Byggahus.se
Jag funderar på att bygga ett badrum i källaren, har idag bara en lös duschkabin vilket inte är speciellt kul. Tänkt plats är i ett hörn mellan en yttervägg och en innervägg, på andra sidan denna vedförråd. Väggar i betong.
Det jag funderar över är hur man ska göra med fuktspärr, främst då mot yttervägg.
Huset är byggt 1937, fukten vandrar genom betongen, dunstar på insidan och vädras ut. Detta har fungerat i 70 år även om jag kör en avfuktare på sommaren sedan jag slutade elda för varmvatten. Källaren är torr och fin.
Ska det alls vara någon fuktspärr? Vad händer om man bara putsar väggen och sätter kakel? Kan fukten börja vandra uppåt och upp i träväggen?

Detta har avhandlats en massa på forumet. Men sammanfattningsvis, låt bli fuktspärr, utom just i duschhörnan och runt golvbrunnen. Det brukar vara den vettigaste kompromissen. Skulle man ha ett väldigt stort fukttillskott genom väggen så skulle man kunna tänka sig att skippa fuktspärr helt och hållet.

Alternativet är att du reglar upp en luftspalt med hjälp av stålreglar och ventilerar denna spalt. Innanför spalten gipsar och bygger du som en vanlig innervägg

mats_o skrev:
Alternativet är att du reglar upp en luftspalt med hjälp av stålreglar och ventilerar denna spalt. Innanför spalten gipsar och bygger du som en vanlig innervägg
Fast jag kan inte se några fördelar alls med att göra så.. Det blir mycket besvärligare, dyrare och dessutom lite av en riskkonstruktion. Att bara kakla direkt på källarväggen, med lite fuktspärr i duschen, är i princip helt riskfritt och fungerar alldeles utmärkt.

mats_o skrev:

Jag vet - men risken är att man löser ett problem och skapar ett annat.
Kakel på väggen tar inte skada av fukt, det jag är rädd för är att fukten som idag dunstar ut i luften vandrar upp i träväggen, till detta kommer duschfukten, duschen hamnar såklart vid ytterväggen...Annars känns lösningen med puts+kakel direkt på betongen ganka vettig, man tillför inget som kan mögla eller ruttna.
Funderar även på att mura upp de nya väggarna med tegel, just för att inte använda något organiskt material som kan ställa till med något.

Sedan har vi ju golv och tak...
Taket är trä, ska man nita dit plast + gips, bara gips eller något annat?

Golvet är bara en tunn skorpa direkt på backen, det ska ändå bilas upp för avlopp och annat så det lutar åt att gjuta en riktig sula när man ändå är i farten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.