Svara Nytt ämne
  1. 2005-01-07 20:07
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2004
    119 inlägg

1 bilder

Beslutsångest om mellanvägg

Hej! Jag har läst i proncip alla inlägg om mellanväggar.

Jag har dock några krav som och funderingar som gör mig osäker. Kan ni hjälpa?

1. Tjocklek på vägg totalt får ej bli mer än 100mm
    2. En sida är mot badrum där kakel ska upp.
    3. Det ska finnas plats för apparatdosor.

Jag har två alternativ:
    1. 45x70 med 13mm gips på vardera sida. CC600 utom de väggar som är mot badrum, CC300.
    2. 45x45 med dubbla 13mm gips på vardera sida. CC300 alla vägar.

Frågor:
    1. Vilket alternativ är "bäst".
    2. Ska man ha någon form av "sylltätning" på träregeln mot plattan? Platta på mark, 300mm cellplast. Förmodar det är onödigt.
    3. Ska man sätta fuktspärr i tak (hela husdelen) innan man sätter upp innerväggar? Man får ju då inga otätade områden ovanför övre reglarna. Sätter man isåfall någon hörntejp mellan tak/vägg i barum innan innertak sätts?
    4. Anslutning mot yttervägg, sätter man alla gipsskivor på ytter vägg och sedan för upp innerväggar? Frågan om fuktspärr blir samma som för tak ovan.

pust.. en hel del frågor men så är det när man är nybörjare.

Tack på förhand för alla svar och synpunkter!
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2005-01-07 20:09
    Svara | #2

119 inlägg

1 bilder

Re: Beslutsångest om mellanvägg

EDIT/

Alternativ två, 45x45 +2ggr gips, ska vara CC600
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2005-01-07 22:58
    Svara | #3

Senior medlem Medlem: jul 2004
    1 432 inlägg
    Gillad 2 gånger
    2 bilder

alternativ 2 dubbel gips bättre ur stabilitets synpunkt, ljud synpunkt.. Personligen så är cc 600 för mig rena stenåldern... trodde ingen höll på med annat ät 900 gips nu för tiden ...men men....cc 300 är överkurs ur ALLA hänseenden då menar jag ALLA...det gör inget bättre om man kör dubbel gips och 300 cc bara vid enkel gips men det gör bara sådana som inte vet bättre... Och skall man göra det riktigt bar använder man plåtreglar dubbel gips.......

4. 2005-01-08 07:10
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: okt 2004
    194 inlägg

Så varför skulle cc 600 vara stenålder.. har det funkat i minst 15 år så har det....... smidigare med 900 gips mmm kanske men en billigast vinner som alltid å så är det med 600 gips.

Sen är jag mycket tveksam om att en vägg skulle bli stabilare med plåtreglar

oki lättare att montera och rör sig inte men stabilare nope.....

5. 2005-01-08 11:03
    Svara | #5

1 432 inlägg
    Gillad 2 gånger
    2 bilder

Stabilare blir det inte men det påstod jag inte heller.. iaf int emed 45 reglar men det brukar bli skit hur man än gör.. Och att 1200 gips är stenålder är väl kanske så att det enligt byggnorm inte får användas på byggen av egonomiska skäl. Vilket jag tycker är bra för 1200 gipsen var inte kul att konka runt på. Ibland används den i vissa väggar mede mycket höga ljudkrav annars är den ett minne blott. Men jag vet att de fortfarande finns att köpa och är några spänn billigare för privat personen och det kan väl kanske vara ett argument för att de inhandlas. Sedan finns inte många argument för dem egentligen....

6. 2005-01-08 12:30
    Svara | #6

119 inlägg

1 bilder

Tack för svaren, men jag blir inte klokare.

Alltså, tjocklek max 100mm, kakel på en sida samt plats för apparatdosor.

Sen är det fritt val:
    -45x45 +enkel eller dubbelgips. Regelavstånd(storlek gips)?
    -70x45 +enkelgips. Regelavstånd(storlek gips)?
    -plåtregel och ??

