Byggahus.se
Letar efter en aluminiumprofil för att täcka glappet mellan trappan och ett nylagt klinkergolv. Har hittat en variant hos bauhaus där den "långa" sidan i den L formade profilen är 45mm. Denna räcker nätt och jämt att täcka glappet men det ser inte snyggt ut mot omliggande lister och kanter. Vet någon vart man kan hitta profiler med längre sida ca 70mm?

Detta är det första inlägget jag skriver, hoppas att det hamnar i ungefär rätt ämneskategori.

Ingen bild?

Mvh Putte

Har inget tips om själva profilen.
Tänkte bara dela med mig av problem jag hade med liknande profil. Förra ägarna här hade klätt in hela trappan med Askparkett. I framkant på varje trappsteg hadde de satt en al profil. Dena var skuvad. De flesta skruvarna satt inte perfekt försänkta, vissa satt inte alls, hade missat att ha material under att skruva i.

Konsekvensen blev att när man gick i trappan så fastnade strumpor i skruvarna, hände flera gånger att man nästan störtade utför trappan, så där att man fick släppa vad man hade i händerna och försöka hitta något att ta tag i för att inte stå på huvudet.

Familjens strumpkonto gick ner med 70% när vi gjorde om trappan så att al proflerna försvann. Som sagt det kan säkert bli bra, men det kräver stor nogrannhet vid infästningen, eller kanske limning istället för skruvar.

hempularen skrev:
Konsekvensen blev att när man gick i trappan så fastnade strumpor i skruvarna, .
Hade samma problem innan vi började att renovera :mad:

Angående ALU-profilen så har jag nu gett upp letandet, kan ev specialbeställas.

Har istället fräst ett trästycke som jag skruvat fast och målat. Skarven som blir till klinkergolvet täcker jag med en vanlig slät profil istället.

Med det nya stycket under blir det mycket trä att skruva i ;)

/h

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.