Byggahus.se
Langbein
Hej till oss som behöver leva hälsosamt länge!

Tryckimpregnerat virke och barn/människor verkar inte höra ihop om man ska ha Försiktighetsprincipen?

Nu har vi redan fått en altan med golv räcke tak och trapp nybyggt av sådant virke, av en proffs-snickare som inte ville använda mask och sånt som skydd (men fick uppleva en genetisk tragedi). Att byta virket verkar inte kul, man ska väl ta reda på vad som använts, kanske stänga den ett år eller lägga på en matta och undvika närkontakt med träet, olja och lacka sedan?

Vi tänkte köpa en sandlåda på Bauhaus för 349:- men den har tryckimpregnerat virke, är just detta ofarligt eller bör täckas över?

Vad kan man ha istället till sandlåda och altan etc, obehandlat furu eller annat?

"Impregnerat virke är behandlat med träskyddsmedel
som ska skydda virket mot röta och insektsangrepp.

Det innehåller giftiga ämnen som arsenik, krom och kop-

par. Därför ska impregnerat virke bara användas då det

verkligen behövs dvs. på ställen där virket utsätts för

fukt eller riskerar att angripas av insekter.

Bygga sandlåda - vilket virke

ska jag välja?

Undvik tryckimpregnerat trä, eftersom det ofta innehål-

ler farliga metaller som koppar, krom och arsenik, som

långsamt läcker ut. Sådant virke behövs egentligen bara

under extrema förhållanden eller när man vill att kon-

struktionen ska hålla i bortåt 40 år. Och sandlådor bru-

kar vara rivningsmogna långt innan dess.

Förstärk i stället genom att olja in träet regelbun-

det eller välj virke som är impregnerat utan tung-

metaller."

www.kemi.se/upload/Trycksaker/Pdf/Broschyrer/bygga_2003.pdf

Hej
Jag har själv barn och har varit ute efter en sandlåda som inte är av tryckimpregnerat virke. Har äntligen hittat en på Silvan c:a 300 kostar den. Skulle p g a hälsoskäl inte låta mina barn leka i en tryckimpregnerad sandlåda... men utbudet på "hälsosamma" sandlådor är begränsade. Om man bor i ett område där det finns katter är ju lock till sandlådan sedan att rekommendera eftersom din sandlåda rätt lätt blir kattens och om sedan barnet stoppar sand i munnen (vilket händer..) är risken stor för mask i magen...

Langbein
Vad byggarn råkat ut för är privat är en tragedi vi kan återkomma till, en katastrof vet jag inte. Ej heller om det har med virket att göra, men det egna säkerhetstänkandet har inte alltid varit på topp då andra jobb utförts, när jag tänker på det bästa och frun är doktor, då vi erbjudit oss att låna ut skydd.

Vi hade inte en tanke på att altan kan vara farlig då allt farligt borde vara förbjudet, ex. är ju vår gamla burk Cuprinol farlig numera. Men då sandlåda skulle handlas in specifikt till det lilla barnet, började skyddsinstinkterna vakna till igen och vad som anföres av Kemi.se vill jag tro på tills motsatsen visats. En sandlåda eller altan där barnet är, ser man inte så stor skillnad på i detta avseende.

Langbein
Just det jag gör nu, kritiskt granskar för åtgärd då vi inte vet innehållet än som kan variera enligt kemi's  listor. Men en god miljövän som också är doktor och har många barn, svarade ungefär som ovanstående att man bör välja annat.
Man kan dricka ihjäl sig på vatten men bara dumma gör det, liksom en del annat. Riskvärdering sysslar jag en del med, tomater ska man läsa ursprung, spanska kan vara giftigare än svenska men ska vara kollade. I Spanien måste man nämligen vräka på mer gift i hettan då man odlar under plastsjok, men dom har billigare verduros där man tar flera skördar per år.
Rötskydd för trä är dock lite annat och barnet det bästa vi har. De som inte värnar barnen ska inga ha. Det finns en lag om Barnets bästa.
Löjligt för en sandlåda ser enkel ut att sätta ihop, men just denna färdigbyggda med högsta pris var så mysig och vi skulle få den i gåva.

Altan är från ljus till mörkare grön, kan ligga under vatten sa man.

Annaman skrev:
De som inte värnar barnen ska inga ha. Det finns en lag om Barnets bästa.
Löjligt för en sandlåda ser enkel ut att sätta ihop, men just denna färdigbyggda med högsta pris var så mysig och vi skulle få den i gåva.
Det finns risker med att låta barnen sitta i sandlådan oavsett materialet i själva lådan. Som du tidigare varit inne på KAN barnen stoppa sand i munnen och det är ju inte bra. Tycker personligen inte att du bör ta den risken, det finns ju trots allt en lag om Barnens bästa. Lagar ska man dessutom följa.