Jag vet det finns vissa krav på våtrumsvägg med kakel, cc450 med enkelgips och 600 med dubbelgips?

Tack för mer svar.

7. 2005-01-08 18:26
    Svara | #7

Senior medlem Medlem: okt 2004
    892 inlägg
    Gillad 4 gånger

SittinDuck skrev

Sen är det fritt val:
    -plåtregel och ??

Jag vet det finns vissa krav på våtrumsvägg med kakel, cc450 med enkelgips och 600 med dubbelgips?

Tack för mer svar.
    Värt att tänka på är också att gipsen i sig stabiliserar ne hel del när den får distans mellan. SÅ dubbel gips kontra enkel gips gör väggen stabilare.

8. 2005-01-09 11:47
    Svara | #8

1 432 inlägg
    Gillad 2 gånger
    2 bilder

SittinDuck skrev

Sen är det fritt val:
    -plåtregel och ??

Tack för mer svar.

Som så här har jag gjort lösningar på väggar i 99 fal av 100 och då menar jag badrum, kök, sovrums väggar.

Mellan toalett/badrum till annat utrymme

70 regel plåt oftast men även trä. dubbel gips iblan plywood gips. Mellan reglar 45 eller 70 isolering. Denna tar hand om en viss del av resonansen i väggen. Dubbla gipsen tar dels hand om ljudet samt stabiliserar väggen.

Kök Samma konstruktion som ovan oftast plåt mot sovrum pga ljud...

Sovrum plåtreglar! dubbelgips endast pga ljudet stabiliteten är relevant ur denna synpunkt vid låga frekvenser. Plåt är stabilt i 70 utförande och dubbel gips....

Pratar vi regel avstång så har jag sedan 1990 endast kört med 900 förutom vid ett hotell bygge som krävde 1200 pga den ökade ljudklassen i väggarna. Nu finns det ingenting som säger att man inte kan köra med 1200 ändå. Men personligen så föredrar jag 900 och det är numera standard!

Regel avstånd i badrum 450cc dubbel gips.. enkel gips har man aldrig och detta inte ur stabilitetssynpunkt vi pratar LJUD....... men vill man göra detta så kör man 300cc.. Jag rekommenderar inte detta då det dels leder till att väggen blir extremt dålig ur ljudsynpunkt. Sedan är enkelgips en dumsnål lösning..

Pratar vi köksväggar finns det regler som styr hur myckert ljud som får läcka från det. Oftast inget problem men en enkelgips vägg. Men åter igen dumsnålt...

9. 2005-01-09 13:39
    Svara | #9

194 inlägg

mr Z skrev
    Kök Samma konstruktion som ovan oftast plåt mot sovrum pga ljud...
    Menar du att plåtreglar skulle öka ljudisoleringen ?
    Hur då?
    Desto tyngre vägg, desto mer ljudisolering.

10. 2005-01-09 13:47

194 inlägg

mr Z skrev
    Stabilare blir det inte men det påstod jag inte heller.. iaf int emed 45 reglar men det brukar bli skit hur man än gör.. Och att 1200 gips är stenålder är väl kanske så att det enligt byggnorm inte får användas på byggen av egonomiska skäl. Vilket jag tycker är bra för 1200 gipsen var inte kul att konka runt på. Ibland används den i vissa väggar mede mycket höga ljudkrav annars är den ett minne blott. Men jag vet att de fortfarande finns att köpa och är några spänn billigare för privat personen och det kan väl kanske vara ett argument för att de inhandlas. Sedan finns inte många argument för dem egentligen....
    Givetvis är 900 gips mer ergonomiskt samt praktiskt, men vet att de flesta mindre byggfirmor absolut inte släpper 1200 för priset, en skiva små=små slantar, 300 skivor lite mer slantar.

Men rekommdera plåtreglar för privatpersoner, nej inte enligt mej, priset spelar roll där med!

