Jag ska precis börja med steg tre i min utbyggnad. Jag har en gjuten betongplatta med 30 cm isolering som jag byggt regelverket på. All utsida är klar så nu återstår insidan. Måtten är 720 x 250 och 500 x 200, där golvbjälkarna kommer att läggas tvärs, med måttet 250 cm.
Nu har funderat och rådfrågat och till slut kommit fram till följande lösning.
Utbyggnaden är placerad så att jag har tillbyggt två väggar mot befintligt hus. När det gäller golvbjälklaget hade jag först fästa en regel (horisontell) på timmerstommen och en regel (horisontell) på väggreglarna, för att sedan lägga och fästa golvbjälkarna på dessa.
Efter noggrann mätning har jag dock konstaterat att jag inte rymmer någon horisontell regel under golvbjälkarna, utrymmet ner till betongplattan är helt enkelt för litet. Efter att ha rådfrågat diverse kunnigt folk blev jag rådd att använda balkskor och spikplattor. Mot timmerväggen blir det en balksko med utåtvände flikar som jag skruvar fast i timmerväggen. Mot väggreglarna blir det vinkelbeslag under varje golvbjälke och därefter spikplåtar som fästes i både väggregel och golvbjälke. Låter detta som en funkis lösning, eller finns det något annat alternativ? Jag har sett att det finns balkskor med inåtvända flikar som kanske skulle gå att använda istället för vinkelbeslag och spikplåtar.
Isolering i golv är tänkt att lösas enligt; åldersbeständig byggplast på betongplattan, och därefter isolera upp till golvbjälkarnas över del, och sedan golv direkt på detta. Återigen, låter detta som en bra lösning, och det något speciellt man ska tänka på?
Nu har funderat och rådfrågat och till slut kommit fram till följande lösning.
Utbyggnaden är placerad så att jag har tillbyggt två väggar mot befintligt hus. När det gäller golvbjälklaget hade jag först fästa en regel (horisontell) på timmerstommen och en regel (horisontell) på väggreglarna, för att sedan lägga och fästa golvbjälkarna på dessa.
Efter noggrann mätning har jag dock konstaterat att jag inte rymmer någon horisontell regel under golvbjälkarna, utrymmet ner till betongplattan är helt enkelt för litet. Efter att ha rådfrågat diverse kunnigt folk blev jag rådd att använda balkskor och spikplattor. Mot timmerväggen blir det en balksko med utåtvände flikar som jag skruvar fast i timmerväggen. Mot väggreglarna blir det vinkelbeslag under varje golvbjälke och därefter spikplåtar som fästes i både väggregel och golvbjälke. Låter detta som en funkis lösning, eller finns det något annat alternativ? Jag har sett att det finns balkskor med inåtvända flikar som kanske skulle gå att använda istället för vinkelbeslag och spikplåtar.
Isolering i golv är tänkt att lösas enligt; åldersbeständig byggplast på betongplattan, och därefter isolera upp till golvbjälkarnas över del, och sedan golv direkt på detta. Återigen, låter detta som en bra lösning, och det något speciellt man ska tänka på?
Men du har alltså en isolerad betongplatta redan? Varför ska du överhuvudtaget bekymra dig om golvbjälkar och deras infästning, och inte bara lägga golvet på plattan direkt? Nu kanske det är lite sent, antar att golvet i så fall skulle bli alldeles för lågt om du har tänkt göra så från början.. Men då hade jag nog lagt golvbjälkarna på plattan, det känns lite onödigt att hänga dem i väggarna och göra dem fribärande när du ändå har en platta precis under.
Jo, det var planen från start. Men precis som du antar ska utbyggnaden byggas ihop med befintligt kök, och skillnaden mellan platta och befintligt golv är drygt 30 cm därför fribärande konstruktion.
Det jag undrar mest över är hållfastheten i den konstruktion jag tänkt mig samt min tänkta lösning avseende isolering.
Det jag undrar mest över är hållfastheten i den konstruktion jag tänkt mig samt min tänkta lösning avseende isolering.
Snabb fråga, kommer du att ha ett badrum i denna del? Om så fundera över att göra en trappa ner till denna del och bygg vidare direkt på betongen. Det blir så mycket lättare att lägga klinker osv om du tänkt ha det.
Hur mycket isolering har du under plattan?
Hur mycket isolering har du under plattan?