller gipsskivor har alltså att göra i fuktig miljö. Inte heller en hård träfiberskiva, s.k. byggskiva. Inte heller MDF-board.
I ett (kall-)förråd som inte värms upp kan du dock välja vilken skivbeklädnad du vill utan större problem. Det ska rätt mycket fukt till för att den ska börja märkas om du bara inte för in smältsnö e.dyl. i utrymmet och i så fall ventilerar det väl. Jag har själv haft garage som har haft 12 mm spånskivor på väggarna utan problem. Dock målade sådana.
Gipsa vinkel i snedtak / Våtrumsväv/glasfiberduk G900
Badrum -
Ska jag sätta glasfiberväv i garaget?
Färg, Måla & Tapetsera -
Bredspackling av glasfiberväv, göra själv eller värt kostnaden?
Färg, Måla & Tapetsera -
Bredspackla glasfiberväv
Färg, Måla & Tapetsera -
Glasfiberväv på ”koalitionstak” släpper
Tak & Vind