På konsumentens sida
Fredag 21 november 2014
Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Artikelkommentarer (forum) Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Biobränsle (forum) Bloggar Bokhandel Bygga Byggnadsfysik (forum) Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forumets startsida Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hitta hantverkare Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Inspiration Isolering (forum) Juridik (forum) Jonas Lindmark Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Månadens arktitektritade Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Quiz Rapportera fel Redax blogg Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Robotgräsklippare (forum) Senaste inläggen Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solenergi & vindkraft (forum) Startsidan Stenhus (forum) Studenter (forum) Svarta listan Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Tävling (forum) Upplåningsränta Vad kostar det? Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Villalarm & hemautomation (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Övrigt husrelaterat (forum) Övrigt off topic (forum)
Svara Nytt ämne
  1. 2005-11-21 12:56
    Svara | #1

Nykomling Medlem: aug 2004
    20 inlägg

Spånskiva eller plyfa bakom gips???

Hej håller på att rickta väggarna på insidan av huset och vill ha något bra att skruva i bakom gipset...

Vad är billigast + bäst aatt sätta bakom gippset??? 10mm spånskiva?, 12mm plyfa?

eller finns det något annat bra billigt???
    Vad är vanligast?

Tacksam för svar
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2005-11-21 13:06
    Svara | #2

Fasting65s avatar
    Forumgud Medlem: jan 2003
    Stockholm, Hägersten
    3 203 inlägg
    Gillad 13 gånger
    27 bilder

Re: Spånskiva eller plyfa bakom gips???

Mitt standardsvar: Köp plyfa om du har råd. Köp OSB om du vill spara nån tia per skiva. Skit i spånskivan. Det är det sämsta alternativet - smular bara när du väl behöver det.

Din motfråga är säkert: "Vad är OSB?" Jo, det är en grovfibrig träskiva som framställs genom högttryck. Orient Strand Board har jag för mej det står för. Vad du än väljer för skiva, sätt dem med nån millimeters glipa. De KAN svälla och ställa till trubbel annars.

Det finns oräkneligt antal forumister som har satt skivorna dikt an och aaaaaaldrig haft några problem. Jag är en av dem, men gör rätt från början så slipper du iallafall exponeras för sprickrisken.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2005-11-21 13:14
    Svara | #3

MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: jan 2003
    Stockholm
    17 896 inlägg
    Gillad 1 469 gånger
    197 bilder

Precis - "aaaaaldrig".

Jag skulle också köra plyfa om jag hade råd, framförallt för att 12mm plyfa är mycket lättare än en OSBskiva.

4. 2005-11-21 13:26
    Svara | #4

Nykomling Medlem: aug 2004
    20 inlägg

ok tack för de snabba svaren... Tror nog att jag köper ett gäng 12mm plyfaskivor på byggmax.. är ju inte så dyrt där... Och som ni säger surt om man ska skruva upp något och spånskivan bara smular sig....

Tack ..

5. 2005-11-22 23:34
    Svara | #5

Johan Gunverths avatar
    Gudfader Medlem: feb 2005
    Göteborg, Björlanda
    6 261 inlägg
    Gillad 235 gånger
    41 bilder

Använder du högkvalitativa spånskivor, tex Byggelit, SKALL dessa limmas både mot träregeln och i kortskarvar. Skivorna SKALL monteras dikt mot varandra, utom i innehörnen där man lämnar någon millimeter.
    Är skivorna limmade har de "ingenstans att ta vägen".

OSB har måttet 1197mm för c/c 600-reglar. Det förklarar väl ganska tydligt att glipa skall lämnas VARJE skarv.

6. 2005-11-23 10:47
    Svara | #6

Junior medlem Medlem: okt 2005
    67 inlägg

1 bilder

Om man absolut måste ha raka väggar (ej sviktande eller instabila) vad ska man då ha bakom gipsen? Spån, plyfa eller OSB? Och vilken tjocklek? Utan att överdriva! Har cc30.

Ska ha stora plattor på väggarna...

7. 2005-11-23 11:07
    Svara | #7

Fasting65s avatar
    Stockholm, Hägersten
    3 203 inlägg
    Gillad 13 gånger
    27 bilder

Butcher: Det lär bli stumt oavsett lösning (spån, plyfa, gips) om du har cc300 mm.

Om du däremot vill ha sjukt raka väggar så kör med plåtreglar istället för trä.

8. 2005-11-23 11:27
    Svara | #8

Nykomling Medlem: nov 2005
    35 inlägg

Fasting65 skrev
    Om du däremot vill ha sjukt raka väggar så kör med plåtreglar istället för trä.
    ;D ;D

9. 2005-11-23 13:23
    Svara | #9

Junior medlem Medlem: okt 2005
    67 inlägg

1 bilder

Fasting65 skrev
    kör med plåtreglar istället för trä.
    Det är kört med plåtreglar för jag har trä. Men är det inget som är bättre eller sämre då?

10. 2005-11-23 18:21

ByggaNytts avatar
    Forumgud Medlem: feb 2003
    46 år
    Stockholm
    2 527 inlägg
    Gillad 6 gånger
    4 bilder

Ja, vill du ha ett svar så är det klart att av samma tjocklek skall du ha plyfa.

Det går dock lika bra med OSB 11mm + gips, vilket f.ö. sammanfaller med mitt val

11. 2005-11-24 10:29

bebbens avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: aug 2004
    385 inlägg

6 bilder

Hur står sig råspont gentemot skivmaterielen kostnadsmässigt, för lätt att sätta upp é det ju.

12. 2005-11-24 11:16

Fasting65s avatar
    Stockholm, Hägersten
    3 203 inlägg
    Gillad 13 gånger
    27 bilder

Byggmax tar 3,99 för 1lpm råspont 17 mm tjock. Den är 95 mm bred.
    Det går alltså åt ca 10 löpmeter... säg 11 löpmeter för 1 m2.

13. 2005-11-30 14:41

Fullvärdig medlem Medlem: nov 2003
    468 inlägg

MathiasS skrev
    Precis - "aaaaaldrig". *

Jag skulle också köra plyfa om jag hade råd, framförallt för att 12mm plyfa är mycket lättare än en OSBskiva.
    Mycket lättare? Procentuellt eller gram?

14. 2005-11-30 18:37

MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: jan 2003
    Stockholm
    17 896 inlägg
    Gillad 1 469 gånger
    197 bilder

Tommy_S skrev
    [quote author=MathiasS link=1132574190/0#2 date=1132575294]Precis - "aaaaaldrig".

Mycket lättare? Procentuellt eller gram? [/quote]

Det vettefasen, men när jag själv bär en OSB så pustas och stånkas det en del, en plyfa orsakar inte alls samma ansträngning.

15. 2005-11-30 20:37

Fasting65s avatar
    Stockholm, Hägersten
    3 203 inlägg
    Gillad 13 gånger
    27 bilder

osb:n tycker jag är rätt ok att bära. 120-gipsskivor är lite jobbigare - i synnerhet eftersom de är mer ömtåliga.

Liknande ämnen

1. gips eller spånskiva
    av lenaigen i forum Byggmaterial & byggteknik
  2. spånskiva bakom gips?
    av digg75 i forum Badrum
  3. Dubbelgips eller plyfa + gips eller...
    av JonasHolm i forum Golv
  4. Gips eller spånskiva
    av zapper i forum Hustillverkare