Finns det någon här som har någon bra idé hur jag kan lösa detta tekniskt och utan att barnen får den i huvudet. Har funderat på att ha gasfjädrar på båda sidor som drar upp den eller liknande som en motorhuv. Se bild på helt öppen, halvt öppen och stängd
Luckan måste vara stabil nog för en barnaskara som hoppar på den. Blir en tung konstruktion. Hur fungerar utrymning vid nödsituation om luckan är stängd? Har du inte möjlighet sätta väggar runt trapphuset och en dörr i stället?
Nu vet jag inte hur stora barnen är men visst det finns några kritiska år när dom är små och inte har risktänk riktigt...
Skulle vara orolig att någon klipper av sig fingrarna. Är det typ en kallvind är det väl en vanlig lösning med lucka (med integrerad stege.
Men för boyta verkar det knepigt. Sätt ett högt ej klättringsbart räcke eller spalje upp till taket och en bra barngrind när dom är små. Vid grinden är det inte fritt fall i alla fall om någon skulle klänga sig över (men lite fostring kan krävs runt denna).
Om vi ska spåra ut lite har jag genom åren testat en del barngrindar och det finns bara en som är ok och det är fällgrindar i trä. Dom flesta andra med stålrör och liknande har overengineered låsmekanismer som är jobbiga om man snabbt vill komma förbi med tvättpåsen eller dylikt. SÄMST är rullgardinsgrindar som verkar kräva två händer för att öppna och stänga dvs man kan inte bära saker förbi själv.
Jag sitter och klurar på samma problem, och har i några idéer som borde kunna funka. Den enkla och billiga är ett tungt draperi i trappan, eller möjligen en vikdörr. Den dyrare är en jalusidörr som kan rullas upp, ungefär som de jalusier som används i shoppinggallerior.
Tack för era svar! Det vore kul om man kunde ha den eldriven som en garageport men samtidigt ha möjlighet att öppna den utan ansträngning. Jalusi lät intressant. Skall fortsätta klura på detta.
Fällgrindar i trä är billiga och fungerar bra enda nackdelen är att när man tappar dem (inte om utan när) så får man fula märken i trappan. Det måste givetvis finnas något att skruva fast dem i på bägge sidor (vilket nog gäller alla grindar) och man kan bli tvungen att byta ett par träskruvar som skruvar ur sig mot maskinskruv och nylockmutter.