Hej gott folk!
Satte igång och målade innertaket i vardagsrummet i vår bostadsrätt från -62. Det är sånt knottrigt innertak. Dock sprack det på ett ställe och det visade sig att cirka 1/2 kvm av ytskiktet (dvs det knottriga som är några mm tjockt) har lossnat helt från den underliggande betongen.
- Finns det något bra sätt att åtgärda detta??
- Vad brukar det här ytskiktet bestå av? Gibsbruk, spackel??
Bifogar en bild på eländet.
Satte igång och målade innertaket i vardagsrummet i vår bostadsrätt från -62. Det är sånt knottrigt innertak. Dock sprack det på ett ställe och det visade sig att cirka 1/2 kvm av ytskiktet (dvs det knottriga som är några mm tjockt) har lossnat helt från den underliggande betongen.
- Finns det något bra sätt att åtgärda detta??
- Vad brukar det här ytskiktet bestå av? Gibsbruk, spackel??
Bifogar en bild på eländet.
Ser ut som många lager färg och olika sorters färg. Har råkat ut för detta en gång och vi blev aldrig av med eländet. Något som vi fick rekomenderat va att måla med oljebaserat kraftigt utspädd och sedan outspädd. Höll ett år sedan började det flaga igen.
Själv skulle jag nog idag sätta väv taket för att slippa detta framöver.
Själv skulle jag nog idag sätta väv taket för att slippa detta framöver.
om det lösnar så lätt så skulle jag rensa taket till rena betongytan och måla sen med vitt matt silikatfärg - färgen biter i och släper enbart ifall hela betongtaket rasar
. Kan bli värre om betongytan under inte är slätt och måste putsas om ..... då blir det allt för mycket jobb enl mitt förslag.
gaia
gaia
Betongen under är inte tillräckligt slät att måla på så det förslaget är dessvärre inte aktuellt.. och dessutom verkar det sitta bra i resten av taket. Min tanke är om man kan ta fram betongen på den här halva kvadratmetern och sedan försöka spackla med något lämpligt och försöka efterlikna det knottriga.
Frågan är då vad jag ska spackla med och hur jag ska få till den knottriga strukturen?
Frågan är då vad jag ska spackla med och hur jag ska få till den knottriga strukturen?