Svara Nytt ämne
  1. 2006-02-23 12:21
    Svara | #1

Nykomling Medlem: jan 2006
    5 inlägg

Plocka ner ett timmerhus, hur gör man?

Hej,

Har allvarliga funderingar på att montera ner ett timmerhus, för att sedan få ihop huset utan att det blir "plockepinn" utav hela slanten. Hur gör jag då???

Finns det någon med erfarenhet inom detta område på sajten?

Tackar för alla inlägg

2. 2006-02-24 15:41
    Svara | #2

Junior medlem Medlem: feb 2005
    95 inlägg
    Gillad 1 gånger

Re: Plocka ner ett timmerhus, hur gör man?

Jag har flyttat ett par mindre timmerhus, men principen är densamma för alla hus.
    1. Fotografera ALLT
    2. Märk upp stockarna med både varv och sida (till exempel A1, B1, C1, D1 för varv 1, A2, B2, C2:1, C2:2, D2 (om det till exempel sitter en dörr på sidan C))
    Märk även upp innerväggar om dessa är timmrade. Om du har "riktigt" golv, märk upp detta, om du skall behålola dörrar och fösnster etc. märk upp och så vidare och så vidare. Uppmärkning sker antingen direkt på stockarna med blyertspenna eller kniv . Ett tips är annars att märka up på våtrumsgolvsbitar och spika fast dessa i ändträt (2 på varje stock så att en backup altid finns kvar)
    När ALLT är uppmärkt, dubbelkolla, dubbelkolla och dubbelkolla samt fotografera och dokumentera. Kom ihåg att märka upp i vilken riktning stockarna satt (i de fall det går att sätta fel). Jag glömde detta vid ett tillfälle. Tyvärr var det takåsen som jag hade glömt att märka upp varför jag fick ta ner den, byta rikning och lyfta upp....
    Egentligen är det enkelt att flytta en timmerstomme, men det är tungt, så en skotare eller liten kran kan vara på sin plats.
    Tidsaspekten: En ren stomme på 30-40 m2 utan innerväggar märkte vi upp och flyttade på en dag (2 pers och en 4- hjuling)
    /
    H

Liknande ämnen

1. Plocka upp parkett - hur?
    av Returia i forum Golv
  2. Plocka ner Cronspis
    av TheStills i forum Biobränsle
  3. Plocka ner tegel
    av Juhlinskan i forum Fasad
  4. Plocka ner mur
    av fubar i forum Trädgård allmänt
  5. Plocka ner tegelpannor!