Om du trots allt trotsar denna lag kan du kanske fundera på en sandlåda i plast, eller varför inte bara en stor hög med sand som du kan sätta barnet i? Glöm inte att göra en ursprungskontroll av sanden, det kan finnas spår av avgaser från maskiner och annat som använts vid framställningen.

Jag funderade på att göra en sandlåda av värmebehandlat trä (finns t.ex. på K-Rauta, trallvirke för 19,90/m) men efter en hel del försäljarsnack om hur Lundbergs sandlådebyggsats är behandlad med ett naturvänligt medel etc. etc. så köpte jag en sådan (med lock som blir två små bänkar när lådan öppnas).

Nu har jag kontaktat Lundbergs för att få reda på vad impregneringsmedlet heter. Här är svaret:
"Den stora sandlådan är impregnerad med Wolmanit CX och den lilla med Tanalith E. Det säger er kanske inte så mycket men har ni tillgång till en fax så kan jag gärna faxa över lite information om dessa ämnen."

Hmm... vår är alltså behandlad med Tanalith E. Söker jag vidare på det så ser jag först det som försäljarna informerar om:
http://www.tanalith-e.com (känner mig fortfarande lungn, det är ju en söt, frisk bebis som kryper på trallen...)

Fortsätter på http://www.ntr-nwpc.com/sverige/sti/gdkn.htm där jag ser att Tanalith E innehåller bland annat någonting som heter tebukonazol... söker vidare på det och hittar det här: http://cf.vgregion.se/miljo/miljosamverkan/dokument/kemtills05_traskydd_handledn_hela.pdf

"Är giftigt för vattenlevande djur och växter och har gett fosterskador i djurförsök"... springer ut och plockar bort sandlådan.

Det blir en av värmebehandlat trä istället... har även kontaktat Lundbergs med denna hårresande information, få se vad svaret blir...

är snorenkelt att dra till byggmax eller dylikt och handla reglar 45x170 och såga i 2meters längder och göra en ganska simpel sandlåda... tog mig kortare tid att göra det än att gräva ner i backen för att få i mer sand ;D

kostnad, under 400pix... och då är den just så gedigen som jag ville ha... (kan ta foto på den ikväll)

Det finns tydligen virke som är tryckimpregnerat med linolja nuförtiden. Låter som om man skulle kunna slippa den tråkiga grågröna färgen.
Någon som vet vem som leverererar?

Langbein
Det föreskrivs att man ska ha handskar och mask när man jobbar med impregnerat :surprised:

Woody har obehandlad för 299 med lock, Silvan tar 329:95, jag snokar vidare på Fredells och Coop8)

När mina barn var små så hadde jag en sandlåda som TiGGrE beskriver.

Denna var helt obehandlad. Efter ca 4 år så tog vi bort den då barnen blivit för stora för att hålla sig där, de lekte helre i jordhögen efter tillbygget. Då var endast den del som varit nere i jorden rutten. Så hadde jag oljat in den i nederkant, så hadde den överlevt barnens sandlåde intresse.

Tryckimpregnerad sandlåda tillåter tilverkarna att gå ner i dimension på virket och därigenom spara pengar, är min slutsats. Eftersom det inte finns några klara direktiv om tryckinpregnerat virke och sandlådor så är det upp till var och en hur man vill göra.

Med risk för att bli idiotförklarad: Det finns ju något som heter nått i stil med "värmeträ"? Träbitarna värms på något vis så att egenskaperna förändras (det blir tåligare). Har sett detta på bla Fredells, bitar avsedda för tex altanbygge. Minns inte länken till tillverkaren (en finsk sådan).

Det kanske kan vara något....

Jag köpte en sandlåda - byggsats - i lärkträ till boysen när de var små. Det träet var helt obehandlat och sägs att lärkträ är ganska tåligt även utan behandling. Efter 5-6 år så hade trät börja ruttna i de delar som hade markontakt och jag skeppade därmed in virket i bastuugnen för vidare användning...

Går det inte få tag på såna sandlådor i lärkträ numera? ??? ::)

Den sandlåda jag lekte i var gjord av stockar 2 rader ovanpå varandra. Oimpregnerad, klar från skogen.

Jovisst den togs bort efter 25 år lite murken.

Det farligaste man kan göra är att andas, så man kanske ska sluta med det för säkerhets skull. ;)
Jag har själv vuxit upp med en tryck impregnerad sandlåda samt en tryckimpregnerad altan som jag har lekt på som liten. Ändå så lever jag samt har ett friskt barn.
Ärligt så tror jag man inte behöver var alltför orolig, barnet sitter ju inte direkt 8 timmar om dagen, 365 dagar om året i sandlådan, som sagt man vill nog inte veta vad som finns i våran "friska" luft.........

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.