Men ett mycket bra tips till den som ska bara slå upp en vägg kör kombinerat alltså syll o hammarband får bestå av stålregel och reglarna av trä, då får man perfekta spår att ställa reglarna i + att skulle man såga en regel lite för kort så är det inte hela världen ! För man kan då fästa den från sidan, fint va 8)

11. 2005-01-09 14:51

1 432 inlägg
    Gillad 2 gånger
    2 bilder

fooney skrev

Menar du att plåtreglar skulle öka ljudisoleringen ?
    Hur då? *
    Desto tyngre vägg, desto mer ljudisolering.
    Stabiliteten styr koincidensen då kan trä vara att föredra men i bostadshus är knappast lågfrekventa ljud det störst problemet. Plåten är att föredra här kontra trä då "ytan" som går rakt igenom väggen är 0.2 mm istället för 45 mm.. Ganska logiskt. Sen är det inte så att skillnaden blir så markant men 3 dB kan man nog räkna med om man gör det seriöst med gummiduk och riktiga mjukfogar. Det viktigaste ur ljud hänseende är att det är lufttätt då spelar fogen roll.

När man gör ljudväggar så använder man uteslutande plåt varje fall till gips konstruktioner. Det som styr är egentligen vikten på skivorna och den kritiska frekvensen osv... Det är en djungel att förklara allt kräver en 10-15 A4 sidor eller nått med sköna formler och grejer. Både du och jag e gladare utan dem :-)

12. 2005-01-10 16:02

119 inlägg

1 bilder

Hej igen,

Jag har beslutat att gå på 70+dubbelgips.

Funderar även på plåt.
    ?Går det bra att fästa dörrkarm i den?
    ?lister måste skruvas?
    ?finns det T-balk? Dvs anslutning mot en annan vägg?
    ?apparatdosor måste skruvas?

Tack än så länge för alla tips! Kanonforum!

13. 2005-01-10 18:06

1 432 inlägg
    Gillad 2 gånger
    2 bilder

SittinDuck skrev
    Hej igen,

Jag har beslutat att gå på 70+dubbelgips.

Funderar även på plåt.
    ?Går det bra att fästa dörrkarm i den?
    ?lister måste skruvas?
    ?finns det T-balk? Dvs anslutning mot en annan vägg?
    ?apparatdosor måste skruvas?

Tack än så länge för alla tips! Kanonforum!
    Dörrkarmar och plåt funkar med speciella skruv om man inte använder sig av speciella dörreglar som finns dessa kan man göra själv vilket går till på följande sätt.

SOm man gör för att få det grymt....
    1) fäst din plåt regel 22 mm från det ställe där dörren skall vara.
    2) ett lager gips nu dra över dörr och hela alltet. Man kör löpande här. Visst det blir spill men det blir ingen halvmessyr heller.
    3) skär rent gipsen i runt plåt reglarna en i över kant också givetvis denna sätter du på 211 eller 212

4) skruva nu en bräda 22*95 i liv med gipsen bakifrån först genom plåt sen genom trä. Sätt en klase med 40 CC typ.... Slå av skruven på andra sidan.

5) Dra andra lagret gips över och vips du har gjort dig ett dörr hål.

Annars så kan man köra med en plywood remsa i plåtregeln det funkar det med se bara till att skruva fast den ordentligt så den inte drar åt skogen när programan kommer farande.

Det går även utmärkt med trä reglar 45*70 runt dörrhålet. Då brukar man kapa reglarna på 211 och skruva dem i en plåt regel och lägga en trä mellan sen....

Liknande ämnen

1. Beslutsångest!
    av Minni i forum Hustillverkare
  2. Beslutsångest
    av Henrik1 i forum Tomter
  3. Beslutsångest!
    av pg99 i forum Värme allmänt
  4. Beslutsångest
    av robb@n i forum Värme allmänt
  5. Beslutsångest!!!
    av Snigel i forum Kök